Jos työssä vaaditaan excelin perustaitojen osaamista..
..niin mitä luulette, riittääkö se että osaa kaavojen teon periaatteet, perusmuotoilut ja suurinpiirtein muistaa miten taulukot tehdään? Työ on helpohkoa toimistotyötä.
Homman nimi on se että pääsin toiselle haastattelukierrokselle ja mielestäni sekin meni hyvin mutta jossain loppuvaiheilla haastattelija heitti kysymyksen "Kyllähän sä exceliä osaat?" ja vastasin hätäpäissäni että juu tottakai.
Aloin vaan jälkeenpäin pohtia että mitä taitoja he odottaa tuon excelin suhteen. Oon käyttänyt exceliä viimeksi opiskeluaikoina 2000-luvun alussa...
Kommentit (17)
No sitten alat opetella. Youtuben tutoriaaleista tai lainaat kirjastosta oppaan. Jokaisessa toimistotyössä tulet tarvitsemaan Exceliä.
Youtube on täynnä hyviä videoita mm. Excelin käytöstä. Katso pari basics pätkää, niin selviät varmasti!
Luultavasti riittää, ainahan voi sitten työkaverilta kysyä jos joku ei luonaa tai opetella itse. Mä olen sanonut aina, että osaan käyttää exceliä, tosin mulle on vasta myöhemmin selvinnyt etten oikeesti tiennyt sen ominaisuuksista kuin jonkun murto-osan. Mut ei ole kukaan valittanut ja koko ajan oppii uutta.
Googlaat mitä tarviit tai kysyt meiltä niin hyvin se sujuu :)
Jos oikeasti haluat työn, niin käytät vähintäänkin tämän sunnuntain haastatteluun valmistautumiseen. Excelin treenaamiseen voit käyttää vaikka 3-4 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti riittää, ainahan voi sitten työkaverilta kysyä jos joku ei luonaa tai opetella itse. Mä olen sanonut aina, että osaan käyttää exceliä, tosin mulle on vasta myöhemmin selvinnyt etten oikeesti tiennyt sen ominaisuuksista kuin jonkun murto-osan. Mut ei ole kukaan valittanut ja koko ajan oppii uutta.[/quote
Just 😢 , rasitat osamattomuudellasi työkavereita, ne tekee sitten ylitöitä, koska neuvovat sinua... suositan opettele kotonasi ohjelma ennen töihin ryhtymistä.
"Oon käyttänyt exceliä viimeksi opiskeluaikoina 2000-luvun alussa..."
Exel on kehittynyt hurjasti tässä viimeisten 20 vuoden aikana, eikä sovellus ole enää läheskään sama kuin alkuaikoina. Itse käytin Exeliä viimeksi 2015 ja kun nyt sain pitkästä aikaa sovelluksen eteeni, oli pitkään sormi keskellä kämme tä ennen kuin edes hoksasin täysin uusitun ohjelman perus alkeet.
Jos exceliä pitää osata oikeasti käyttää, niin makrojen tekeminen ja käyttö pitää ainakin opetella.
Excelin perustaidot on käsittääkseni juuri, että osaa tehdä yksinkertaiset laskuprosessit, taulukot ja kuvaajat. Käyttää niitä kaavoja/funktioita ja niin heh osaa käyttää dollareita.
Paljon muutakin sillä voi tehdä, mutta menee mielestäni sitten jo enemmän perehtyneisuuden puolelle.
Ihmiset, jotka väittävät osaavansa Exceliä, eivät oikeasti tiedä kuin noin 2/5 sen ominaisuuksista. Virhe- ja matriisilaskennasta ei ole kuullut kukaan. Makrottaminen on vierasta ja VBA-ohjelmointi hepreaa.
Ei tarvitse osata. Jos ei ole eritelty, niin riittää, kun tiedät, miltä excel näyttää ja kuinka syötetään tietoja sinne. Niin se menee.
Vierailija kirjoitti:
No sitten alat opetella. Youtuben tutoriaaleista tai lainaat kirjastosta oppaan. Jokaisessa toimistotyössä tulet tarvitsemaan Exceliä.
Itseasiassa olin 11 vuotta toimistotyöntekijänä paikassa jossa KUKAAN ei käyttänyt exceliä.
Ja olen tottakai nyt muutamana päivänä kastellut youtube-videoita joissa exceliä opetetaan. Varmuuden vuoksi, koska enhän vielä edes tiedä saanko tuon työn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka väittävät osaavansa Exceliä, eivät oikeasti tiedä kuin noin 2/5 sen ominaisuuksista. Virhe- ja matriisilaskennasta ei ole kuullut kukaan. Makrottaminen on vierasta ja VBA-ohjelmointi hepreaa.
Työhönottajat, jotka väittävät, että meillä käytetään Exceliä, eivät oikeasti käytä kuin yhtä kymmenesosaa sen ominaisuuksista.
Ja perustoiminnot ovat muuten edelleen just samat kuin 90-luvun alussa.
Omassa työssäni laskukaavoista tärkeimmät on vlookup ja countif. Pivot tables myös tärkeä osata ja data validation. Macroja en itse käytä vaikka jotain yksinkertaisia osaisinkin tehdä. Macrot ei mielestäni välttämättä ole tarpeellisia tavalliselle excel-käyttäjälle vaan ne on sitä syvempää osaamista.
Perustaidot taitaa olla aika lailla tyyliä 'osaat avata ohjeman, ja tiedät että laskut aloitetaan laittamalla ='. Kuvittelin olevani nimenomaan perustasoinen osaaja, mutta katsoin aikani kuluksi jonkun 'Intermediate' excel-luennon - kävivät läpi Conditional Formatting, Filtering etc, eli taidankin olla melkoinen excel-nero.
Oma kokemus on se, että korkeintaan jossain rahoitusyhtiössä tms. käytetään exceliä, muulla riittää, että osaa perustoimintoja (vastaus nro 15 kertoo juuri tuosta).Aika moni pitää käyttönä sitä, että osaa syöttää numeroita taulukkoon ja tajuaa, että samassa taulukossa voi olla monta sivua.
Mihin perustoimistotyössä käytetään exceliä?