Mille alalle yli 4-kymppisen työttömän kannattaa kouluttautua, jotta varmimmin saa töitä?
Kommentit (53)
Kannattaa alkaa yrittäjäksi.
Niin minä tein kun tajusin etten saa enää töitä.
Yrittäjäkoulutus ➡️ yrittäjäksi omalle alalle tai omaan harrastukseen liittyen.
Jos terveys kestää niin kotiapupalvelua.
Itse teen jonkin verran oman alan töitä ja jonkin verran harrastukseeni liittyviä töitä.
Kivempaa tämä on kuin palkkatyö vaikka tulot ovatkin nyt epäsäännöllisiä.
Työosuuskunnassa jos tekee töitä, niin silloin ainakin voi saada työttömyyskorvausta jos töitä ei ole paljon. Ihan normaalisti saa soviteltua päivärahaa kuten osa-aikatyössä muutenkin.
Jos on ammattilaistausta jostakin, haluaa jatkaa samalla alalla ja on alalla töitä, niin lähtisin joko rakentamaan sen päälle, erikoistumaan alan sisällä tai yrittäjäksi.
Jos ei ole ammattilaistaustaa, alalla ei ole töitä tai muuten vain haluaa tehdä jotain ihan muuta, niin:
- Ala, jonka opiskelu kestää max. 3 vuotta
- Ala, joka valmistaa konkreettiseen ammattiin
- Ala, jolla on töitä
Ei ole aikaa opiskella kuutta vuotta, etenkään jos työllistyminen ei ole 100 % varmaa. Ei ole aikaa eikä usein valitettavasti mahdollistakaan rakentaa CV:tä alalla, joka ei valmista suoraan ammattiin. Suurin osa yliopistoaloista tuppaa olemaan sellaisia, jotka eivät valmista suoraan ammattiin. Uran rakentaminen on pitkä polku.
Lastenhoitoala, sairaanhoito, ravintola-ala, sosiaaliala, IT-ala. Noilla varmaan pääsee nopeasti töihin.
Isännöitsijöistä on pula, samoin (home-) talojen rakentajista.
> IT-ala. Noilla varmaan pääsee nopeasti töihin.
Hahahahahaha! 40-kymppinen, jolla ei ole mitään aikaisempaa koulutusta tai työkokemusta alalta. Joo, varmaan saa IT-alan työtä!
Perus-merkonomi-toimistohommia enimmäkseen: Puhelinvaihdetta, laskutusta, toimistosihteerinä pitkään yms. Nuorena myös jonkin verran lasten iltapäiväkerhon ja harrastustoiminnan ohjaamista, mutta siitä on aikaa.
Täällä toinen nelikymppinen pohjalla. Kokemusta 15 vuotta yliopistohommista, mutta omalla alalla en tule enää työllistymään. Uuteen koulutukseen ei ole varaa ja jos onnistuisikin, niin sitten olisi viittäkymppiä hipova noviisi, jollaista en itsekään palkkaisi. Puhelinmyynti ei onnistu puutteellisen puheilmaisun takia. Siivoustyö ei, koska hengityssairaus. Hoitotyö ei, koska diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko. Tiedän pari, jotka kouluttautuneet vanhemmalla iällä juristeiksi. Toinen näistä edelleen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalialalla on pulaa tekijöistä. Johtunee asiakkaista, jotka melkoisen haastavia tapauksia.
Tiedoksi sosionomiopinnoista haaveileville: Koulutukseen (sosionomi amk) on sitten aivan todella paljon hakijoita ja vaikea päästä kouluun sisään, vain murto-osa hakijoista valitaan. Nuoria ensikertalaisia hakijoita suositaan.
Ja toinen pikku detalji: jos menetkin sosionomikoulutuksen sijaan mäkkärille hampurilaisia paistamaan tai Lidlin kasalle duuniin niin pääset oitis kiinni korkeampaan palkkatasoon, et saa päivittäin läheskään yhtä montaa tappouhkausta, et joudu asioimaan sellaisten sosiaalitapauksien kanssa että oma pääsi sekoaa myös kahdessa vuodessa ja kaiken lisäksi sinulla on mahdollisuus edetäkin urallasi ja nostaa ansiotasoasi.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on rekrytoinut viisikymppisiäkin lentoemoiksi, eikä ole pitkä koulutus. Myös turvatarkastukseen tarvitaan väkeä tasaiseen tahtiin.
En usko, lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalialalla on pulaa tekijöistä. Johtunee asiakkaista, jotka melkoisen haastavia tapauksia.
Tiedoksi sosionomiopinnoista haaveileville: Koulutukseen (sosionomi amk) on sitten aivan todella paljon hakijoita ja vaikea päästä kouluun sisään, vain murto-osa hakijoista valitaan. Nuoria ensikertalaisia hakijoita suositaan.
Ja toinen pikku detalji: jos menetkin sosionomikoulutuksen sijaan mäkkärille hampurilaisia paistamaan tai Lidlin kasalle duuniin niin pääset oitis kiinni korkeampaan palkkatasoon, et saa päivittäin läheskään yhtä montaa tappouhkausta, et joudu asioimaan sellaisten sosiaalitapauksien kanssa että oma pääsi sekoaa myös kahdessa vuodessa ja kaiken lisäksi sinulla on mahdollisuus edetäkin urallasi ja nostaa ansiotasoasi.
Mäkkärin kassalle on yllättävän vaikea päästä, varsinkin nelikymppisen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein keksi muuta kuin sosiaali- ja terveysalan, jolle tuon ikäisenä enää kannattaisi uudelleenkouluttutua.
Järkyttävät vaatimukset nykyään. Jatkuvasti tentittävinä kaikenlaisia näyttöjä viiden vuoden välein. Monenlaisia kortteja suoritettava. Raskas ja kiireinen työ. Jatkuva työvoimapula.calipalkattuja työn vaativuuteen nähden.
Ryhdy yrittäjäksi, itse harkitsen jotakin sen suuntaista.
Olen 43 ja työelämää olisi jäljellä vielä vuosikymmeniä. Näyttää siltä, ettei minua palkata koskaan mihinkään vakituisesti, pelkkiä määräaikaisuuksia tehnyt. Ja vikaa sinänsä ei ole persoonassa/osaamisessa, olenpahan vain päätynyt pätkiin ja ottanut, mitä lama-aikana olen saanut.
Tosiaankin pännii, kun on opiskellut ensin 7 vuotta ja sitten työpätkien lomassa tehnyt lapset ja edelleen olen työnhakija. Ainoa hyvä tässä on se, että olen voinut olla lapsille kotona läsnä ja pyörittänyt arkea, miehellä on hyvä palkka ja vanhempani ovat tukeneet rahallisesti (toki on alentavaa olla aikuisena vanhempiensa elätti) - muuten olisin jo stressin kalvama raato.
Olisi kivaa kuitenkin tienata eläkettä vanhuuden päiville ja hyödyntää omaa osaamista jossakin rahapalkkaa vastaan, ettei koulutus valtion piikkiin mennyt harakoille.