Suomen sosiaaliturva romanian tasolla!
Eilisessä armanin leipäjono jaksossa joku sosiaalityöntekijä kertoi suomen sosiaaliturvan olevan romanian tasolla ja tätä seurataan eu:tasolta silti sitä vaan heikennetään koko ajan. Miten voi olla mahdollista, että kaikkia muita eu:n säännöksiä toteutetaan pilkulleen, mutta tätä ei edes huomioida?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kai te ihmiset oikeasti ymmärrätte, että nuo "me saadaan 2000 euroooo" -tyypit on trolleja.
Itse olen joutunut asumaan yksinhuoltajana tuilla ja meille olisi kuulunut jäädä vuokran jälkeen elämiseen noin 800 euroa, mutta koska en saanut halpaa vuokra-asuntoa, jouduin maksamaan vuokran erotuksen tuosta 800 eurosta. Meille jäi käteen 550 euroa, josta siis maksettiin kaikki. Kyllä me sillä summalla elettiin, mutta lapsi joutui mm luopumaan harrastuksistaan, omasta salikortista nyt puhumattakaan.
Nyt luojalle kiitos, olen taas töissä ja toivon, etten koskaan enää tipahda tuille! Nyt saa tytärkin harrastaa sitä mitä haluaa ja päästään välillä leffaan, käydään joskus ravintolassa syömässä, kahviloissa ja voidaan jopa joskus matkustaa. Aivan luksusta <3
Tässä tämä trolliperhe, ole hyvä
Vuokran jälkeen käteen 2800 €/kk – isä työtön, äiti omaishoitaja: näin kuusihenkinen Mäkisen perhe selviytyy
Vierailija kirjoitti:
Ensi hallituskaudella saattaa olla muutosta luvassa. Reinihän väläytti sellaista, että asumiskustannusten jälkeen kaikilla, myös opiskelijoilla olisi 750 euroa käyttörahaa. Kuulosti minusta todella utopistiselta kyllä.
Juu, rinne ei osannut kertoa mistä ne rahat otetaan ja kuka enää käy töissä, haisee vahvasti vaaliläpältä
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet saavat hyvät tuet, mutta yksinäinen joutuu perusosastaan maksamaan monta sataa vuokraa koska normien mukaisia asuntoja ei ole olemassa.Näitä ei tilastoissa näy vaan tilostoihin on merkitty etuudet mitkä PITÄISI jäädä käteen JOS asuisi normien mukaisessa asunnossa.
Tämä on totta, tilastot ja todellisuus eroavat toisistaan juuri näiden asumiskustannusten takia. Itse saan yhden lapsen yh:na asumistukia n. 450 € eli sillä hinnalla pitäisi löytää asunto, mutta tällaisessa keskisuuressa kaupungissa saisin tuolla summalla juuri ja juuri jonkun pienen yksiön. Asutaan sitten kaksiossa melko kaukana keskustasta, mutta silti maksan osan vuokrasta tt-tuesta. Todellisuudessa käyttörahaa jää minulla n. 620 €, kun sen tilastojen mukaan pitäisi olla n. 800 €. Ei sillä, ettenkö olisi tuostakin summasta kiitollinen: Koetan vain valmistua opinnoistani mahdollisimman nopeasti, jotta pääsisin taas nauttimaan oikeaa palkkaa. Mutta tosiaan, eivät ne tilastot kaikkea kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi hallituskaudella saattaa olla muutosta luvassa. Reinihän väläytti sellaista, että asumiskustannusten jälkeen kaikilla, myös opiskelijoilla olisi 750 euroa käyttörahaa. Kuulosti minusta todella utopistiselta kyllä.
No tämä kyllä tuottaa painetta nostaa palkkoja. Palkat on niin alhaiset, että työssäkäyvällä ei jää asumismenojen jälkeen sen enempää. Ei tuloeroja voi loputtomiin tasata, koska sitten työssäkäynti ei olisi enää kannattavaa.
Palkkoja pitäisikin nostaa matala palkka aloilla reippaasti, että sillä pärjäisi. Onhan se sairasta, että tapetaan osa kansasta nälkään ettei palkkoja tarvitse nostaa. Suuri osa työssäkäyvistä joutuu hakemaan tukia lisäksi eikä minun mielestäni ole valtion/kunnan/kaupungin tehtävä varmistaa yrityksille suuret voitot maksamalla tukina osaa palkasta.
Miten muka pitäisi jäädä käyttörahaa noin paljon, jos minimieläke on n. 775e. Eikä tuo ole käyttörahaa, vaan tulo, josta maksettava KAIKKI.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka pitäisi jäädä käyttörahaa noin paljon, jos minimieläke on n. 775e. Eikä tuo ole käyttörahaa, vaan tulo, josta maksettava KAIKKI.
Siten, että eläkkeen päälle mahdollista saada asumistukea ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näy länsi-Euroopan kaupungeissa kerjäläisiä ja ryysyisissä vaatteisssa kulkevia selkeästi hyvin vähävaraisia ihmisiä, toisin kuin Suomessa. Ei näy, vaikka menisi kaupunkien lähiöihin, kuten itselläni on tapana matkoilla.
Et sitten ole käynyt vaikkapa Lontoossa, missä paljon ihmisiä nukkuu kaduilla? Pahvi alle ja joku rääsy päälle. Ja näitä näkee aivan keskellä Lontoota. On köyhiä ja kerjäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, rinne ei osannut kertoa mistä ne rahat otetaan ja kuka enää käy töissä, haisee vahvasti vaaliläpältä
Nuo rahathan tulevat jo siitä että toimeentulotuen tarve vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perusturva olisi riittävällä tasolla niin byrokratiaa ei tarvittaisi (kela, te-toimisto, sossu yms.) ja näistä säästyvistä rahoista jäisi vielä ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te ihmiset oikeasti ymmärrätte, että nuo "me saadaan 2000 euroooo" -tyypit on trolleja.
Itse olen joutunut asumaan yksinhuoltajana tuilla ja meille olisi kuulunut jäädä vuokran jälkeen elämiseen noin 800 euroa, mutta koska en saanut halpaa vuokra-asuntoa, jouduin maksamaan vuokran erotuksen tuosta 800 eurosta. Meille jäi käteen 550 euroa, josta siis maksettiin kaikki. Kyllä me sillä summalla elettiin, mutta lapsi joutui mm luopumaan harrastuksistaan, omasta salikortista nyt puhumattakaan.
Nyt luojalle kiitos, olen taas töissä ja toivon, etten koskaan enää tipahda tuille! Nyt saa tytärkin harrastaa sitä mitä haluaa ja päästään välillä leffaan, käydään joskus ravintolassa syömässä, kahviloissa ja voidaan jopa joskus matkustaa. Aivan luksusta <3
Tässä tämä trolliperhe, ole hyvä
Vuokran jälkeen käteen 2800 €/kk – isä työtön, äiti omaishoitaja: näin kuusihenkinen Mäkisen perhe selviytyy
Et kai ole tosissasi, noista tuistahan 1800 tulee vammaisuuden perusteella, turha yleistää.
Eipä näy länsi-Euroopan kaupungeissa kerjäläisiä ja ryysyisissä vaatteisssa kulkevia selkeästi hyvin vähävaraisia ihmisiä, toisin kuin Suomessa. Ei näy, vaikka menisi kaupunkien lähiöihin, kuten itselläni on tapana matkoilla.