IS: Jos haluat säästää 10 000 euroa vuodessa, lopeta lentäminen
Säästäminen on helppoa, lopeta lentäminen ja vähennä vaatteiden ostoa niin saat säästettyä 10 000 euroa.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005664418.html
No minä en ole lentänyt vuosiin enkä ostanut edes sukkia tai pikkareita eikä tt-tuesta silti ole jäänyt mitään käteen.
Kommentit (23)
No artikkelin mukaan tulee outo olo. Haluaa olla ekologinen mutta matkustaa Suomessa, ja tulevaisuudessa lopettaa vain Suomen sisäiset lennot mutta ulkomaille voi lähteä. Ja kun on täydellisessä ostolakossa niin voi kerjätä facebookissa ihmisiltä tarvitsemansa tavarat. Vaikuttaa vähän tekopyhältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä tttstä mitään pidäkään jäädä. Hanki itse rahasi niin voit sitten säästää.
Pointti olikin ehkä siinä että lopettamalla lentämisen ja vaatteiden oston voi säästää 10 000 euroa vuodessa. Mutta kaikki muut mukavuudet pitää säilyä.
Niinpä! Silti jokainen pystyy säästämään ja sijoittamaan, se on omasta tahdosta ja valinnoista kiinni. Kuka vaan pystyy taloudelliseen riippumattomuuteen. Tarvitset vain muutaman tonnin alkupääoman, kuka vaan tienaa sen sivuun parissa kuussa. Siitä sitten pikkuhiljaa kasvatetaan, just vaikka se 10t€/vuosi. Korkoa korolle jne. Rahastoihin, osakkeisiin. Sijoitusasunto tai kaksi. Omaa eläkettä varten, lapsille pesämunaa. Onnistuu!
Kyllä! Vaikka joudut miettimään kaupassa joka sentin. Vaikka joudut kulkea samoissa vaatteissa vuosikaudet. Mietit, voiko tässä kuussa huoltaa autoa, kun pitäisi mennä hammaslääkäriin. Mutta toki jokainen saa 20t€ nettotuloistasäästettyä 10t€. Ei ihmisten tarvi syödä, asua, elää. Ihminen on tehty säästämään ja sijoittamaan!
Jaa. Mä taas säästän kaikesta muusta, että pääsen lentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä tttstä mitään pidäkään jäädä. Hanki itse rahasi niin voit sitten säästää.
Pointti olikin ehkä siinä että lopettamalla lentämisen ja vaatteiden oston voi säästää 10 000 euroa vuodessa. Mutta kaikki muut mukavuudet pitää säilyä.
Kuinka voi säästää 10000 euroa vuodessa kun saa siitä puolet. Ei koskaan lennä ja ostaa vaatteita puhkikuluneiden tilalle. Kenelle tuo on oikein suunnattu?
Lennän mieluummin entiseen malliin. Haluan katsokaas nauttia elämästä ja nähdä maailmaa.
Yksityisautoilu kuluttaa enemmän kuin satunnainen matkustelu. Suurin energia menee lihantuotantoon. Alkoholinkäyttö ja tupakointi on typeryyttä, röökirahoja säästämällä voi vaikka tehdä sen matkan.
Itse pyysin faijalta miltsin lainaa ja sijoitin ne osakkeisiin. Helpot sata tonnii plus vuodessa.
Minä säästän paljon tuota enemmän, ja lennän just sen verran kuin huvittaa.
En saa edes 5000 euroa vuodessa. Miten voisin säästää 10 000e ? :D
Olen kyllä vuodessa säästänyt 2000e, että kai se jotain on. Nyt ostin uusia vaatteitakin ja panostan itseeni.
en aio säästää koska lomailu on osa kokemusrikasta elämää
Varmasti tosiaan säästää paljon, jos saa aina pummattua kaikki mahdolliset jutut toisilta syömistä ja juomista myöten. Joskus jossain opiskelijalehdessä kehotettiin tähän samaan henkeen etsimään baarista ihmisiltä unohtuneita juomia, jottei tarvitsisi ostaa itse juotavaa illan aikana.
Ajattele egologisesti, lennä lomalla vain ulkomaille.
Ei ole uutinen kaukana totuudesta. Jos me viisi (vanhemmat ja 3 opiskelijaa) lennetään USAan, matkustetaan siellä vähän lisää, asutaan hotelleissa, syödään ja ostetaan outletistä kunnon tuliaiset, kyllä siihen lähes tuo kymppitonni menee. Tosin sitten niitä ostettuja vaatteita, kenkiä jne. käyttää sitten kotona sujuvasti pitemmän aikaa.
Lennän joka vuosi janostan myös vaatteita. Jos jätän nuo molemmat tekemättä, säästän vuodessa korkeintaan 1500 eur. Mistä loput 8500?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosiaan säästää paljon, jos saa aina pummattua kaikki mahdolliset jutut toisilta syömistä ja juomista myöten. Joskus jossain opiskelijalehdessä kehotettiin tähän samaan henkeen etsimään baarista ihmisiltä unohtuneita juomia, jottei tarvitsisi ostaa itse juotavaa illan aikana.
Yäk. Jos ei ole varaa ostaa omia juomia, nin kannattaa pysyä kotona tai olla kuivin suin.
Välillä ihmetyttää mikä himo ihmisillä on kerätä rahaa kun ei se auta elämässä kuin tiettyyn rajaan asti. Kun hengissä pysyminen (asunto + ruoka + vaatteet), matkustaminen, viihde ja tärkeimpänä sosiaaliset suhteet on katettu niin mitä tarkoitusta tuon ylimenevällä rahalla on? Jättää kasa numeroita perikunnalle, joka varakkaana antaa ne numerot eteenpäin omille jälkeläisilleen? Ja noiden numeroiden takia on joutunut uhraamaan omaa aikaansa vapaa-ajan kustannuksella eikä ole voinut edes nauttia jo hankituista numeroista.
No juu, kyllähän sitä varmaan saisi kasaan 10 000 mutta mitä elämää se enää olisi? Ja ennen kaikkea mihin sitä kaikkea rahaa säästetään? Mitä hyötyä on sadoista tuhansista jos idea on vain pitää varoja tilillä tai sijoitettuna jopa vuosikymmenet? Kai sitä sitten 60-vuotiaana voisi osingoilla ostaa jonkun etelänmatkan itselleen, mutta osaisiko siitä edes nauttia kun tietäisi että tämän takia on uhrannut säästämiseen koko elämänsä.
Mä kyllä ymmärrän säästämisen ja olen itsekin säästäväinen, mutta kyllä tuommoinen kaikesta kieltäytyminen on ihan järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäk. Jos ei ole varaa ostaa omia juomia, nin kannattaa pysyä kotona tai olla kuivin suin.
Samassa artikkelissa mainittiin myös se, että pikkutunneilla nakkikioskilla luona pyörimällä saattaa saada jonkun ostamaan syötävää, jos valittelee olevansa rahaton. Tässä vasta hauskaa opiskelijaelämää!