Te kenellä diagnosoitu PCO, mitä oireita?
Gynen mukaan ultrassa ”sen näköiset” munasarjat. Kuukautiset olivat nuorempana epäsäännölliset, nykyään ovat säännölliset. Painon kanssa ollut aina ongelmia. Nyt olen normaalipainossa, mutta lihon erittäin helposti.
Kommentit (11)
Joo, mulla PCO-diagnoosi. Oli tosi epäsäännölliset menkat, jäi kokonaan pois puoleksi vuodeksi. Ne käynnistettiin terolut-hormonikuurilla uusiksi. Iho räjähti, rasvoittui herkästi, ja tuli akne, mikä piti hoitaa antibiooteilla ja roaccutanilla. Nyt iho-oireet on ok. Mulla vaikuttaa pahiten tohon kasvojen ihoon ilmeisesti.
En ole koskaan ollut herkkä lihomaan, paino on yleensä aina ollut alle 57kg/170cm.
Yhdessä vaiheessa lihoin mielialalääkkeistä ym. sit kilpparissa oli kanssa häikkää tai joku tulehdus, nyt nekin arvot itsestään normalisoituneet, ja nyt kaikki ok. Mietin, että oliko tolla pco:lla tekemistä sen lihomisen/kilpparin kanssa myös vai tulehtuko se vaan flunssien seurauksena, joo emt.
Nyt varasin gynen, ja aion mittauttaa hormoniarvoni, että ne on normaalit, jos ei, niin mietin, että aloittaisi diane novat.
Paha akne, taipumus lihomiseen, liikakarvoitus.
Epäsäännölliset kuukautiset, liika karvankasvu lähinnä vyötärön alapuolella ja käsissä, puuttuva ovulaatio, painon jojoilu.
Lopetettuani pillerit, menkat tulivat jotakuinkin säännöllisiksi vasta 1,5 vuoden kuluttua lopetuksesta. Pitkä kierto silloinkin. Epäilen myös ovulaatiohäiriöitä, ei tosin ole diagnosoitu.
Kaksi lasta sain kuitenkin :) Yritys aloitettu 29-vuotiaana. Ekaa tehtiin melkein pari vuotta ja toka oli iloinen vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla PCO-diagnoosi. Oli tosi epäsäännölliset menkat, jäi kokonaan pois puoleksi vuodeksi. Ne käynnistettiin terolut-hormonikuurilla uusiksi. Iho räjähti, rasvoittui herkästi, ja tuli akne, mikä piti hoitaa antibiooteilla ja roaccutanilla. Nyt iho-oireet on ok. Mulla vaikuttaa pahiten tohon kasvojen ihoon ilmeisesti.
En ole koskaan ollut herkkä lihomaan, paino on yleensä aina ollut alle 57kg/170cm.
Yhdessä vaiheessa lihoin mielialalääkkeistä ym. sit kilpparissa oli kanssa häikkää tai joku tulehdus, nyt nekin arvot itsestään normalisoituneet, ja nyt kaikki ok. Mietin, että oliko tolla pco:lla tekemistä sen lihomisen/kilpparin kanssa myös vai tulehtuko se vaan flunssien seurauksena, joo emt.
Nyt varasin gynen, ja aion mittauttaa hormoniarvoni, että ne on normaalit, jos ei, niin mietin, että aloittaisi diane novat.
Ja lisäksi, epäilen ovulaatiohäiriötä, tänkin aion sanoa gynelle, koska täähän vaikuttaa raskautumiseen.
Aknea selässä, rasvoittuva iho. Ei varsinaisesti liikakarvoitusta, mutta karvat hyvin tummia ja paksuja, esim. kainaloista ei meinaa nyppimällä lähteä millään. Olen normaalipainoinen, mutta lihon helposti vyötäröltä etenkin näin keski-iän korvilla eikä kilot tunnu lähtevän millään vaikka liikun ja syön vhh. Kuukautiset oli nuorempana epäsäännölliset, nykyään lähes säännölliset. Raskaaksi olen aina tullut helposti.
Ovulaatiohäiriö täälläkin, lisäksi lihominen herkästi ja laihtuminen hankalaa. Hiukan liikaa alapään karvoitusta ja nuorempana akne.
Aknea selässä, rinnassa, kasvoissa. Liikakarvoitusta. Paino nousee helposti, sokeriarvot rajapinnassa, kuukautiset erittäin epäsäännölliset, pahimmillaan vain 2 krt/vuosi.
Painoa tulee helposti, karvoja aika paljon, munasarjat reikäjuustoa, normaalia ovulaatiota ei tule. Saanut kolme lasta lapsettomuushoidoilla (hormonipistoksia, ovulaation induktioita).
Nyt ehkäisyrenkaalla, oireet pysyvät poissa. En ole hetkeen käynyt ultrassa, en tiedä miltä nyt munasarjat näyttää.
Itselläni ei ollut muuta kuin erittäin epäsäännölliset menkat ja lapsettomuus. Kaikki hormoniarvot oli ok, mutta munasarjat tyypilliset pco-helminauhat.