sf-mitta ei nouse?
Kuukauden aikana sf-mitta oli noussut vain vähäsen. Eli kuukausi sitten oli 18 ja nyt 20. Neuvolantäti pelotteli istukan vajaatoiminnalla. Apua. Onko teillä kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta. Pitääkö jo nyt olla huolissaan? Miten tuota vajaatoimintaa hoidetaan ja mistä muusta voisi olla kyse..
järkyttynyt Fanny rv 26
Kommentit (4)
Fanny, saitko ajan ultraääneen? Eihän tuo nyt minusta vielä mitenkään hälyttävää ole, mitta oli kuitenkin noussut kuukauden aikana. Voi olla, että SF-mittasi nousee myöhemmin. Minulla on mitta nyt viikolla 30+1 26 cm. Ole yhteydessä neuvolaan ja pyydä mahdollisuutta päästä ultraan, jossa tutkitaan istukan toimintaa.
Miaea ja masukki 30+2
Mulla oli viisi viimeistä neuvolakäyntiä (kuukauden verran siis) viime raskaudessa sama sf-mitta. 32 cm. Terveydenhoitaja vain ihmetteli vähän että ohhoh, taas sama. En saanut lähetettä mihinkään kontrolliultraan tai mitään, enkä osannut itse vaatiakaan kun oli ensimmäinen raskaus.
Kun äitiyspolille menin sitten yliaikaiskontrolliin rv 41+5, masusta löytyikin ultran mukaan <2500g vauva ja lapsivettä vain nimeksi. :( Mut lähetettiin välittömästi osastolle käynnistykseen, ja kuulemma jos ei käynnistys auttaisi niin aika pian joutuisvat ottamaan pikkuisen pois sektiolla. Synnytys kuitenkin käynnistyi hyvin, ja saman yön aikana tyttönen jo syntyi. Tosin piti auttaa ulos imukupilla sydänäänten laskun vuoksi. Monta kertaa siinä synnytyksenkin aikana sydänäänet laski, pari kertaa haettiin jo varuiltan lääkäri paikalle. Tuloksena oli kuitenkin 2745g 48cm tyttö, 9 pistettä. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Pakko sanoa että vähän jäin katkeraksi siitä ettei mua passitettu kontrolliin. Kaikki meni hyvin, mutta yhtä hyvin kaikki olisi voinut mennä huonosti.
Siinä mun kokemus vastaavanlaisesta tilanteesta.
Kiitos kaikille vastanneille :) Yritän olla liiaksi stressaamatta. Mittaaja oli tosiaan nyt eri kuin viimeksi. Sanoi kyllä että seurataan tilannetta, mutta ei ehdottanut ultraa ja seuraavan neuvola-ajankin antoi vasta kuukauden päähän. Taidan mennä tällä välin yksityiselle ultraan.
Fanny 26+4
Oliko mittaaja sama vai eri?! Koska mulla oli jossain vaiheessa ekan odotusta niin, että sf-mitta oli "noussut" muutamassa viikossa 5 senttiä, ja sitä sitten lääkäri pähkäili, että mistäköhän johtuu ja oli ultra ja kaikki sen takia. Mutta tämä suuren mitan saanut oli eri mittaaja siis kuin edelliskerralla, ja mittasi vähän "löysemmin".. Parin seuraavan viikon aikana taas kokoa ei ollut tullut paljoa lisää, kun mittaaja oli sama vanha.
Mutta tuohon, että pitääkö nyt olla huolissaan, ei kai ainakaan jos ei tiedä tarkalleen mistä on kysymys. "Turhan takia" ei kannata itseään kiusata.. Vaikka kyllähän siihen Saattaa olla aihettakin. Mistä sitä vielä tietää.. Kyllä luulisi terkan ja lääkäreiden kertovan mistä on kysymys jos niiltä kysyy! Kannattaa kokeilla!