Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko likainen ja homeinen koti syy tehdä lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
29.04.2018 |

Jääkaapissa puolet ruoista homeessa, vanhimmat monta kuukautta homehtunut kaapissa. Hedelmävadissa liemeksi muuttuneita hedelmiä. Kotia peittää paksu pölykerros ja huonekalut ovat vaihtaneet lian takia väriä. Parvekelalusteet ja tekstiilit ovat homeessa ja lapset istuvat niissä. Lapset n. 9-vuotiaita mutta eivät ole koskaan peseytyneet saippualla, pelkällä vedellä vain. Asunnossa on koira joka on pissannut joka paikan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos tosiaan on tuollaista niin on jo terveydelle ja ainakin viihtyisyydelle haitallista. (Homeet, ötökät...) mutta sossua ei kiinnosta onko supersiistiä vai semisotkuista kunhan se on normaalin rajoissa. En tarkoituksella siivonnut ennen lasun käyntiä vaan annoin nähdä asunnon ns. luonnontilassa kun imuroinnista ja pölyjen pyyhkimisestä oli kulunut jo viikko. Lelutkin vähän levällään. Ajattelin että katsotaan nyt tuleeko urputusta. No ei tullut, niinkuin arvelinkin, ei lasu ole mikään marttakerho jonka tarkoitus on tarkastaa onko kaikki tip top.

Vierailija
22/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasu- ilmoitus ehdottomasti! Olen itse kasvanut likaisessa kodissa, ja kyllä siihen olisi pitänyt jonkun ulkopuolisen puuttua kun omat vanhemmat ei tajunneet/ välittäneet. Hometta, tuholaisia, likaa jne. jauhojen seassa matoja (ei paljoo kiinnosta mitkään sirkkaleivät nykyään), koira kävi talvella parvekkeella tarpeillaan, kissat kuseksi minne sattui... Meillä ei käynyt koskaan yllätysvieraita, ja kun joku sukulainen oli tulossa niin sitten siivottiin urakalla. Muutakin oli vialla mutta en viitsi nyt täällä alkaa kertomaan. Jonkinlaiset traumathan tuosta jäi, mutta nyt teen itse asiat eri tavalla. Terapia auttoi.

Erikoisin kuulemani syy mennä terapiaan, että kotona ei siivottu. Eiköhän muut asiat kuitenkin olleet varsinainen syy.

Olisitko mieluummin muuttanut pois perheesi luota? Meillä siivottiin ihan normisti, mutta vaikkei olisikaan, olisin valinnut vanhempani ennemmin kuin jauhotoukattomat jauhot tai pissilammikottoman arjen.

Taidat olla itse näitä "huolettomia" siivoajia, joiden koti on kuin kaatopaikka.

Kyllähän esimerkiksi hamstraajien lapset kärsivät usein erilaisista ongelmista, juuri sen hamstrauksen vuoksi. Kodin kuuluu olla turvallinen paikka lapsille, ja jos siellä on niin likaista, ettei esim. kavereita voi tulla kylään, ollaan jo väärillä vesillä ja pakotetaanlapsi häpeilemään ja salailemaan kotiaan ja perhettään. Itsetunto-ongelmat taattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasu- ilmoitus ehdottomasti! Olen itse kasvanut likaisessa kodissa, ja kyllä siihen olisi pitänyt jonkun ulkopuolisen puuttua kun omat vanhemmat ei tajunneet/ välittäneet. Hometta, tuholaisia, likaa jne. jauhojen seassa matoja (ei paljoo kiinnosta mitkään sirkkaleivät nykyään), koira kävi talvella parvekkeella tarpeillaan, kissat kuseksi minne sattui... Meillä ei käynyt koskaan yllätysvieraita, ja kun joku sukulainen oli tulossa niin sitten siivottiin urakalla. Muutakin oli vialla mutta en viitsi nyt täällä alkaa kertomaan. Jonkinlaiset traumathan tuosta jäi, mutta nyt teen itse asiat eri tavalla. Terapia auttoi.

Erikoisin kuulemani syy mennä terapiaan, että kotona ei siivottu. Eiköhän muut asiat kuitenkin olleet varsinainen syy.

Olisitko mieluummin muuttanut pois perheesi luota? Meillä siivottiin ihan normisti, mutta vaikkei olisikaan, olisin valinnut vanhempani ennemmin kuin jauhotoukattomat jauhot tai pissilammikottoman arjen.

Tuskin niitä lapsia huostaanotetaan sotkuisen kodin takia. Perhe voi saada tukea ja apua arkeen.

Oma siivouskäsitykseni on löytänyt uusia ulottuvuuksia koiranpennun myötä, mutta tuollainen kaikesta piittaamaton asenne todennäköisesti kertoo elämänhallinnan ongelmista, ei rennosta asenteesta siivoamiseen.

Vierailija
24/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo kuulostaa kyllä jo siltä, että ls lienee paikallaan, jos koira vapaasti kuseksii sisälle ja lasten olosuhteet on tuollaiset.

Ei siinä koiranpissassa tarvi rypeä. Eivätköhän nuokin pyyhi ne. Koiranpentutalouksissa tuo on arkipäivää.

Pissa on muutenkin pelkkä hajuhaitta. Muutenhan kaikki ns. puuceen käyttäjät eli kaikki ennen vanhaan olisivat siitä sairastuneet.

Tuo vessahomma meni kyllä poskelleen. Puuceestä ei tule hajua sisälle. Mun mummo ei suostunut käyttämään sisävessaa, koska ei halunnut, että sisällä haisee.

Vierailija
25/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala 😟 todellakin on.

Vierailija
26/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo jääkaappi on varmasti huolestuttavin. Vaikkei pilaantuneita ruokia syötäisikään, niin miksi ne on sitten yhä siellä?

Olen usean lapsen yh, aika on kortilla ja kaikki isommat kodinhoitohommat teen yleensä illalla lasten nukahdettua. En siis siivoa ylimääräisiä ja olen todella suurpiirteinen sinne päin -tyyppi, pölyä on sohvan alla ja peilit on usein sotaisia. keittiö, vessa, käsipyyhkeet ja sängyt on kuitenkin aina puhtaita. Muuten elellään aikamoisessa sekasorrossa. Siinä on mielestäni vähimmäisvaatimukset.

Lasu on lasten parhaaksi, se voi tarjota perheelle jaksamista pahimman yli, ja toisaalta herättää siihen että näin ei voi jatkua. Yleensä sotkulla ja saastaisuudella on vain tapana pahentua ja pahentua.

Vierailija
27/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän elämänhallinnassa ole muutakin haastetta kun siivoaminen.

Vierailija
28/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo kuulostaa kyllä jo siltä, että ls lienee paikallaan, jos koira vapaasti kuseksii sisälle ja lasten olosuhteet on tuollaiset.

Ei siinä koiranpissassa tarvi rypeä. Eivätköhän nuokin pyyhi ne. Koiranpentutalouksissa tuo on arkipäivää.

Pissa on muutenkin pelkkä hajuhaitta. Muutenhan kaikki ns. puuceen käyttäjät eli kaikki ennen vanhaan olisivat siitä sairastuneet.

Ja pissattiin nk. solkkusankkoihin jos esim. oli pakkasta ja pimeää, ettei oikeen ulkohuussi houkuttanut ja kaiken kukkuraksi tämä solkkusankko oli yleensä keittiössä. Ai sitä hajua kun lämpimän keiton loput kaadettiin sekaan.....Vaan nykyaikana on kaikki mukavuudet, joten koirat tekee tarpeensa ulos ja siisteystaso pitäisi olla parempi kuin tässä esimerkissä.

Vierailija
29/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siivottomuus ei vielä kerro mitään, vaan elämänhallinta.

Mun ystävä hoitaa juuri noita lasu-ilmoituksia ja mies on lääkäri ja koti on kuin sikolätti, kun tärkeämpää vapaa-ajalla on taide, kulttuuri sekä harrastukset, joihin koko perhe panostaa vapaa-ajalla.

Itse tykkään siististä kodista, mutta tiedän jääväni monesta asiasta ja elämyksistä paitsi, kun en osaa ottaa rennosti ja nauttia elämästä ja siksi ihailen ystäväni elämöntyyliä, kun hän nauttii joka solullaan.

Vierailija
30/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin aihetta tehdä lisn ja sotkun takia jos tämä on totta.

Vierailija
31/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapissa puolet ruoista homeessa, vanhimmat monta kuukautta homehtunut kaapissa. Hedelmävadissa liemeksi muuttuneita hedelmiä. Kotia peittää paksu pölykerros ja huonekalut ovat vaihtaneet lian takia väriä. Parvekelalusteet ja tekstiilit ovat homeessa ja lapset istuvat niissä. Lapset n. 9-vuotiaita mutta eivät ole koskaan peseytyneet saippualla, pelkällä vedellä vain. Asunnossa on koira joka on pissannut joka paikan.

On ja nopeasti.

Vierailija
32/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on juuri noin ilman mitään liioittelua niin huolestuttavaa on. Esim. mätä hedelmä silloin tällöin korissa meilläkin joskus mutta ei sentään homeisia elintarvikkeita jääkaapissa. Meilläkin koiranpentu on joskus pissannut mutta toki se on siivottu heti joten ei asunto pissalle haise. Lasu nyt käynnille heti. Jos vaikka perhe tekisi täys siivouksen tällöin ja jos ei, niin silloin varmaan saavat siivousapua tuohon tilanteeseen.

Vierailija
33/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuista saa olla, mutta ei likaista. Ja tuo tosiaan menee jo likaisen puolelle. Tee pikimmiten ilmoitus!

Vierailija
34/42 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö tarkemmin luettuna haiskahtaa provolta. Siis puolet jääkaapin ruuista homeessa ja monta kuukautta vanhoja? Vaikea uskoa lapsiperheeltä ellei sitten ihan kuutamolla olevia päihdeongelmaisia mutta silloin olisi varmaan tullut jo ilmi paljon muutakin.

Vierailija
35/42 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan ettet ymmärrä yhtään. Sanoinkin että oli muitakin syitä ja tuo sotkuisuus ja välinpitämättömyys liittyi vahvasti yleiseen elämänhallinnan puutteeseen, ja se vaikutti myös meihin lapsiin ja tämä paheni vanhempien eron jälkeen. Lapset on lojaaleja vanhemmilleen vaikka mitä tapahtuisi, mutta aikuisena olen tajunnut monta asiaa ja luultavasti oltaisiin kaikki oltu onnellisempia jossain muualla.

Joku mainitsi häpeäntunteen, mikä liittyy sotkuiseen kotiin. Se on aivan totta, ja vaikuttaa minuun vieläkin. Hirveä häpeä oli omasta kodista, kukaan ei voinut tulla meille ja syyllinen olo kun en vanhimpana lapsena osannut / jaksanut siivota kaikkea itse. Olin koulukiusattu, joten kavereita ei ollut paitsi yksi, joka kyllä kävi meillä, ja oleskeltiin minun & siskoni huoneessa jonka sain pidettyä melko siistinä.

Ei lasten tarvitsisi joutua miettimään tällaisia.

Vierailija
36/42 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on super siisti koti. Lapsella on parhaimmat vaatteet. Itselleni en osta mitään. Pääsin irti vaikeasta ja väkivaltaisesta suhteesta.

Näytän varmaan murheen murtamalta.

Vierailija
37/42 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa. Mun tuttava on siivousneurootikko, hänellä kaikki aika menee siistiessä, koti on kyllä aina tiptop, mutta en ole KOSKAAN nähnyt hänen leikkivän lastensa kanssa. Aamusta ekana pukee lapset ja työntää pihalle leikkimään keskenään ja sanoo, että kahteen tuntiin ei oo mitään asiaa sisälle, sitten hän alkaa tekemään kotitöitä. Jonkun mielestä minun kodissani voi olla epäsiistiä (pieni kämppä ja lapsen lelut ympäriinsä n. vartti siivouksen jälkeen), en ehdi yh:na kokoajan siivota, kun lapsikin vaatii huomiota. Mielummin jätän siivoukset vähemmälle ja olen läsnä lapselleni/touhuan hänen kanssaan. Pitäsköhän tehä lasu henkilöstä joka vaan siivoaa eikä ota mitään kontaktia lapsiinsa päivän aikana paitsi pakolliset hoitotoimenpiteet? Niin ja toki huutaa kurkku suorana näille, jos käyttäytyvät huonosti. Sääliksi käy, mutta onneksi on sentään siisti kämppä.

Vierailija
38/42 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa. Mun tuttava on siivousneurootikko, hänellä kaikki aika menee siistiessä, koti on kyllä aina tiptop, mutta en ole KOSKAAN nähnyt hänen leikkivän lastensa kanssa. Aamusta ekana pukee lapset ja työntää pihalle leikkimään keskenään ja sanoo, että kahteen tuntiin ei oo mitään asiaa sisälle, sitten hän alkaa tekemään kotitöitä. Jonkun mielestä minun kodissani voi olla epäsiistiä (pieni kämppä ja lapsen lelut ympäriinsä n. vartti siivouksen jälkeen), en ehdi yh:na kokoajan siivota, kun lapsikin vaatii huomiota. Mielummin jätän siivoukset vähemmälle ja olen läsnä lapselleni/touhuan hänen kanssaan. Pitäsköhän tehä lasu henkilöstä joka vaan siivoaa eikä ota mitään kontaktia lapsiinsa päivän aikana paitsi pakolliset hoitotoimenpiteet? Niin ja toki huutaa kurkku suorana näille, jos käyttäytyvät huonosti. Sääliksi käy, mutta onneksi on sentään siisti kämppä.

Että rakastan näitä mielipiteitä missä mennään ääripäästä toiseen.

Vierailija
39/42 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve anoppi. Sori siitä omenasta joka oli unohtunu hedelmävadin pohjalle. Ei ole lasun paikka, parveke siivotaan ajallaan.

Kiitos muori, en tee sitä klasua!

Vierailija
40/42 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Ei kukaan ole väittänyt että kodin pitäisi olla tiptop, on täysin ok että on vähän sotkuista ja lelut levällään. Luitko edes aloituviestiä, siinä on kyse vähän muusta kuin pienestä epäjärjestyksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi