Onko täällä muita, jotka "inhimillistävät" tavaroita? Esim. Antamalla niille nimiä?
Tunnen välillä itseni ainoaksi tässä hölmöydessä. Entisen pesukoneeni nimi oli Mikko ja nykyisen Päivi Räsänen. Myös tietokoneellani ja kännykälläni on nimet. En tiedä mistä tämä on tullut, mutta pikkulapsesta asti olen nimennyt kaikkea.
Lisäksi esimerkiksi kaupassa, jos tönäisen vahingossa ihmistä, sanon lähinnä hups tai oho. Jos taas kotioloissa tiputan haarukan lattialle, sanon heti anteeksi haarukka. Eihän tässä ole mitään järkeä ja avopuolisoni osaa nykyään vain nauraa tälle.
Onko täällä muita sielunkumppaneita?
Kommentit (47)
Mä nimeen autot rekkarin mukaan, niin omat ku tuttujenki autot. Tyyliin HVE ois vaikka Heevertti, ILP Ilpo jne.
Aika tyly akka olet, jos tönäiset ihmisiä kaupassa ja sanot vain "hups" tai "oho". Miten olisi ihan perinteinen "anteeksi" ? Hupsu voi olla, mutta ei huonokäytöksinen.
En ihan täten, mutta vaikka joku vaate on semmoinen joka "tuntuu omalta", tyyliin sopivalta tai muutoin siihen liittyy jokin kiva muisto, tarvitsen tuttuuden tunnetta. Uusi vaate on "vieras" kunnes sisäänajettu.
Myös yhteen nojatuoliin tunneside koska ostin sen vaarin perintörahoilla, melkein itkin kun se piti viedä pois päällinen rikkoutuneena.
Mä jäin kiinni tästä autokorjaamolla. Vein rakkaan Pertin huoltoon ja pyysin myös katsastamaan ja sitten soitin, että miten menee.
Ystävällinen konttorinhoitaja sanoi, että Pena lähti just katsastamaan. Ajattelin, että onpas jännä että Pena vei Pertin... kunnes sitten tajusin, että autokorjaajan nimi ei ollut Pena, vaan olin itse huoltoon saapuessani puhunut autostani sen nimellä enkä vaan kylmästi volkkarina.
Autollani on nimi ja kehun sitä aina kun jaksaa viedä minut paikasta a paikkaan b. Silloin kun valitan kolinoista, tunnen syyllisyyttä ja pyydän autolta anteeksi.
Hemppa- hämähäkit kannan ulos, ja kaupassa valitsen koriini ne yksinäiset maitopurkit, koska käyvät sääliksi. Niille en ole vielä nimeä antanut.
Puut, kasvit ja hyönteiset eivät ole esineitä, mutta niille juttelen. En nimeä.
Autoilla ei ole kummoisia nimiä, mutta niille puhun tarvittaessa. Lähinnä jos ongelmia, ja kiitän pitkän matkan jälkeen.
Joskus käsken esineitä toimimaan. Joskus kiitän, kun on toiminut.
Joihinkin koruihin liittyy jotain hieman maagisia ajatuksia. Saatan valita tietyn korun käyttöön sen mukaan, mitä toivon sen tuovan itselleni. Sama koskee vaatteita.
Erilaiset ihmis- tai eläinhahmoiset esineet saattavat saada oikeat nimet ja niille saatan puhuakin. Täälläkö loukossa sinä raukka olet? Sinuthan pitäisi pestä/korjata! Missäs sinua on pidetty?
Moni nainen kuulemma on antanut "tavaralleen" ja rinnoilleen nimet.