Osaisko joku kertoa, olisko tällaisessa Ranskan reissussa järkeä?
Haaveena nähdä edes vähän Ranskanmaata, aikaa ja rahaa vaan on rajallisesti... mutta siis otettais lasten kanssa suora lento Nizzaan (juhannuksena lentäisi halvalla Finskilläkin), nautittaisi pari päivää jonkinlaisesta rantaelämästä. Sitten ajettais junalla Pariisiin, oltais siellä ehkä 1-2 yötä. Sieltä suora lento kotiin. Tää siis ajoittuisi juhannukseen ja siitä eteenpäin, jolloin mulla on kesän ainoa pidempi loma, sekin vain viikko :(
Mutta siis onko kokemusta Ranskan junamatkoista, pitääkö liput ostaa etukäteen ja mahtaako siinä muutenkaan olla mitään järkeä?
Kommentit (14)
Ranskassa on junalakko. Junat eivät kulje kahtena päivänä viikossa lainkaan ja muulloinkin osittain. Esimerkiksi kesäkuun 22. ja 23 ei liiku mikään. Näin ainakin sanoi Hgin rautatieasemalla ulkomaan asioista tietävä virkailija pari viikkoa sitten. Kannattaa tarkistaa, onko tilanne ennallaan. Mun piti matkustaa noihinaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa mahtavalta! Olen itse tehnyt useamman reissun sijoittuen juhannuksen tienoille juurikin siksi, että lennot on halpoja. Ranskassa junalla matkustaminen on helppoa. Rohkeasti vaan reissuun! 😊
Kiitti paljon rohkaisevasta kommentista! Annatko vinkkejä käytännön suoritukseen? :)
ap
Jatkoa kakkosviestiin. Ilmaiseksi ladattava Interrail plan app on hyvä. Siitä näkee aikataulut, mutta ei tämmöisiä lakkoja. Samoin asemalta saa hyvät kartat ilmaiseksi. Niissä on arvioitu mm. matka-aikoja.
Me oltiin muutama vuosi sitten Nizzassa. Siellä kivirantoja, jotka ei parhaita mahdollisia rannalla oleiluun... Muutoin tosi kiva kaupunki. Bussilla Nizzasta pääsi vartissa kivaan pikku kalastajakylään (Villefrache sur mer), jossa kivempi ranta ja rantakahviloita. Villefrachesta vielä vartti bussilla eteenpäin, niin olette Monacossa. Suora bussiyhteys siis Nizzasta Monacoon, ja niiden välissä tuo Villefranche. Itse suosittelen, jos aikaa vähän, niin hengaamaan vaan tuolla akselilla. Toki Pariisikin kiva, mutta laaja kaupunki 😊 Junahommista en tiedä mitään!
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta kumpaankin kohteeseen varaisin ainakin 2 täyttä päivää eli 3 yötä/kohde. Matkustuspäivät ovat aina vähän rankempia eikä silloin välttämättä ehdi ja jaksa touhuta kohteessa paljon mitään. Tai ainakin ihan vähintään 3 yötä Nizza ja 2 yötä Pariisi, muuten ette ehdi ollenkaan rentoutua matkustamisen välissä. Tiedän mistä puhun, me harrastetaan usean kohteen matkoja (tosin vuokra-autolla) ja yhden yön yöpymiset on vain rasittavia.
Mä oon menny junalla Pariisista Nizzaan reilatessa. Yöjuna, ei paljon saanut nukuttua. Hienoja maisemia oli jossain kohdin aamun valjetessa.
ihan hyvä ja jos ei junat kulje niin lenn nizzasta pariisiin. hinta on suunnilleen sama
Tarkista vielä lennot. Me tehdään heinäkuun puolella saman tyyppinen, tosin pidempi reissu. Otin Air Francen lennot Nizza-Pariisi, maksoi 70 € per naama, sisältää ruumaan menevän laukun. TGV ei ole erityisen halpa ja matka kestää melkein 6 tuntia, lento 1 h 20 min.
Jos TGVllä matkustatte, osta liput netistä ennakkoon. Siellä on joskus tarjouksia, joilla pääsee ykkösluokkaan lähes samalla hinnalla.
Kuulostaa todella kivalta. Itse olen suunnitellut samankaltaista, Pariisi-Munchen tai Pariisi-Milano.
Minua pelottaa se, että kun meno- ja paluulento on eri paikkoihin niin jos meno peruuntuu esim lakon takia niin niin miten sitten.
Tulin juuri Pariisista, ihana paikka. Hyvää reissua.
En tuhlaisi noin pitkään junamatkustukseen aikaa viikon lomalla. Pariisi on todella iso kaupunki, esim kävellen tosi raskasta. Nizza on hieno ja elegantti ja sieltä on kiva tehdä retki Monacoon joka vielä hienompi ja elegantimpi. Mutta lapset tuskin tykkää kauheasti. Eikä Pariisistakaan, paitsi Disneyland mutta sillä ei olekaan mitään tekemistä Pariisin kaupungin kanssa. Eiffel-torni on tietty huikea lapsillekin.
En tuhlaisi noin pitkään junamatkustukseen aikaa viikon lomalla. Pariisi on todella iso kaupunki, esim kävellen tosi raskasta. Nizza on hieno ja elegantti ja sieltä on kiva tehdä retki Monacoon joka vielä hienompi ja elegantimpi. Mutta lapset tuskin tykkää kauheasti. Eikä Pariisistakaan, paitsi Disneyland mutta sillä ei olekaan mitään tekemistä Pariisin kaupungin kanssa. Eiffel-torni on tietty huikea lapsillekin.
Jos aikataulu on noin rajattu, niin ottaisin sinuna vain sen Nizzan matkan ja teksin joitakin päivän matkoja lähialueella. Esim. Villefranche-sur-Mer, Eze, Cannes, Monaco, Antibes, Menton, jne... Bussit ovat tosi halpoja.
Pariisiin kannattaa varata vähintään neljä päivää ellei viikko, joten jättäisin sen toiseen kertaan.
Ranskassa kesä on kuuma ja kun olette lomalla, kaipaatte rentoa ja rauhallista yhdessäoloa, ei tukka putkella nähtävyydestä ja paikasta toiseen ravaamista. Ranskassa parasta on myös tutustua paikalliseen elämään vaikkapa vain katukahvilassa istumalla.
Minusta tuo kuulostaa mahtavalta! Olen itse tehnyt useamman reissun sijoittuen juhannuksen tienoille juurikin siksi, että lennot on halpoja. Ranskassa junalla matkustaminen on helppoa. Rohkeasti vaan reissuun! 😊