Ideoita, mitä tehdä varsiselleristä?
Tykkäisin varsiselleristä mutta en oikein tiedä miten / mihin sitä käyttäisin.
Kommentit (16)
Bologneeseen, keittoihin, salaattiin, dipattavaksi.
Tässä loistava pastaohje!
Pasta e fagioli eli italialainen pasta-papupata (4 annosta)
2 porkkanaa
3 sellerinvartta
1 sipulia
3 valkosipulinkynttä
1 rkl oliiviöljyä
4 isohkoa tomaattia
5 dl kasvislientä
1 tl kuivattua oreganoa
suolaa
mustapippuria myllystä
2 dl pienikokoista pastaa, esim. makaroni
1 tölkki käyttövalmiita isoja valkoisia papuja (voipapuja)
tarjoiluun parmesania
Kuori porkkana, sipuli ja valkosipuli. Viipaloi porkkana, valkosipuli ja selleri ja kuutioi sipuli. Kuutioi tomaatit (kalttaa, jos haluat).
Kuumenna pannulla oliiviöljy ja lisää porkkana, selleri, sipuli ja valkosipuli. Kuullota n. 8-10 minuuttia, kunnes vihannekset ovat hieman pehmenneet. Lisää joukkoon tomaatit ja paistele minuutti tai pari. Kaada sen jälkeen joukkoon kasvisliemi. Mausta oreganolla, suolalla ja mustapippurilla. Anna liemen kiehahtaa ja lisää joukkoon pasta. Katso pastapussista pastan keittoaika ja anna porista sen mukaan. Lisää pavut joukkoon pari minuuttia ennen keittoajan päättymistä, jotta ne ehtivät lämmetä kokonaan.
Tarjoile pata mielellään heti, sillä pasta jatkaa kypsymistä lämpimässä liemessä. Tarjoile tuoreeltaan raastetun parmesanin kera.
https://www.hs.fi/blogi/kauhaajarakkautta/art-2000004876907.html
Dipattavaksi, salasttiin, salsaan, höyrytettynä "parsana".
Tavallinen risotto, esim. jamie oliverin ohjeella on ehkä paras varsiselleriresepti.
Bloody Mary. Maukasta ja ravitsevaa.
Sitä voi laittaa kaikkiin lihakastikkeisiin ja patoihin. Jossain gulassissa se on ihan must.
Ja kokeilepa iki-ihanaa Waldorfin salaattia, sen olennainen raaka-aine on varsiselleri.
https://www.yhteishyva.fi/reseptit/waldorfin-salaatti/044337
Pikkelöidyt varsisellerin viipaleet ovat hyviä sellaisenaan tai salaatissa. Tee tavallinen pikkelöintiliemi (1 osa etikkaa, 2 osaa sokeria, 3 osaa vettä) ja anna maustua yön yli.
Waldorfin salaatti on tosiaan herkkua. Se on ollut ainut mihin olen varsiselleriä osannut käyttää. Kiitos jo tulleista mainioista ideoista :) menee kokeiluun. Ap
Hyvä lisä aasialaishenkisiinkin salaatteihin. Pakollinen ainesosa myös kevätkääryleissä, joiden ohjeen sain aikanaan thaimaalaiselta tuttavalta.
Kaikkiin keittoihin upotan varsiselleriä, samoin wokkiruokiin ja salaatteihin. Voi tarjota myös cocktailpaloina; pätki n. 10 cm mittaisiksi ja täytä "kolo" jollain mieleiselläsi juustolla (itse suosin homejuustoja, sopii hyvin). Varsiselleri pitää myös hedelmistä, joten kokeile pienenä määränä esim. eri hedelmien ja marjojen kanssa. Varsiselleri on terveellistä ja vähäkalorista naposteltavaa sekä poistaa nestettä tehokkaasti. :)
MÄ olen käyttänyr selleriä kasvislisäkkeisiin yhdessä tomaatin, kesäkurpitsan, fenkolin ja punasipulin kanssa.
0