Vieraat eivät halua tulla rippijuhliin
Tyttäreni pääsee ensi kesänä ripille. Jo useampi vieras on ilmoittanut, ettei pääse tulemaan rippijuhliin. Osa kutsutuista sanoo, että heillä on muuta menoa ja moni on sanonut matkan juhlapaikalle olevan hankala. Pidämme siis juhlat mökillämme n. 60 km päässä kirkosta, mökille siirrytään siis konfirmaation jälkeen omilla autoilla. Minusta tuo matka ei ole kovin hankala, koska lähes kaikilla on kuitenkin autot ja autottomat voivat varmasti saada joltain kyydin. En siis usko, että kyse on tuosta, jostakin syystä ihmiset vaan aikovat jättää juhlat väliin, mikä on minusta aika loukkaavaa, ripille päästään kuitenkin vain kerran elämässä. Tytär itkee, ettei tule saamaan mitään lahjoja, kun vieraita ei tule. Mitä tehdä tässä tilanteessa? Meillä on aika pieni suku ja ystäväpiiri, eli ns. varakutsuttaviakaan ei juuri ole.
Kommentit (382)
Siis anteeksi vaan, mutta MIKSI teillä kutsutaan kirkkoon sukulaisia? Eihän sinne kuulu kuin vanhemmat, isovanhemmat ja vähintään yksi kummi seisomaan siunauksen ajaksi alttarille. Muut vieraathan kutsutaan yleensä vasta rippijuhliin. Konfirmaatio ja rippijuhlat voi olla eri päivinäkin. Vuokraa seurahuoneen kerhotila, niin ei ole montaa metriä matkaa juhliin, jos sinne kirkkoon on pakko tunkea koko suku. Itsekäs äiti.
Aivan sairaan typerä ap:n suunnitelma.
Osa on sanonut, että muuta menoa ja loput valittaneet sijaintia ja hankalaa matkaa. Eikö tuosta jo tyhmäkin ymmärrä muuttaa suunnitelmaa?
Kerropa ap, millainen on kotisi siisteystaso?
Paljonko makaronilaatikkoa olet varannut vierasta kohden.
Ap on kadonnut vastaamasta, miksi ne juhlat on pakko pitää mökillä korvessa? Miksi?
Eipä sinne sitten vieraita tosin tule, mutta omapa on syynsä. Varmaan on tunnettu huonona kutsujen järjestäjänä. Pihit tarjoilut ja vielä porukat talkoisiin etukäteen kuten mainitsi? Itse en tosiaan menisi moisiin bimbojuhliin. Kortin ehkä lähettäisin ja parikymppisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa vaikka seurakuntasali! Ja koristelette kivaksi!
Kaikki tilat ovat maksullisia enkä halua tilavuokraan laittaa rahaa, kun on se remppa alkamassa. Mökki on ilmainen ja ajattelin sen olevan vieraillekin kivaa vaihtelua.
-ap
Vieraat voivat tulla suoraan juhlapaikalle. Konfirmaatiotilaisuuteen ei ole pakko osallistua.
Kyllä, lahjat voivat olla teineille tärkeitä. Mutta ihan oikeasti se ripille pääsy tulisi olla merkityksellinen, siinä tunnustetaan uskoa, tunnustaudutaan kristityksi ja se on kasteen jälkeen se oman uskon vahvistus. Ihan kuin kastaminen on liittymistä (lapsen liittäminen) uskontokuntaan. Tätä merkittävää juttua uskovaisen elämässä voidaan juhlistaa vaikka kuinka suureellisesti, mutta jos ykkösmotivaatio on nuorelle lahjat ja vanhemmille mahdollisimman halvalla järjestetyt juhlat, niin motiivi juhliin osallistumisesta ei ole vieraille, etenkään uskovaisille suuri.
Ja minä sanon tämän ateistina, joka ei kuulu kirkkoon eikä ole lapsiaan kastanut. Mutta jonka lapsilla on oikeus aikoinaan lähteä rippileirille, jos he haluavat tutustua uskontoon tai jo kokevat että ovatkin uskovaisia ja haluavat sitä tunnustaa. Mutta sinne he eivät saa juhlien tai lahjojen takia lähteä.
Mun veikkaus on, että tuo mökki juhlapaikkana aiheuttaa sen ettei haluta tulla, ei niinkään matka mökille. Itse inhoan mökkejä, siis niitä joissa ulkohuussit, pienet ahtaat tilat, hyttysiä, kylmää jne. Eri juttu jos kyseessä olisi iso huvila kaikkine mukavuuksineen, jossa voi olla varma ettei tarvitse palella terassilla hyttysten syötävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa rippijuhlissa ollut enkä ole ikinä kuullut että kirkkoon ei kaikki olisi tervetulleita. Eikös niihin mahdu ainakin tuhat ihmistä? Meidänkin maalaiskirkkoon mahtuu 2000 henkeä.
Höpö höpö. Meillä on nykyisen asuinpaikkani kirkossa 350 hengelle tilaa. Myös omassa rippikirkossani Rantakylän kirkossa wikipedia ilmoittaa istumapaikkoja olevan 350. Jos ripille pääsee vaikka 35 konfirmoitavaa, siellä kirkossa on paikat max. 10 vieraalle per konfirmoitava.
Höpöhöpö itelles. Nurmeksen kirkkoon mahtuu 2200 henkeä!
En oo koskaan käynyt Nurmeksessa. Onko siellä edes niin 2200 asukasta? Mutta hyvä teille joka tapauksessa. Pitääkö koko Suomen alkaa järjestää
Rippijuhlansa Nurmeksen kirkossa?
No ei voi joku 60 km olla liian pitkä matka! Miten helpolla te olette elämästänne oikeen päässeet, pumpulissa kasvaneet, jos tuollainen on ylivoimainen ponnistus. Ei taida olla muutenkaan mitään aktiivista porukkaa. Se on ainakin selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa rippijuhlissa ollut enkä ole ikinä kuullut että kirkkoon ei kaikki olisi tervetulleita. Eikös niihin mahdu ainakin tuhat ihmistä? Meidänkin maalaiskirkkoon mahtuu 2000 henkeä.
En ole minäkään koskaan kuullut, vaikka työni puolesta tulee useammat rippijuhlat käytyä vuodessa.
Jo perussääntö on, että kirkon ovet ovat auki kaikille. Ja konfirmaatiohan pidetään normaalin jumalanpalveluksen yhteydessä, jossa suurin osa kirkonmenoihin osallistujista on kirkossakävijöitä, eikä kutsuvieraita.
Oli miten kyläpahanen tahansa, niin kirkossa istumapaikkoja on se vähintäin tuhannelle.Konfirmaatiossa se pääjuhla on nimenomaan kirkossa ja kahvitilaisuus on vapaaehtoinen.
Pääkaupunkiseudulla on monia sellaisia "kyläpahasia", joiden kirkossa on istumapaikkoja 300-500. Esimerkiksi Mellunkylän alueen kirkossa Kontulassa on 300 istumapaikkaa ja saman alueen koko väkiluku on n. 37 000. Vertailun vuoksi tässä ketjussa mainitussa Nurmeksen kirkossa on 2200 istumapaikkaa ja asukkaita ko seurakunnan alueella puolestaan on alle 8000.
Sinä et ilmeisesti työskentele pääkaupunkiseudulla, sillä täällä on hyvin yleistä, että konfirmaatiojumalanpalveluksiin pyydetään rajoittamaan rippilasten vieraat vain läheisimpiin ja kummeihin. Usein konfirmaatiotkin järjestetään eri aikaan kuin tavallinen jumalanpalvelus, jotta jokaiselta konfirmoitavalta kirkkoon mahtuisi edes ne läheisimmät. Suurin osa rippijuhlien vieraista osallistuu vain siihen rippilapsen perheen järjestämään juhlatilaisuuteen eikä mene kirkkoon ollenkaan.
Ei sellainen ihminen voi työskennellä minkään seurakunnan palveluksessa, joka luulee, että kaikissa kirkoissa on yli tuhat istumapaikkaa. Ei tod ole. Monessa seurakunnassa joudutaan antamaan ohjeita, keitä konfirmaatiokirkkoon voi osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa vaikka seurakuntasali! Ja koristelette kivaksi!
Kaikki tilat ovat maksullisia enkä halua tilavuokraan laittaa rahaa, kun on se remppa alkamassa. Mökki on ilmainen ja ajattelin sen olevan vieraillekin kivaa vaihtelua.
-ap
Vieraat voivat tulla suoraan juhlapaikalle. Konfirmaatiotilaisuuteen ei ole pakko osallistua.
Hurjassa nuoruudessani kun pääsin ripille, tuli kirkosta ohjeistus että vain perhe ja kummit max. Eihän kirkkoon millään mahdu jos kaikki tuo koko sukunsa kirkkoon.
Ei sen rippijuhlan tarvitse olla konfirmaatiopäivänä. Jos teillä loppukesästä on paremmin kotona tilaa järjestää, niin siirtäkää juhlat sinne. Ja etenkin jos olet nyt jo kutsut laittanut mielestäni erittäin paljon etuajassa ja nyt jo monet ilmoittaneet, että eivät pääse, niin ehkä kannattaakin siirtää ajankohtaan, joka sopii useimmille?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt suora kommentti. Mutta en minäkään jaksaisi ajaa kirkon jälkeen jonkun mökille 60 km, ja muutaman tunnin jälkeen sama matka kotiin.
Jaa? Sukulaispoika pääsi ripille äskettäin ja me ajoimme juurikin tuon matkan päästäksemme kirkkoon. Juhlat olivat pojan kodin lähistöllä.
Jotkut vieraista ajoivat muutaman sataa km yhteen suuntaan ja juhlien jälkeen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti, nuori itkee ettei tule lahjoja!! Siksikö ne vieraat kutsutaankin?
Näin on, valitettavasti.
Tytöllä on päällä spagettiolkaiminen iltapuku kaiken muun lisäksi.
Minua loukkasi, kun eräänä kesänä ajoimme tosiaan 70 km tytön rippijuhliin. Olin ostanut kauniin Kalevala-korusetin hänelle.
Hän vain kouri saamiaan kirjekuoria auki ja roudasi seteleitä jemmaan, minun pakettini joutui jonnekin sivupöydälle. Iltapuku oli päällä ja korkkiruuvikiharat päässä, korkokengät lisäksi. Paikkana kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairaan typerä ap:n suunnitelma.
Osa on sanonut, että muuta menoa ja loput valittaneet sijaintia ja hankalaa matkaa. Eikö tuosta jo tyhmäkin ymmärrä muuttaa suunnitelmaa?
Kerropa ap, millainen on kotisi siisteystaso?
Älkää nyt jaksako jankuttaa tätä aina vain.
Niin Porvoosta, niin Porvoosta että...
Ja jengi menee lankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiennyt että lapsesi pääsee kesällä ripille?
Kerranhan ne on elämässä, kuten itse mainitsit, ja silti sun täytyi tunkea remontti samalle kesälle?
Olen suunnitellut tätä remonttia jo pitkään ja nyt kesällä minulla on aikaa se toteuttaa. Voisitteko nyt kertoa, mitä tässä kannattaa tehdä? Jos se ajomatka nyt on ongelma, niin mökille voi tosiaan jäädä yöksi. Sisätilamajoitusta löytyy meidän perheen lisäksi kahdelle ja saunakammarissakin on tilaa. Pitäsikö kutsuun laittaa, että yöpyminen teltassa on mahdollinen?
-ap
Tehkää kuten mekin, eli älä kutsu vieraita kirkkoon ollenkaan, vaan vain sinne juhlapaikkaan. Meillä juhlat oli kotona, joten kutsuin vieraat kotiimme siten, että ehdittiin itse konfirmaatiosta takaisin kotiin vieraita vastaanottamaan. Olis helpompaa teidänkin vieraillle, jos ei heidän tarvitsisi kirkkoon vaivautua? Suoraan vaan mökille, niin ei ole niin raskas päivä.
Meillä aloin jo edellisenä vuonna ottaa selvää paikoista ja heti kun rippikouluun ilmoittauduttiin, varasin seurakunnan paikan juhlapaikaksi.
Meillä on pieni mutta kompakti koti ja iso suku.
Laitoimme jo joulukorttien mukana tiedon rippijuhlien päivästä ja myös hyvissä ajoin laitettiin kutsu.
Juhlissa kävi n 80 henkeä ja kävi paljon, jotka vaan poikkesivat ja paljon myös ihmisiä oli monta tuntia. Kunnon ruokatarjoilu ja palkattu tuttu oli keittiössä.
Juhlat tulivat maksaneet n 800 e, esim juhlapaikka oli lopulta ilmainen.
Tänä päivänä löytyi helposti hyviä vinkkejä ja pakkaaminen aloitettiin varmaan kk ennen, sillä avaimet saatiin vasta aamulla.
Seurakuntasali sijaisee rippikirkkoa vastapäätä.
Parkkipaikkaa on vähän haastava löytää, onneksi pysäköinti on ilmaista sunnuntaisin.
Mökki on liian ahdas juhlapaikka.
Sateella tosi hikistä ahtautua sisään tai kuistille tai vaihtoisesti ylipäätään saattaa olla kylmä jos ollaan ulkona.
En itse edes harkitsisi tavaroiden roudaamista ahtaisiin tiloihin.
Entäs astiat? Kahvikupit, pikkulautaset niihin, isot lautaset, tarjoiluastiat, juomalasit, haarukat, veitset, lusikat, pikkulusikat jne.
Maidot, muut juomat? Kuohuviinilasit?
Sekä itse tarjottavat.
Mökillä on harvoin niin paljon astioita valmiina.
Laskutila, jääkaappitila, tiskaus?
Kuljetetaanko likaisia takaisin kotiin?
Tuskahiki jo ajatellessa.
Tarkkuus raha-asioissa on joskus hyvä, mutta ei tässä asiassa.
Maksakaa sovinnolla juhlapaikasta lähellä kirkkoa.
Kun kyse ei ilmeisesti ole isommasta remontista kuin maalauksesta ja ovien uusimisesta, ne voi varmaan odottaa rippijuhlien jälkeen?
Rippikoulu on typerä perinne vain joidenkin jo vanhempien mielestä. Nuorista suurin osa haluaa käydä rippikoulun, siihen liittyy muutakin kuin rippijuhlat ja lahjoja. Toki he niitäkin haluavat. Mutta meillä ainakin nuorten ensisijainen ajatus on rippileiri, johon osallistutaan suorastaan innokkaasti. Se on eräänlainen tämän elämänjakson riitti. Kirkon menestystarinaksikin sitä on mainittu. Hyvin monet rippikoululaiset siinä elämänvaiheessa oikeasti ajattelevat niitä hengellisiäkin asioita, eivät kaikki nuoret ole pelkkiä pintaliitäjiä. Rippileiriä on yleensä kehuttu ja kiitetty ja siksi sinne innokkaasti mennäänkin.
Ajatus rippijuhlista jossain pienellä mökillä pitkän matkan päässä ei minuakaan houkuttele. Siinä on vielä niin suuri vaara olemassa sille, että sää on kylmä ja kostea, kenties sataakin. Ylipäänsä ulkojuhlat on ainakin minulle ikävät, olen kauhean kylmänarka. Ja tuolla ei sitten pääsisi edes mihinkään kunnolla lämmittelemään. Jopa tarjotaan telttaa majoitukseksi. Onko nyt ihan kaikki kohdallaan? Kenet ap olisi valmis sinne telttaan majoittamaan? Lapsiperheen vai vanhan isoäidin?
Olenhan minä mennyt rippijuhliin todellakin jopa kahdensadan kilometrin päähän, mutta silloin on juhlittu rippilapsen kotona. Ensin oltu kirkossa ja sen jälkeen tultu nopeasti sinne kotiin ja siellä on ollut ruokatarjoilu pitkämatkalaisille ja sitten ne kakkukahvit. Kotiin on lähdetty sitten aikanaan, ei ole tarvinnut missään sorateillä rämpiä eikä autoa jättää minnekään kauas ja on saanut olla sisällä, ei ollut silloinkaan mikään lämmin sää.
Jo tuo ulkohuusi on niin haasteellinen juttu, että minulta jäisi lähtemättä. Miehet voi olla eri asia, mutta naisille pitäisi olla kunnon pesumahdollisuudet vessassakäynnin yhteydessä. Ei siihen riitä se, että sanotaan, että illalla on sauna. En nimittäin missään nimessä jäisi yöksi mihinkään toisten mökille. Siihen pitäisi varustautua jo sitten ihan eri tavalla kuin pelkkiin rippijuhliin. Pitäisi ottaa kahdet eri vaatteet ja kengätkin mukaan, kenties petivaatteet ja pesutarvikkeet ja hiustenlaittovälineet sun muut. Ei ei.
Ja tuo ap:n kaavailema menu on aivan naurettava. Päivällä kahvia ja kakkua ja fetapiirakkaa, illalla sitten makkaraa ja kenties lettuja. Ei hyvä ihme, kyllä matkojen päästä tulevat ihmiset tarvitsevat kunnon aterian. Ja jos pitäisi jäädä yöksi, niin reilut aamupalat myös, mieluummin se oikea ruokakin vielä ennen kotiinlähtöä.
Fetapiirakka ei kaikille edes maistu, minustakin se on ihan pliisun makuista. Sitäkö pitäisi nälkäänsä syödä?
Tämän siis täytyy olla provo. Ei näin naurettavaa voi olla. Kyllä sen kodin remontin olisi pitänyt voida ajoittaa ennen rippijuhlia, jolloin koti olisi sitten ollut edustuskunnossa vieraiden tulla.
Teini itkee, ettei saa lahjoja. Miksi ei saisi? Kyllä lahjat yleensä postitetaan, jos ei itse tule paikalle, ja on kutsun saanut. Kyllä minä olen kaikille rahakirjeen postittanut, ja rahaahan se teini kuitenkin haluaa.
Tuo, että nuori meni rippikouluun lahjojen takia, kertoi jo paljon. Meidän nuorista ei kukaan ole sanonut näin eikä osoittanut hirveää etukäteisinnostusta lahjoja kohtaan. Vanhin sai jopa kimmokkeen opiskelusuuntaansa rippikoulun innoittamana.
Muuten, monet isoset ja pappikin vierailee mielellään rippikoululaisten luona konfirmaatiopäivänä. Mutta heitä ei ilmeisesti halutakaan paikalle, jos rippikoulun arvotus on tuota luokkaa.