Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Identtisten kaksosten vanhemmat: erotatteko lapset toisistaan?

Vierailija
03.05.2018 |

Jos toinen kaksosista tulee sanomaan jotain, näettekö heti, kumpi on kyseessä?

Mistä iästä lähtien aloitte erottaa lapset, ja miten erotatte? Tai jos ette erota, peittelettekö sitä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperheessä vauvoilla oli aluksi pieni pisara kynsilakkaa pikkurillin kynnessä, molemmilla eri väriä tietenkin. Muutaman viikon päästä vanhemmat oppivat erottamaan vauvat ilmankin,

No siinä kyllä typerät vanhemmat, eihän sitä lakkaa olisi tarvinnut laittaa kuin toiselle :D

Vierailija
22/54 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiva että täällä saa aina niin asiallisia vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap ihan tosissaan?

Mun luokalla oli identtiset kaksoset luokasta 1. aina ylioppilaaksi saakka. Nää pojat oli jo samassa päiväkodissa mun kanssa, mutta eri ryhmässä..

Opettajat ei näitä aina erottanut, varsinkaan kun eivät olleet ihan rinnakkain, mutta meille luokkakavereille oli aina täysin selvää kumpi oli kumpi. Minä seurustelinkin toisen kanssa lukioaikana. Siis ei pystynyt silloin alakoululuokillakaan erehtymään kumpi on kumpi jos tuli kaupungilla vastaan. Että eiköhän ne vanhemmat lapsensa erota. Ja nää oli todella samannäköisiä. Mutta pienistä jutuista erotti helposti.

Nyt kun ollaan nelikymppisiä ja ei olla nähty vuosiin, en varman näitä kahta miestä erottaisi, vaikka lapsena ja nuorena se ero oli selkeä, kun päivittäin näki. 

Eli saattaisit vahingossa raottaa koipiasi sille toisellekin?

Vierailija
24/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap ihan tosissaan?

Mun luokalla oli identtiset kaksoset luokasta 1. aina ylioppilaaksi saakka. Nää pojat oli jo samassa päiväkodissa mun kanssa, mutta eri ryhmässä..

Opettajat ei näitä aina erottanut, varsinkaan kun eivät olleet ihan rinnakkain, mutta meille luokkakavereille oli aina täysin selvää kumpi oli kumpi. Minä seurustelinkin toisen kanssa lukioaikana. Siis ei pystynyt silloin alakoululuokillakaan erehtymään kumpi on kumpi jos tuli kaupungilla vastaan. Että eiköhän ne vanhemmat lapsensa erota. Ja nää oli todella samannäköisiä. Mutta pienistä jutuista erotti helposti.

Nyt kun ollaan nelikymppisiä ja ei olla nähty vuosiin, en varman näitä kahta miestä erottaisi, vaikka lapsena ja nuorena se ero oli selkeä, kun päivittäin näki. 

Millaisista jutuista? Muutkin saavat vastata.

Vierailija
25/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkut on niin samannäköisiä, että pystyivät huijaamaan vanhempiaankin. Sopivat että oo sä mä ja mä sä ja sitten vaihtoivat ilmeet, eleet ja puhetyylin :D

Vierailija
26/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on kolmevuotiaat kaksospojat. kyllä ne erottaa jos on enemmän tekemisissä, kun tutustuin heihin he näyttivät ihan samalta, mutta pikkuhiljaa alkoi erottaa pieniä eroavaisuuksia. Toisella olikin luomi tuossa ja aavistuksen verran kapeammat kasvot, toisen hymy oli leveämpi ja ääni kirkkaampi jne.. nyt erotan heidät heti toisistaan, enkä edes asu heidän kanssaan.

Vierailija
27/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ala-asteella luokalla identtiset kaksostytöt. Kyllä kaikki jotka oli tekemisissä oppi erottamaan heidät aika pian toisistaan. Tiedän myös tuttavaperheestä kaksoset (en ole varma ovatko identtiset) joista toiselle ostetaan lähes pelkästään punaisia ja toiselle sinisiä vaatteita.

Vierailija
28/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Identtisetkin kaksoset voivat olla varsin eri näköiset jos olot kohdussa ovat olleet toiselle suotuisammat kuin toiselle. Näin meidän perheemme identtisten kanssa, pelkästään kokoero on ollut aina hyvin selvä, muista piirteistä puhumattakaan.

Vierailija
29/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska tavata kaksoset, joita ei oikein pysty erottamaan. Kaikki mun tuntemat kaksoset on olleet hiukan eri näköisiä, myös identtiset.

Vierailija
30/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön joukkueessa oli identtiset kaksoset. Minä tunnistin heidät silloin kun oli pelipaidat päällä (eri nro selässä), muuten en. Joukkueen muut tytöt kyllä erottivat mm. ponnarista (toisella aina ylempänä kuin toisella). Kaksosten isä oli valmentajana. Joskus pelireissulla totesin että jompikumpi tuli mun kyydillä, en kyllä ole varma kumpi. Isä vastasi, että ei hänkään ole varma kumpi tytöistä oli hänen kyydissään. Ja tapahtuma-aikaan nämä olivat 12-13 v joten ei ne vanhemmatkaan aina tiedä :)

Ala-asteella oli luokkakaverina tyttö T, jonka kaksonen L oli rinnakkaisluokalla. Me oppilaat kyllä erotettiin tytöt toisistaan mutta esim. sijaisten kanssa tuli joskus ongelmia. Esimerkki: sijainen kutsui pihalla ollutta L:llää luokkaan nimellä T, mihin L totesi ettei se ole hänen nimensä. Sijainen roudasi L:n luokkaan vihaisena (luuli että hänelle oli nimiä valehdeltu) ja kysyi että onko tämä T. Joku meistä vastasi että ei, se on L joka on T:n sisko. Sattui vielä niin että T käveli samaan aikaan ovesta sisään ihmettelemään että mitä täällä tapahtuu. Sijainen meni vaikeaksi katsellessaan kahta tyttöä, sopersi jotain anteeksipyytävää ja ryntäsi ulos luokasta.

Vierailija
31/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vanhemmuudesta tai kuinka helposti identtiset vauvat erottavat toisistaan, mutta tunnen parit identtiset kaksoset ja aluksi heidät oli hankala erottaa toisistaan. Sitten kun oli ollut vähän enemmän tekemisissä niin sitä hieman hämmästyi kuinka eri näköiset he oikeasti ovat.

Samat kasvon piirteet mutta kuitenkin todella eri näköiset ja heidät erottaa jo kaukaa katsottuna toisistaan.

Vierailija
32/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset voivat olla eri sukupuolta, myös identtiset. Toisella vain y kromosomi puuttuu tai ei toimi. Tunnetaan myös identtisiä kaksosia, joilla epigeneettisistä syistä geenit ilmenevät hyvin erilailla ja ovat siksi ihan eri näköisiä.

On olemassa myös puoli-identtisiä kaksosia. Heillä munasolu on ollut sama, mutta jakautunut kahtia. Siittiöt ovat erit ja voivat periaatteessa olla vaikka eri miehiltä.

Vierailija
33/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on identtiset kaksoset. Ihan vauvoina vanhemmatkaan eivät erottaneet heitä toisistaan. Taaperoina jo me sukulaisetkin (sellaiset, jotka olimme paljon heidän kanssaan tekemisissä) erotimme heidät. Toisella oli hitusen pyöreämmät posket kuin toisella, kun osasi katsoa.

Nykyään ovat teinejä ja toinen on sentin verran toista pidempi. Muuten ovat kyllä yhä niin paljon saman näköisiä, että esimerkiksi opettajat eivät tiedä kumpi on kumpi, jos vain toinen tulee vastaan. Jos molemmat, terävimmät osaavat sanoa, kumpi on kumpi.

Äänet heillä ovat niin samanlaiset, että jos kuulee heidän puhuvan keskenään (esimerkiksi viereisessä huoneessa), vanhemmatkaan eivät tiedä, kumpi sanoo mitäkin. Puhelimessa heitä on täysin mahdotonta erottaa. Toinen on kerran soittanut minulle esiintyen toisena, ja täydestä meni.  :)

Vierailija
34/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olsenin kaksoset olivat aluksi hyvin samannäköiset mielestäni, mutta mitä enemmän aloin katsella kuvia heistä huomasin että kyllähän heidät erottaa. Nuorempina heitä oli vaikeampi erottaa mutta nyt jo todella helppoa.

Mary-Katella on isommat ja jykevämmät kasvot, leveämpi ja kulmikkaampi leuka. Silmät ovat aavistuksen pienemmät ja kauempana toisistaan kuin Ashleyllä.

M-K oli nuorempana mielestäni ehdottomasti kauniimpi. Nyt molemmat ovat paljon ikäistään vanhemman näköisiä eivätkä enää kovin hyvännäköisiä.

Vierailija
35/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se toinen olsen on aivan helvetin kaunis, hyvät tissit ja runko.

Nuorempana seurustelin identtisten kanssa, sängyssä huomasi selvästi kumpi oli kumpi, toinen oli aktiivisempi, tykkäsi rintojen hyväilystä, toinen aina takaapäin, kauniit vartalot oli molemmilla.

Toinen teki myös identtiset tytöt myöhemmin.

Vierailija
36/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä isomman tavaratalon herkkuosastolla, ja ihmettelin kun sama vaateosaston myymääjä oli jatkuvasti viipottamassa edestakaisin (henksun puolelle mentiin herkun ohi).

Meinasin saada slaagin, kun yksi päivä tulikin pitkässä käytävässä vastaan tuplana. Tuli vähän hohtoisa fiilis.

Kohdatessamme muistaakseni tokaisin jotain nerokasta tyyliin ai sua onkin kaksi.

Parikymppiset identtiset kaksoset, tukka täysin samanlainen, samat korut ja sama työasu.

Vierailija
37/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperheessä vauvoilla oli aluksi pieni pisara kynsilakkaa pikkurillin kynnessä, molemmilla eri väriä tietenkin. Muutaman viikon päästä vanhemmat oppivat erottamaan vauvat ilmankin,

No siinä kyllä typerät vanhemmat, eihän sitä lakkaa olisi tarvinnut laittaa kuin toiselle :D

Ei sitä väsyneellä päällä ajatus luista, en minäkään nähnyt tuossa mitään kummallista ennen kuin asiasta huomautti.

Vierailija
38/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksoset on onneksi eri sukupuolta, joten helposti erottaa!

Identtiset kaksoset ovat aina samaa sukupuolta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Identtiset kaksoset voivat olla myös eri sukupuolta. Tällöin on tapahtunut niin, että toiselta alkiolta on kadonnut y-kromosomi ja siksi siitä syntyy tyttö. Tämä on harvinaista, mutta mahdollista. Ihmiset yhdistävät identtisyyden usein myös samanlaiseen ulkonäköön, mutta identtiset kaksoset voivat olla myös ulkonäöltään erilaiset. 

Vierailija
39/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus saatan sekoittaa kaksoset äänen perusteella, jos en näe, kumpi puhuu.

Vierailija
40/54 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, onkohan kellekään koskaan käynyt niin, että alkuvaiheessa on sekoittanut lapset ennen kuin on vielä ehtinyt laittaa mieleen mitään tuntomerkkejä. Ja sitten ei vaikka koskaan tiedä, kumpi kaksosista oli se ensin syntynyt. Ei sillä, että sillä tiedolla olisi paljon merkitystä, mutta mietin vaan.

Tätä mäkin olen miettinyt. Esimerkiksi onko koskaan käynyt niin, että identtisille kaksosille on annettu nimet siinä perus 2-3kk ikäisinä, ja sitten heidät on sekoitettu niin että sitä, jolle alun perin annettiin nimi Lilli aletaankin kutsua Hillaksi ja päinvastoin?

Joo, ei ole omia kaksosia (obviously), ja varmaan todella typerä pohdinta, mutta kaikkea tulee mietittyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme