Onko minulla mitään toivoa juoksijana
Olen kolmen pienen lapsen äiti ja ollut noin 5 vuotta enemmän ja vähemmän urheilematta. Minulle heräsi innostus alkaa juoksemaan lenkkiä sen aikatauluhelppouden vuoksi. Sen kesto päivittäiseen ohjelmaamme mahtuisi tässä elämäntilanteessa.
Olwn juossut nyt kolmena päivänä ja masentunut kuntooni lähes täysin. Jaksan juosta 15-20 minuuttia putkeen ja sitten minun täytyy kävellä hetkinen. Taidan olla todella rapakunnossa. Huomaan, että alkuinnostukseni hiipuu, kun en osaa tehdä tätäkään. Kehittyykö kunto tästä edes kesäkuuhun mennessä?
Kommentit (7)
Itse olin viettänyt koko elämäni urheilematta, kun aloitin juoksemaan, jaksoin juosta kerralla vain 5 minuuttia kerrallaan. Kolmen kuukauden kuluttua jaksoin juosta jo 10 kilometrin lenkin. Juoksu kehittää uskomattoman nopeasti, kun jaksaa tehdä edes sen 2-3 kolme lenkkiä viikossa.
Ethän juokse liian kovaa? Vanha viisaushan kuuluu, ettei matka tapa, vaan vauhti. Toki kunnon hengästyminen ja sykkeen nousu tekee sydämelle ja keuhkoille hyvää.
Tsemppiä treeniin, tulosta tulee varmasti!
Jos olet ollut monta vuotta urheilematta, niin on yllättävää, että pystyt juoksemaan 15-20 minuuttia yhteen menoon. Yleensä tuossa tilanteessa harjoittelu aloitetaan siten, että juostaan 1-5 minuuttia (tai vähemmänkin, jos on huono kunto), kävellään 5 minuuttia ja vuorotellaan tätä.
Aloittelijan ei missään tapauksessa kannata juosta joka päivä, koska rasitusvammojen riski on suuri. Alussa kannattaa tyytyä juoksemaan maksimissaan joka toinen päivä. Välipäivinä voi kyllä kävellä. Sitten, kun jaksat juosta kympin alle tuntiin, voi olla järkevää harkita, kannattaisiko viikottaisia juoksukertoja lisätä.
Jos haluat juosta niin juokse niin hitaasti että pystyt juoksemaan. Tällä lailla myös into juoksemiseen säilyy ja tuntuu kivalta.
Reipas kävely on parempi harrastus - sitä jaksaa mennä yli tunnin huonompikuntoinenkin ja tulee ihan riippuvuus tähän, kun ”endorfiinihumala” ehtii kehittyä.
Kävelee rivakasti myös ylämäkiä ja haastavia maastoja ja kävelysauvatkin voi ottaa mukaan, niin lihakset kyllä kiinteytyvät ja kunto kasvaa. Toki voi väliin lyhyesti juostenkin pyrähdellä.
Ja kun kunto on noussut - voi lähteä juoksemaankin enemmän, mutta kaikille ei juoksu edes sovi. Juoksu aiheuttaa monelle liikaa rasistusvammoja, vaikkei olisi ylipainoakaan.
No rapakuntoinen sinä todellakin olet, mutta hyvä uutinen on se, että kunto kehittyy yllättävän nopeastikin. Kunhan vain lenkkeilet säännöllisesti 3 krt/vko, niin huomaat selkeää kehitystä ja noin alkuvaiheessa kehityt vauhdikkaasti. Voit pidentää lenkkien pituutta viikottain ja vähitellen nostaa vauhteja.
Kun pääset sellaiseen kuntoon, että jaksat juosta noin 6-8 km niin suosittelen, että teet viikossa kolme erityyppistä lenkkiä:
- yksi pitkä ja kevyt, noin 8 km ja lisäät tämän pituutta kohti 12 km
- yksi peruslenkki, noin 6-8 km
- yksi vauhtilenkki, noin 6 km, jolla teet esimerkiksi 100 m spurtteja ja myöhemmin 1 km vetoja
Treeni-intoa!
Kävelen koiramme kanssa päivittäin sellaisia 7-8 kilometrin lenkkejä mutta en ole juossut.
Ap
Kehittyy. Alussa kehittymistä huomaa viikoittain. Se on niin nopeaa.