Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö minun antaa anteeksi siskolleni? Lyhyt tarina

Vierailija
29.04.2018 |

Hänellä oli 15-vuotiaana salainen suhde minut jättäneen ex-poikaystäväni kanssa. Itse olin 20. Olimme olleet pitkään yhdessä ja mies oli ensirakkauteni.
Mieshän silloin rikkoi lakia aika räikeästi, koska oli melkein 10 vuotta siskoani vanhempi. Silloin olin hämmentynyt ja tilanne loppui pian tultuaan ilmi, enkä tehnyt mitään syytteitä. Miehen kanssa en ole enää ollut tekemisissä, hän on muuttanut kauas.
En tiedä olenko päässyt asiasta oikein yli, koska traumatisoiduin aika pahasti. Nyt huomaan, että harmittaa siskollani menevän aikuisena hyvin, vaikka suhde satutti minua paljon. Toisaalta hän oli alaikäinen ja sikäli ei häntä voi täysin pitää tuosta vastuussa. Toisaalta jo tuon ikäinen osaa ajatella myös muita ja olla kohtelematta omaa perhettään.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt varmaan kyse siskosi toimista, vaan jostakin omista piilotetuista traumoista ja tunteista mitä ne sitten ikinä onkaan. Kyllä siskosi teki väärin silloin 15- vuotiaana. Mutta oleellista on, että onko hän edelleen sillä 15- vuotiaan tasolla vai onko hän muuttunut? Aika monet ihmiset sen ikäisenä hölmöilee ja toimii väärin. Ajattelet vain, että siskosi ei ole luottamuksesi arvoinen ja tuntuu, että jopa perheenjäseen ei voi luottaa. Mutta ehkä siskosi ajatteli samoin susta. Ehkä koki, että syyllistät häntä tästä tapauksesta, vaikka ehkä hän olisi kaivannut myös tukea, kun joutunut hyväksikäytetyksi. Itse en olisi tällaisen miehen perään itkenytkään sillä samalla sekunnilla, kun olisin saanut tietäää, että tämä on sekaantunut alaikäiseen siskooni. 

Vierailija
22/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa enemmän siltä, että olet jotenkin kateellinen ja katkera siskosi nykyisestä tilanteesta ja haet hänen käytöksestään jotakin, joka oikeuttaisi tunteesi siitä ettei hän ansaitse hyvää. Käsittele omat tunteesi ja mene sitten eteenpäin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä AP on ihan oikeassa siinä että 15v tietää täysin mikä on oikein ja väärin. 15v on monessa maassa rikosoikeudellisessa vastuussa ja moraali on kehittynyt todella pitkälle.

Jos siskosi olisi sinua kovin rakastanut, eihän ainakaan helpolla tuollaiseen lähde. Mutta, en väitä etteikö siskosi sinua rakastaisi, hän oli vain ehkä todella imarreltu vanhemman miehen huomiosta, tai ylipäätään huomiosta. Ei voi tarkalleen tietää. Kaikkein tärkeintä on se, että miten siskosi nykyään suhtautuu asiaan ja oletteko käyneet tapahtumat yhdessä läpi. Onko siskosi pahoillaan aidosti ja pyytänyt anteeksi? Jos ei ole, niin ymmärrän suuttumuksesi. Jos on pyytänyt anteeksi ja aidosti katuu , niin olisi hyvä että sinäkin antaisit anteeksi siskollesi. Ehkä voisitte järjestää enemmän aikaa toisillenne ja pitää yhdessä hauskaa ja lähentää suhdettanne niin että kukaan ei pääsisi teidän siskosten väliin ikinä.

Noh, toivottavasti tästä yhtään apua. Sympatiat sulle kuitenkin.

Vierailija
24/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelestäni jokseenkin inhottavaa, että puhut siskosi ja tämän miehen "salasuhteesta."  15- vuotiaalla ja 25- vuotiaalle ei voi olla suhdetta. Ihan lakikin sen sanoo.  Joten mitään salasuhdetta ei ole myöskään ollut. Siskosi on varmasti ollut imarreltu vanhemman miehen huomiosta ja sitä tämä mies on käyttänyt hyväksi. Siskosi on uhri myös. 

Vierailija
25/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anteeksi. Myös ja eritoten itsellesi.

Vierailija
26/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sisko ei jaa miestään, hyvä jakaa.

Vierailija
27/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha jauhaa enää vanhaa asiaa. Tämän päivän ongelmiin taitaa olla muitakin syitä ap:lla, mutta helppo kaivaa yksi "hirveä" juttu vuosien takaa, jota voi märehtiä ja osoittaa kaikkien elämässä tulleiden vastoinkäymisten syyksi. Loputtomiin.

Minulla on tällainen ystävä joka ei osaa myöskään päästää irti 40v takaisista jutuista. Märehtii niitä loputtomiin ja hakee sympatiaa. Raskas tyyppi.

Elämässä sattuu ja tapahtuu. Pitää hyväksyä ettei se ole "oikeudenmukainen" tai mieleinen. Joko sen ymmärtää ja ottaa oman sisäisenä kasvunpaikkana, tai sitten jää luokalle. Oma valinta.

Miksi se on "hirveä" asia? Oli se syy sitten pelkästään sen miehen tai myös siskoni, niin miten nuo tapahtumat voisi mitenkään olla tulkittavissa hyväksi tai neutraaliksi asiaksi? On aika tyhmää myös haukkua minua vanhojen asioiden märehtijäksi, koska on hyödytöntä kertoa toisille mistä on oikeus traumatisoitua ja mistä ei. Ap

Vierailija
28/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha jauhaa enää vanhaa asiaa. Tämän päivän ongelmiin taitaa olla muitakin syitä ap:lla, mutta helppo kaivaa yksi "hirveä" juttu vuosien takaa, jota voi märehtiä ja osoittaa kaikkien elämässä tulleiden vastoinkäymisten syyksi. Loputtomiin.

Minulla on tällainen ystävä joka ei osaa myöskään päästää irti 40v takaisista jutuista. Märehtii niitä loputtomiin ja hakee sympatiaa. Raskas tyyppi.

Elämässä sattuu ja tapahtuu. Pitää hyväksyä ettei se ole "oikeudenmukainen" tai mieleinen. Joko sen ymmärtää ja ottaa oman sisäisenä kasvunpaikkana, tai sitten jää luokalle. Oma valinta.

On minulle tapahtunut muitakin hirveitä asioita, jotka eivät tähän liity yhtään mitenkään. En märehdi 40 vuoden takaisia asioita kun en ole edes niin kauan elänyt, enkä ole puhunut tästä juuri kenellekään. Minulle läheisten kaltoinkohtelu on asia jota kannattaa oppia välttämään, se ei ole sellaista "sattuu ja tapahtuu" mille ei voi mitään. Ap

Vierailija
29/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko jengi kelaa edelleen nykyaikana, että jonkun läheisen exät on jotenkin kiellettyä aluetta? Mitäs jos frendinsä eksään rakastuukin palavasti? Pitää vaan unohtaa, koska kaveri ei ole päässyt yli erostaan? 

Mun entiset suhteet ovat entisiä syystä, ja ihan vapaata riistaa ovat exäni ihan kaikille. Yhden kivan exän olen parittanutkin kaverilleni, ja hyvin meni. Ehkä minä sitten suhtaudun asiaan niin yliolkaisesti, kun omat erot ovat olleet aika helppoja ja kivuttomia, ei ole jäänyt asioita hampaankoloon. En tajua, mitä voittaisin siinä, että jäisin johonkin vanhaan asiaan vellomaan ja kieltäisin rakastuneita ihmisiä olemasta yhdessä, koska Mun Tunteet. Aika itsekästä. 

Joo, tylsää ettei sisko tullut avoimesti aikanaan kertomaan asiasta. Hän toisaalta varmaan tiesi, miten omistushaluinen ap olisi. 15-v on ihastumisessaan aika hölmö ja kypsymätön - hän varmaan ajatteli, että tässä on elämän rakkaus ja sisko varmasti pilaisi kaiken. Aika vähän on perspektiiviä vielä tuonikäisellä, vaikka ehkä nykyään ajattelisi, ettei ihastus olisi siskon loukkaamisen arvoista. Toisaalta olen tosiaan sitä mieltä, että on idioottimaista loukkaantua tuollaisesta ja jos on noin vaikea päästää irti menneestä, niin kannattaa muuttaa omaa ajatteluaan eikä lilliä omassa katkeruudessaan.

Vierailija
30/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua.

Inhottava juttu.

Vierailija
31/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erositte poikaystäväsi kanssa, poikaystäväsi hyväksikäytti 15-vuotiasta siskoasi ja vuosien jälkeen mietit voitko antaa anteeksi siskollesi?!?!

Juuri näin. Eikö nimenomaan pitäisi olla vihainen sille miehelle. Sen olisi pitänyt ymmärtää tekevänsä väärin.

Jos vanhempanne olisivat (et sinä) olisivat tehneet rikosilmoituksen, se mies olisi hyvin todennäköisesti saanut tuomion.

Mutta niin, raiskatussa ja hyväksikäytetyssähän se vika aina on. Mitäs läksi.

Vierailija
32/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs ikäisiä te nyt olette?

Vierailija
33/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua harmittaa kun siskolla näyttää nyt aikuisena menevän hyvin. Tämä kyllä vetää sanattomaksi. Miten sillä pitäisi mennä? Olla katuojassa vai mitä?

Vierailija
34/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti ajattelet. Toivon, että itsekin osaisin. Jään niihin vanhoihin hyvin helposti jumiin.

Vierailija
35/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaat ovat syystä suojaikärajan alaisia.

Joo, ja monet sekstaavat täyttä päätä, kuten hyvin tiedätte.

15v., näppärä ikä. Silloin voi heittäytyä "lapseksi" tai olla niin aikuista, ihan miten missäkin tilanteessa on itselle sopivinta.

Vierailija
36/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmiä kommentteja, todella ilkeitä.

Tämmösiäkö ihmiset nykyään on?

Vierailija
37/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa joka enää muistaa ja vatvoo koko juttua, taidat olla sinä. Olisiko aika mennä eteenpäin?

Vierailija
38/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anteeksi. Ihan oman itsesi takia. Pääset vapaaksi asiasta. Kaikille sattuu myös mokia. Siinä suhteessa emme mitenkään eroa toisistamme. Asia vaivaa sinua niin kauan, kun olet antanut anteeksi.

Vierailija
39/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyseessä oli jo ex-poikaystävä, toisekseen jos 25-vuotias hengailee 15-vuotiaan kanssa, niin kyllä siinä on hyväksikäyttö kyseessä. Tuollaisia pikkuplikkoja on helppo manipuloida. 

Vierailija
40/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sinä syytät siskoasi? Hänellä oli lyhyt suhde sinut jo jättäneeseen mieheen - siis sinkkuun ja vapaaseen mieheen, koska teidän suhde oli jo sitä ennen päättynyt. Niin sinä ainakin sanot aloituksessasi.

Ja haloo, eiköhän se ainoa vastuullinen tuossa ole aikuinen mies, ei 15-vuotias lapsi.

Hän salasi suhteen minulta, koska tiesi että se oli väärin (oli nähnyt minun itkevän erosta ja tiesi, että olin ollut todella läheinen poikaystävän kanssa useita vuosia).

Tuskinpa, veikkaan että salasi suhteen koska tiesi että hyökkäisit hänen kimppuunsa. Niinkuin nyt yrität tehdä, ilmeisesti vielä vuosien jälkeen, ja koska siskollasi "menee hyvin", ikävää.

Jos kerran mies oli jo exä niin sinä et kuulunut enää kuvioon mitenkään, ei ole muiden asia yrittää omalla kustannuksellaan vaalia sinun muistojasi. Mies jätti sinut, mitä vaalimista siinä edes on.

Ainut mikä mättää on tosiaan aikuisikäisen miehen valinta pökkiä alaikäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi