18-vuotias tyttäreni kertoi, että on kännännyt 13-vuotiaasta saakka
Ei ollut mitään merkkejä ja 18 täyttäessään naureskeli asiasta.
Kommentit (42)
Hieno suhde teillä nyt, kun halusi sen sulle kertoa. Todiste luottamuksesta.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi ongelmaa asiasta koska tyttösi on jo täysi-ikäinen. Aika moni sitä alkoholia kokeilee ala-ikäisenä niin se vain menee. En toki sano että asia olisi ok, maksa voi olla ihanassa kunnossa jos on jo 5 vuotta kännännyt ja alaikäisenä.
Tuon ikäisenä se todennäköisemmin vaikuttaa pitkällä aikavälillä aivoihin. Luultavasti mamma on tosin jo haudassa siihen mennessä, niin ei joudu todistamaan huolettoman kasvatuksensa hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia ettei vanhemmat tiedä lastensa alkoholikokeiluja.
Samaa mieltä.
Itse aloitin 14-vuotiaana. Se oli tärkeä osa itsenäistymistäni ja myös lähensi paljon ystävien kanssa, kun tehtiin salaa jotain, ja siis edelleen samat tyypit ovat läheisiä. Ainahan tuolla kaupungilla tiedettiin ne tyypit jotka ostavat alaikäisille viinat röökiaskia vastaan jne.
Tehtiin salaa silleen että mentiin kaverille yökylään ja sitten kännättiin ulkosalla ja nukuttiin sen autotallissa niin ettei vanhemmat heränneet kun tultiin yöllä himaan. Oi niitä aikoja :)
Itse juon aika harvoin nykyään. Jos vanhempani olisivat olleet kyyliä ja estäneet nuo reissut niin olisin luultavasti paljon katkerampi aikuinen.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi ongelmaa asiasta koska tyttösi on jo täysi-ikäinen. Aika moni sitä alkoholia kokeilee ala-ikäisenä niin se vain menee. En toki sano että asia olisi ok, maksa voi olla ihanassa kunnossa jos on jo 5 vuotta kännännyt ja alaikäisenä.
Tuon ikäisenä se todennäköisemmin vaikuttaa pitkällä aikavälillä aivoihin. Luultavasti mamma on tosin jo haudassa siihen mennessä, niin ei joudu todistamaan huolettoman kasvatuksensa hedelmiä.
Mikä tämmöinen vaikutus on nimeltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muisti, oppimiskyky ja avaruudellinen hahmottamiskyky jäävät heikoiksi. Aivomuutokset altistavat masennukselle, hallitsemattomalle (aggressio)käytökselle ja puutteelliselle kehonhallinnalle. Lisäksi on kasvanut riski päätyä alkoholin suurkuluttajaksi.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/alkoholi-ja-nuoret-aivot/
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/pikatieto/alkoholi
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/10/duo12255
Kun ihmisellä on alkoholia veressä, hänellä on myrkytystila päällä. Siitä nyt ei vain pääse yli eikä ympäri. Nuoren keho ja aivot ovat vasta kehittymässä, ja mitä enemmän keskeneräistä myrkytetään, sitä enemmän on seurauksia. Kun nuorta myrkytetään, hänestä ei koskaan kasva niin älykästä aikuista, kuin hänestä olisi tullut ilman juomista/liimoja/kannabista/mitä tahansa päihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muisti, oppimiskyky ja avaruudellinen hahmottamiskyky jäävät heikoiksi. Aivomuutokset altistavat masennukselle, hallitsemattomalle (aggressio)käytökselle ja puutteelliselle kehonhallinnalle. Lisäksi on kasvanut riski päätyä alkoholin suurkuluttajaksi.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/alkoholi-ja-nuoret-aivot/
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/pikatieto/alkoholi
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/10/duo12255Kun ihmisellä on alkoholia veressä, hänellä on myrkytystila päällä. Siitä nyt ei vain pääse yli eikä ympäri. Nuoren keho ja aivot ovat vasta kehittymässä, ja mitä enemmän keskeneräistä myrkytetään, sitä enemmän on seurauksia. Kun nuorta myrkytetään, hänestä ei koskaan kasva niin älykästä aikuista, kuin hänestä olisi tullut ilman juomista/liimoja/kannabista/mitä tahansa päihdettä.
Ja tutkimukset eivät löydä kuin korrelaatioita eli nollatutmukset ovat kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibonaccin dekalysaatio on virallinen nimi.
Aivot mätänevät käytännössä.
Minä aloitin 14-v. ja oon nyt 40 ja nykyään juon vaan pari kertaa vuodessa. Mulla on 16-v. teini ja tiedän että hän juo suht säännöllisesti. Minusta on parempi että tiedän niin teini uskaltaa tulla kotiin oli tilanne mikä tahansa, ei tarvi jäädä minnekään piilottelemaan jos sattuu vetämään vahingossa överit.
Mä join eka kerran 15v ja olin niin myöhässä, muut naureskeli.
Oma poikani alkoi bilettämään vasta 18-vuotiaana, olin hieman huolissani kun istui siihen asti illat kotona.
On kuitenkin nyt normaali 20v mies, tyttöystävä ja kaikki.
Älä huoli, teinein juominen on 1 sidukka ja kikatusta.
Jos huumeista ja ruohosta olette välttyneet, kaikki ok.
N52v
Useimmat täällä näyttävät ajattelevan, että on ihan ok, että teini juo ja kuuluukin juoda.
Mitä jos lapsenne imppaisi liimaa tai jotain liuottimia kaiket illat, olisiko se yhtä ok?
Tai olisiko yhtä ok, jos lapsenne naisi ilman kumia joka ilta eri tyypin kanssa ja hakisi aamulla apteekista katumuspillerin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä olet tehnyt silloin, kun tyttäresi on voinut kännätä? Meillä 13-vuotias on aina vanhempien valvonnassa (paitsi koulussa ja harkoissa ollessaan). Ei ole mahdollista vetää kännejä, mekään emme käytä alkoholia. Miten tyttäresi on voinut saada alkoholia noin nuorena jostain?
No on päässyt kaverien luo yökylään ja harrastuksessa on kisannut ja ollut toisella paikkakunnalla, eikä ohjaaja ollut valvonut.
-ap
Tiedätkö kuinka usein ja millaisia määriä? Itsekin join 7 lk:sta lähtien kunnon kännejä. Sanoisin että kerrat ovat muutamissa, mutta en muista. Sitten join ukin kossua ja jopa viiniä vähän, vaihdoin siihen vettä, isän kaljoja.. veljeltä pirtua 17- vuotiaana. Eihän se hyvää tee aivoille.
Aikuisenakin meinaan juodessani juoda kuin sieni, mutta nykyisellään paha krapula ja tietäen että se tuhoaa aivoja, tekee juomosen vähemmän houkuttelevammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin 16-17 vuotiaana 2-3 päivänä viikossa päissään (en asunut kotona). Vanhemmat eivät tienneet mitään. Nyt olen 26v enkä ole juonut alkoholia 8 vuoteen, koska ei kiinnosta.
Ei tyttärestäsi välttämättä juoppoa tule, toisin kuin ylempänä väitetään.
Siinä yksi syy vaatimattomaan palkkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat täällä näyttävät ajattelevan, että on ihan ok, että teini juo ja kuuluukin juoda.
Mitä jos lapsenne imppaisi liimaa tai jotain liuottimia kaiket illat, olisiko se yhtä ok?
Tai olisiko yhtä ok, jos lapsenne naisi ilman kumia joka ilta eri tyypin kanssa ja hakisi aamulla apteekista katumuspillerin?
Ei ole tyttöä. Poika juo mutta ei nai ympäriinsä.
Mä olin ensimmäistä kertaa humalassa 31-vuotiaana :D. Ja alkoholia maistoin 21-vuotiaana.
Olipa julma veto tytöltä:D Itse olen ihan normaali 30v nainen, enkä koskaan ollut edes mikään ongelmateini, ihan tavallisesta perheestä. Ekat kännit join myös 13-vuotiaana, ja silloin luulin olevani todella vanha! Tai ainakin luokkakaverit väittivät olevansa "kokeneempia". Kaikenlaista on tullut tässä vuosien varrella tehtyä ja kokeiltua, vaikka äiti olikin huolehtivainen. Ei tulisi ikinä kyllä mieleen kertoa niistä toilailuista. Horjuttaisi vaan turhaan äidin uskoa omaan vanhemmuuteensa:)
Vierailija kirjoitti:
No nuo ovat täysin eri asioita.
Ah ihan kuin mä!
Vieläkin naurattaa kun äiti totesi ollessani jo vähän vanhempi miten ihanaa oli kun en teininä kännisekoillut niin kuin muut kylän nuoret :)
Lopetin dokailun kun täytin 18, kiinnostus vain loppui. Sitten yliopistossa tuli taas biletettyä opintojen alussa ja hauskaa oli.
Just tuli 30v täyteen, alkoholia juon jos menen ulos syömään ja humalaan asti korkeintaan parin kuukauden välein. Ei kiinnosta olla kännissä ja alkottomat juomat maistuu paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ensimmäistä kertaa humalassa 31-vuotiaana :D. Ja alkoholia maistoin 21-vuotiaana.
Mä en ole edes ollut vielä kunnon humalassa ja olen 29 :D Viime vuoden aikana olen kyllä maistellut enemmän mm. viinejä, sitä ennen join ehkä lasin vuodessa. Alaikäisenä en juonut ja kaveritkin oli aika kilttejä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä olet tehnyt silloin, kun tyttäresi on voinut kännätä? Meillä 13-vuotias on aina vanhempien valvonnassa (paitsi koulussa ja harkoissa ollessaan). Ei ole mahdollista vetää kännejä, mekään emme käytä alkoholia. Miten tyttäresi on voinut saada alkoholia noin nuorena jostain?
Eikö lapsella ole kavereita joiden luona kyläillä?
Jos haluaa juoda niin kyllä aina jonkun keinon keksii. Eihän siihen tarvii välttämättä muuta kun saada joku hakija ja yökylässä ollessa juodaan vaikka omassa huoneessa salaa ja esitetään selvää jos aikuiset sattuu tulemaan
5 vuotta ei ole läheskään tarpeeksi aikaa maksan pilaamiseen. Rapajuopolla menee kymmenen vuotta vähintään maksan pilaamiseen ja voin olettaa, ettei ap:n lapsi ole kiskonut aamusta iltaan joka päivä.