Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö minun antaa anteeksi siskolleni? Lyhyt tarina

Vierailija
29.04.2018 |

Hänellä oli 15-vuotiaana salainen suhde minut jättäneen ex-poikaystäväni kanssa. Itse olin 20. Olimme olleet pitkään yhdessä ja mies oli ensirakkauteni.
Mieshän silloin rikkoi lakia aika räikeästi, koska oli melkein 10 vuotta siskoani vanhempi. Silloin olin hämmentynyt ja tilanne loppui pian tultuaan ilmi, enkä tehnyt mitään syytteitä. Miehen kanssa en ole enää ollut tekemisissä, hän on muuttanut kauas.
En tiedä olenko päässyt asiasta oikein yli, koska traumatisoiduin aika pahasti. Nyt huomaan, että harmittaa siskollani menevän aikuisena hyvin, vaikka suhde satutti minua paljon. Toisaalta hän oli alaikäinen ja sikäli ei häntä voi täysin pitää tuosta vastuussa. Toisaalta jo tuon ikäinen osaa ajatella myös muita ja olla kohtelematta omaa perhettään.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä enää on? Unohda ja mene eteenpäin.

Kyllähän se ikuisesti pilaa kokemukseni ensimmäisestä suhteesta, kun ero ei ollut normaali vaan siihen liittyi tuollaista. Ehkä mulle jäi olo, että kukaan ei rakasta mua vaikka joskus luulisinkin niin, kun jopa perheenjäsenet kääntyvät vastaan. Ap

Mieshän sen eron aiheutti ei sisko.

Sisko oli vielä todella nuori.

Tää aloitus ei kerro että sun sisko olisi paha, hän teki teininä jotain ajattelematonta.

Mutta tämä aloitus kertoo että sinä olet kateuden ja katkkeruuden kierteessä vielä aikuisena. Minä pitäisin vahingollisempana persoonana sinua joka etsit tekosyitä vierittää exiesikin teot siskosi syyksi.

Vierailija
42/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

39-41 on varmaan sama henkilö. Mielipiteesi kävi kyllä selväksi, saa lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole sama henkilö.

Terveisin 39

Vierailija
44/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole sama henkilö.

Terveisin 39

Ai, no jos kerran valehtelet noin uskottavasti niin sori sitten.

Vierailija
45/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ikuisesti pilaa kokemukseni ensimmäisestä suhteesta, kun ero ei ollut normaali vaan siihen liittyi tuollaista. Ehkä mulle jäi olo, että kukaan ei rakasta mua vaikka joskus luulisinkin niin, kun jopa perheenjäsenet kääntyvät vastaan. Ap

Tää aloitus ei kerro että sun sisko olisi paha, hän teki teininä jotain ajattelematonta.

Mutta tämä aloitus kertoo että sinä olet kateuden ja katkkeruuden kierteessä vielä aikuisena. Minä pitäisin vahingollisempana persoonana sinua joka etsit tekosyitä vierittää exiesikin teot siskosi syyksi.

Huokaus, enhän ole exän kanssa enää missään tekemisissä ja syytän häntä täysin. Siskoni kanssa kun olen yhteyksissä, ja koska hän oli nuori, niin asia tuntuu monimutkaisemmalta. Olen kyllä joskus ottanut asian puheeksi ja siskoni pyysi anteeksi, mutta hän ei sanonut mitään selitystä, enkä oikein kyllä löytänyt kohtaamisesta sellaista tunnelatausta, että pitäisin uskottavana sitä että olisi mitenkään pahoillaan. Ap

Vierailija
46/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus, enhän ole exän kanssa enää missään tekemisissä ja syytän häntä täysin. Siskoni kanssa kun olen yhteyksissä, ja koska hän oli nuori, niin asia tuntuu monimutkaisemmalta. Olen kyllä joskus ottanut asian puheeksi ja siskoni pyysi anteeksi, mutta hän ei sanonut mitään selitystä, enkä oikein kyllä löytänyt kohtaamisesta sellaista tunnelatausta, että pitäisin uskottavana sitä että olisi mitenkään pahoillaan. Ap

Siskosi on mennyt elämässään eteenpäin. Hän pyysi anteeksi ja todennäköisesti vain miettii miten tulikin aikuisen miehen hyväksikäytettäväksi. Hän haluaa jo unohtaa menneet, koska noista muistoista ei tule muuta kuin paha mieli.

Hänellä on nyt toinen elämä, jossa pärjää hyvin. Unohda sinäkin menneet ja keskity tähän päivään. 

Vierailija
47/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jäät odottamaan, että sisko suorittaa katumusharjoituksia jotka poistaisivat tapahtuneesta kokemasi katkeruuden, saat todennäköisesti odottaa elämäsi loppuun asti. Ennen kaikkea siksi, että mikään tuskin tulee tuntumaan sinusta riittävältä. Sisko on pyytänyt anteeksi, nyt on enää kyse siitä, osaatko ja haluatko sinä antaa anteeksi ja mennä eteenpäin vanhoista jutuista. Jos vanhat jutut häiritsevät noin paljon elämääsi, kannattaisi ehkä kokeilla, voisiko niiden käsittelystä terapeutin kanssa olla apua.

Vierailija
48/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet kohtuuton, olettaen siis, että tästä tapauksesta on jo kauan aikaa. Teidän olisi pitänyt yhdessä itkeä ja kirota tätä miestä, toisianne tukien. Eikä niin, että vielä vuosien päästä mietit voitko antaa siskollesi "katalan tempun" anteeksi. Siis siskosi tuli 15- vuotiaana kymmenen vuotta vanhemman miehen toimesta hyväksikäytetyksi, eikä suinkaan ollut suhteessa ex-poikaystäväsi kanssa. 

Vierailija
49/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tästä on aikaa? 

Vierailija
50/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että tämä ex oli aikamoinen player mutta kyllä 15-vuotias tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Siskosi oli todennäköisesti vain huomionhakuinen ja nyt varmasti kaduttaa jälkeenpäin. Kauanko tästä on aikaa ap? Ja jos olisitte oikeasti olleet läheisiä exäsi kanssa niin ei hän olisi loukannut sua noin. Puhuisin siskoni kanssa tilanteen uudestaan läpi ja kertoisin rehellisesti kuinka paljon tilanne loukkasi ja sanoisin sen vaikuttavan väleihin jatkossa mutta että toivoisin että voisin alkaa luottamaan siskooni uudestaan.

Vierailija
51/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jäät odottamaan, että sisko suorittaa katumusharjoituksia jotka poistaisivat tapahtuneesta kokemasi katkeruuden, saat todennäköisesti odottaa elämäsi loppuun asti. Ennen kaikkea siksi, että mikään tuskin tulee tuntumaan sinusta riittävältä. Sisko on pyytänyt anteeksi, nyt on enää kyse siitä, osaatko ja haluatko sinä antaa anteeksi ja mennä eteenpäin vanhoista jutuista. Jos vanhat jutut häiritsevät noin paljon elämääsi, kannattaisi ehkä kokeilla, voisiko niiden käsittelystä terapeutin kanssa olla apua.

Niin, ehkä se olisi eri asia ja en palaisi pohtimaan, jos elämäni olisi lähtenyt hyvään suuntaan jossain vaiheessa. Tuo oli ehkä alku aikuisiän masennukselle, oli minulla kyllä ollut teininäkin masennusta, mutta siinä välissä oli mennyt hyvin. Ihmettelen nyt aikuisena myös, että äiti ja isä eivät edes puuttuneet mitenkään. Heidänhän tehtävä se olisi ollut tietää, mitä sisko tekee ja pitää huolta siitä. Joskus tuntuu, että koko perhe-elämä oli vähän teatteria. Ehkä kukaan ei välittänyt toisistaan erityisen syvällisesti, vaikka niin esitettiin ja esitetään vieläkin. Ap

Vierailija
52/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä se olisi eri asia ja en palaisi pohtimaan, jos elämäni olisi lähtenyt hyvään suuntaan jossain vaiheessa. Tuo oli ehkä alku aikuisiän masennukselle, oli minulla kyllä ollut teininäkin masennusta, mutta siinä välissä oli mennyt hyvin. Ihmettelen nyt aikuisena myös, että äiti ja isä eivät edes puuttuneet mitenkään. Heidänhän tehtävä se olisi ollut tietää, mitä sisko tekee ja pitää huolta siitä. Joskus tuntuu, että koko perhe-elämä oli vähän teatteria. Ehkä kukaan ei välittänyt toisistaan erityisen syvällisesti, vaikka niin esitettiin ja esitetään vieläkin. Ap

Ei vanhemmat voi jatkuvasti olla vahtimassa 15- vuotiasta. Kyllä varmasti siskosi susta välittää. Osoita sinä nyt välittämistä itseäsi ja siskoasi kohtaan ja unohda menneet ja mene eteenpäin. Jos siskosi taas ei mielestäsi nykyäänkään ole luottamuksen arvoinen niin ei siskon kanssa pakko olla tekemisissä, ainakaan läheisissä. Itsesi kannalta varmasti vain helpompaa, jos annat anteeksi ja ymmärrät, että hän oli 15- vuotias ja tuli ex-poikaystäväsi hyväksikäyttämäksi.  Ei kukaan normaali mies ala seurustelemaan pikäaikaisen kumppanin 15- vuotiaan siskon kanssa. 

Vierailija
53/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua oksettaisi, jos 25-vuotias ex-poikaystäväni olisi alkanut vikitellä 15-vuotiasta siskoani. Olisin ollut todella tyytyväinen, että pääsin miehestä eroon ja olisin ollut huolissani siskostani. Todennäköisesti olisin kertonut vanhemmilleni, että pikkusiskoa viedään ja lujaa. 

Vierailija
54/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä on välissä ollut hyviä vuosia ja ajattelit nyt alkaa vihotella siskollesi?

Vierailija
55/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kuinka kauan tästä on?

Vierailija
56/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 15-vuotias lapsi ja hän on ihan lapsi vielä. Ei tulisi kuuloonkaan, että joku yli parikymppinen lähestyisi häntä. Jotain olisi pahasti vialla lapseni turvallisuudentunteessa ja henkisessä tasapainossa, jos hän alkaisi romanttisessa ja eroottisessa mielessä tapailla aikuista ihmistä. Kauhistuttaa ajatuskin.

Vierailija
57/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä enää vaivaisi siskoa tällä vanhalla asialla, jos olettee aikoinaan siitä jo puhuneet. Menisin jonnekin juttelemaan, jos itse ei tunne asiasta pääsevän yli. Voihan olla, että sisko vasta nyt aikuisempana herää siihen, että häntä tosiaan hyväksikäytettiin, vaikka ei itse silloin kokenut niin. Tällaiset "valaistumiset" myöhemmällä iällä voi olla aika karmaisevia. Ei varmaan kovin kivalta tuntuisi siskostasi, jos sinä vielä menisit vuosien päästä syyttelemään ja kertomaan, kuinka edelleen olet loukkaantunut hänelle. Jos haluaisin asiasta siskon kanssa puhua niin sillä tyylillä, että ymmärtää myös toista, eikä syyttele. 

Vierailija
58/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säilöä anteeksiantamatonta katkeruuden mieltä omassa kropassa. Kroppa velloo silloin huonoja vaikutuksia aiheuttavin kemikaalien lillussa. Anteeksiantaminen auttaa yleensä ihmistä itseään ja sen takia se on suotavaa. Ei siis pelkästää että päästäisit jonkun muun ihmisen pahanteon taakasta, vaan päästät itsesi siitä ja jatkat eteenpäin. Tiedän ettei ole helppoa unohtaa, mutta ei anteeksiantamisen tie mikään helppo olekaan, mutta itsesi takia erittäin suositeltavaa.

Vierailija
59/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaikuttaa vähän siltä, että haluat projisoida tähän vanhaan juttuun nykyisiä ongelmiasi. Tuskinpa masennuksesi tästä johtuu, mutta masennus oireilee juuri noin että kaivellaan ja mähkitään vanhoja juttuja. Tällä ei taida olla paljoakaan tekemistä siskosi kanssa vaan kyseessä on suhteesi itseesi. Terapiaan, ettet parin vuoden päästä murehdi sitäkin että tulikin pilattua suhteet siskoonkin..

Vierailija
60/65 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sisko edes pahoillaan?Riippunee siitä millaiset välit siskoon kannattaa pitää,mutta itsesi takia anna anteeksi ja mene eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi