Ylioppilaat - juhlitteko vappua lakki päässä
Kommentit (39)
Yo-lakkia olen käyttänyt vain lakkiaspäivänä, koska vappuisin päässä keikkuu tupsulakki.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahtena tai kolmena vuonna käyttänyt. Kirjoitin vuonna 1984.
Lakkeja tuntuvat käyttävän vanhukset ja ymmärrän tilanteen, koska heidän aikanaan vain harva kirjoitti ylioppilaaksi.
Olen kirjoittanut samana vuonna kuin sinä.
Olin vuonna -86 vappuna Kuopiossa ja satoi vettä, Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuushan oli pari päivää ennen vappua. Olen ihan varma, että yo-lakkini on ihan ydinlaskeumassa ~~~~.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt. Tuon lakin voi saada käytännössä kuka tahansa, ei siinä ole mitään erikoista.
Lakin juu, mutta lukion läpi ei.
Käytin opiskeluaikoina, en enää nykyään.
Ei varmaan mahtus enää päähän.
En edes tiedä missä se on.
Lakki päässä. Tykkään traditioista. Ne yhdistävät ihmisiä yli sukupolvien. Aika kuluu ja ihmiset vaihtuvat, mutta itsenäisyyspäivänä seisotaan kunniavartiossa, jouluna viedään haudalle kukkia ja vappuna painetaan lakki päähän heti kun Manta on lakkinsa saanut. Vappupäivänä sitten mennään Kaivariin brunssille tai huonon sään iskiessä, kuten tänään, syödään brunssi kotiparvekkeella.
Kirjoitan syksyllä mutta tiedän jo nyt että tuskin tulen lakkia sen koommin käyttää.
En juhli vappua, enkä jaksa sitä lakkiakaan enää. Nyt olen kykkinyt sisällä koko päivän ihan vaan nauttien vapaapäivästä.
Ilman. Sen verran ruma lätsä, ettei huvita käyttää sitä vappuna.
Toisinaan on ollut, tänä vuonna ei ollut. Juhliessa (bileet, picnic, ravintolassa jne) lakki on kyllä ihan ok, mutta en tajua näitä jotka tulevat Citymarketiin tai elokuviin lakki päässä, kuten tänään näin.
Ylioppilas vm. 1989
Juu, lakit on päässä. Helsingissä ihan normimeininkiä. En oikeastaan tiedä ketään joka ei lakkia käyttäisi. Mutta enemmistö kaveriporukasta on DI- tai lääkistaustaisia.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan on ollut, tänä vuonna ei ollut. Juhliessa (bileet, picnic, ravintolassa jne) lakki on kyllä ihan ok, mutta en tajua näitä jotka tulevat Citymarketiin tai elokuviin lakki päässä, kuten tänään näin.
Ylioppilas vm. 1989
Ei yo-lakki ole mikään juhla-asuste, jota pidetään vain juhlissa. Ennen vanhaan lakkia pidettiin päässä koko kesä. Nykyisin lähinnä vappuna, mutta voi sitä muulloinkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Lakki päässä tietysti, onhan vappu ylioppilaiden juhla. En häpeä saavutuksiani, olen ylpeästi sitä mitä olen.
Ei sitä räyskää ainakaan hävetä tarvitse. Yleissivistystä pitää arvostaa vaikka ei kaikki ihan olisi sinne nuppiin jäänyt pyörimään. Amiksilla on vielä vähemmän. Tietysti yksikseen voi jokainen hankkia henkistä pääomaa niin paljon kuin sielu sietää muttei sitä kukaan tunnusta senkään vertaa.
Mikä tämä vappu on ja miksi sitä pitäisi juhlia?
Ilman lakkia yleensä, en pidä sitä oikein minään.
Ylioppilas-01
Painoin päähän aattoiltana Eteläespalla, kun olin katsomassa Mantan lakitusta. Pidin päässä kunnes pääsin kotiin, mutta kotona otin pois. Kävimme miehen kanssa kaupassa illalla ilman lakkeja. Tänään laitoimme lakit päähän, kun lähdimme kotoa juhlimaan vappua ja otimme ne pois, kun palasimme kotiin. Mies käyttää tupsulakkia, minä yo:ta.
Yhtenä huomiona lakkiin liittyen: lakki rankaisee hiuksia. Jos sitä on pitänyt päässä 10 minuuttia, päähän jää renkaanmuotoinen kuvio. Siksi lakki on pidettävä päässä kotiin saakka, jos sen on päähänsä laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä vappu on ja miksi sitä pitäisi juhlia?
Vappu on ylioppilaiden ja opiskelijoiden juhla. Mielestäni sivistys ja tieto ovat niin hienoja asioita, että niitä kelpaa juhlistaa. Meillä on hieno koulujärjestelmä, kun kenestä tahansa voi tulla tohtori tai professori. Kaikki on itsestä kiinni. Sitäkin kelpaa juhlistaa.
Yo-lakki ollut päässä tasan kerran, vaikka yliopistoon jatkoinkin. En edes tiedä missä lakki on. Varmaankin turhin hankinta sen ainejärjestö-haalarin jälkeen :D
En keksi, miksi lakkia ei saisi käyttää. Ymmärrän tavallaan senkin, jos lakkia ei halua käyttää. Se ei sovi kenenkään päähän kivasti eikä välttämättä tunnu omalta jutulta, vaikka sellainen olisi joskus tullutkin ansaittua. Mutta tähän asti 13 vappua olen lakki päässä juhlinut. T. yo-05
Pitäisin mutta se oli jo ostaessa vähän pieni (ostin niin viime tingassa että oli enää jämäkokoja). Pidin vain lakittamistilaisuuden ajan päässä, sitten oli vuosia kaapissa kunnes annoin eteenpäin. Olisi kiva vappuna pitää mutta en viitsi uuttakaan ostaa.