Pitäisikö minun antaa anteeksi siskolleni? Lyhyt tarina
Hänellä oli 15-vuotiaana salainen suhde minut jättäneen ex-poikaystäväni kanssa. Itse olin 20. Olimme olleet pitkään yhdessä ja mies oli ensirakkauteni.
Mieshän silloin rikkoi lakia aika räikeästi, koska oli melkein 10 vuotta siskoani vanhempi. Silloin olin hämmentynyt ja tilanne loppui pian tultuaan ilmi, enkä tehnyt mitään syytteitä. Miehen kanssa en ole enää ollut tekemisissä, hän on muuttanut kauas.
En tiedä olenko päässyt asiasta oikein yli, koska traumatisoiduin aika pahasti. Nyt huomaan, että harmittaa siskollani menevän aikuisena hyvin, vaikka suhde satutti minua paljon. Toisaalta hän oli alaikäinen ja sikäli ei häntä voi täysin pitää tuosta vastuussa. Toisaalta jo tuon ikäinen osaa ajatella myös muita ja olla kohtelematta omaa perhettään.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä enää on? Unohda ja mene eteenpäin.
Kyllähän se ikuisesti pilaa kokemukseni ensimmäisestä suhteesta, kun ero ei ollut normaali vaan siihen liittyi tuollaista. Ehkä mulle jäi olo, että kukaan ei rakasta mua vaikka joskus luulisinkin niin, kun jopa perheenjäsenet kääntyvät vastaan. Ap
Mieshän sen eron aiheutti ei sisko.
Sisko oli vielä todella nuori.
Tää aloitus ei kerro että sun sisko olisi paha, hän teki teininä jotain ajattelematonta.
Mutta tämä aloitus kertoo että sinä olet kateuden ja katkkeruuden kierteessä vielä aikuisena. Minä pitäisin vahingollisempana persoonana sinua joka etsit tekosyitä vierittää exiesikin teot siskosi syyksi.Huokaus, enhän ole exän kanssa enää missään tekemisissä ja syytän häntä täysin. Siskoni kanssa kun olen yhteyksissä, ja koska hän oli nuori, niin asia tuntuu monimutkaisemmalta. Olen kyllä joskus ottanut asian puheeksi ja siskoni pyysi anteeksi, mutta hän ei sanonut mitään selitystä, enkä oikein kyllä löytänyt kohtaamisesta sellaista tunnelatausta, että pitäisin uskottavana sitä että olisi mitenkään pahoillaan. Ap
Jos jäät odottamaan, että sisko suorittaa katumusharjoituksia jotka poistaisivat tapahtuneesta kokemasi katkeruuden, saat todennäköisesti odottaa elämäsi loppuun asti. Ennen kaikkea siksi, että mikään tuskin tulee tuntumaan sinusta riittävältä. Sisko on pyytänyt anteeksi, nyt on enää kyse siitä, osaatko ja haluatko sinä antaa anteeksi ja mennä eteenpäin vanhoista jutuista. Jos vanhat jutut häiritsevät noin paljon elämääsi, kannattaisi ehkä kokeilla, voisiko niiden käsittelystä terapeutin kanssa olla apua.
Niin, ehkä se olisi eri asia ja en palaisi pohtimaan, jos elämäni olisi lähtenyt hyvään suuntaan jossain vaiheessa. Tuo oli ehkä alku aikuisiän masennukselle, oli minulla kyllä ollut teininäkin masennusta, mutta siinä välissä oli mennyt hyvin. Ihmettelen nyt aikuisena myös, että äiti ja isä eivät edes puuttuneet mitenkään. Heidänhän tehtävä se olisi ollut tietää, mitä sisko tekee ja pitää huolta siitä. Joskus tuntuu, että koko perhe-elämä oli vähän teatteria. Ehkä kukaan ei välittänyt toisistaan erityisen syvällisesti, vaikka niin esitettiin ja esitetään vieläkin. Ap
Niin sinä et kyllä edes esitä välittäväsi siskostasi. Etkä välittänyt kun tuo tapahtui, sinua olisi pitänyt inhottaa mies, ei sisko joka joutui hänen uhriksi. Jos olisit silloinkaan välittänyt siskostasi, olisit ollut huolissaan hänen puolestaan. Sen sijaan halusit kaikin keinoin roikkua kiinni miehessä, joka pystyy kylmästi hyväksikäyttämään teinejä, vielä exänsä alaikäistä pikkusiskoa.
41
Ihmettelen, ettet kertonut asiasta vanhemmille. Oliko sinusta normaalia, että 25-vuotias mies liehettelee 15-vuotiasta? 647
Aika narsistinen kuva tulee nyt kyllä ap:stä. Kaikessa on kyse hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olet kohtuuton, olettaen siis, että tästä tapauksesta on jo kauan aikaa. Teidän olisi pitänyt yhdessä itkeä ja kirota tätä miestä, toisianne tukien. Eikä niin, että vielä vuosien päästä mietit voitko antaa siskollesi "katalan tempun" anteeksi. Siis siskosi tuli 15- vuotiaana kymmenen vuotta vanhemman miehen toimesta hyväksikäytetyksi, eikä suinkaan ollut suhteessa ex-poikaystäväsi kanssa.
Älä viitti. Monessa maassa, sivistyneemmässä kuin Suomi, on suojaikäraja juurikin 15v. Kyse ei ole viattomasta lapsesta jota voisi hyväksikäyttää tuolla tavoin varsinkin kun itse on ollut mukana. (eri asia jos olisi pakotettu)
Lienet ap.41 oli ainoa kommenttini tähän ketjuun enkä ollut lukenut noita muita ennen sitä.
Sinulla on nyt kierre mielessäsi jossa jauhat sitä miten kaikki ovat kohdelleet sinua väärin, ja kaikki elämässäsi huonosti mennyt on muiden syytä.
Sinun elämäsi kaikki onnettomuudet eivät voi olla esim siskosi syytä, jota aikuinen mies käytti seksuaalisesti hyväksi alaikäisenä. Sisko voisi olla katkera sinulle, että toit tuollaisen saalistajan hänen lähipiiriin. Hän ei ehkä halua palata noihin hyväksikäytön tuntemuksiin. Hän ei ehkä koe tarvetta anoa sinulta toistuvasti anteeksi, että tuli hyväksikäytetyksi sinun exäsi taholta. Voisit miettiä olisitko aikuisempana voinut suojella siskoasi.
Sinun pitäisi lakata miettimästä minäminäminä ja ajatella muitakin.
41