Ehdottakaa mahdollisimman edullista vappumenua!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
6 hengelle, ei ruokarajoitteita.
Hodareita tai itse tehdyt hampurilaiset.
Kokonainen kana, näitä pari uuniin ja perunoita. Jamie Oliverin roasted lemon thyme chicken hakusanoilla löytyy ohje netistä. Tähän käy pakastebroileri jos ei satu kaupassa juuri tuoretta olemaan. Valkkaria tai kuohuviiniä (kuivaa) kyytipojaksi.
Sushia itse tehden.
Itse tehty perunasalaatti ja savulohta (näytti olevan tarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nakit ole uudenvuoden "perinneruokaa"?
nakkeja voi syötä kaikissa juhlissa. niistä pitävät kaikki vauvoista vanhuksiin. olemassa on myös siattomia versioita, niin tuokaan ei rajoita nakkien syöniä.
Meillä syödään ribsejä (6,95€/kilo Cittarissa) ja teen myös "kirkkaan" perunasalaatin. Jälkkäriksi teen munkkeja mutta simaa en ole tehnyt. Tippaleivän syön tänään
Vettä ja hernekeittoa. Siinä edullisin. Jos nyt kuitenkin tarkoitit, että ateria saa sentään jotain maksaakin, niin yksi edullinen menu voisi olla vaikka näin:
- alkuruuaksi kolmen sipulin keitto (keltasipuli, punasipuli, valkosipuli) sekä itse leivottua patonkia
- pääruuaksi keitetyt perunat, lindströmin mureke, pippurikastike ja kaali-porkkana-majoneesi-salaatti
- jälkiruuaksi ohukaiset, hilloa ja kermavaahtoa
Miten olisi vaikkapa iso fetajuustosalaatti (lidlistä saa halpaa fetaa ja ihan kelvollistakin vielä), kylkeen valkosipulioliiveja (osta tavallisia Lidlistä ja silppua sekaan itse valkosipulia). Lisäksi voisit leipoa vaikkapa kinkkupiirakan tai tehdä pellillisen pitsaa.
Nakit ja perunasalaatti ovat - anteeksi vaan - aika tylsiä. Perunasalaatin voi toki tehdä itse, keitettyä perunaa, sipulia, oliiviöljyä, dijonia, sormisuolaa ja kapriksia - jolloin kombossa on jo astetta enemmän yritystä.
Makeana syötävänä voisi tehdä täytekakun ja rosetteja, jos sulla sattuu olemaan rosettirauta jemmassa. Munkitkin ovat ok toki, varsinkin jos itse paistat. Mutta täytekakun leipoo kyllä muutamalla eurolla, laita täytteeksi soseutettua säilykepersikkaa, kermavaahto-rahkaseosta ja pinnalle kermavaahtoa ja vaikkapa suklaaraastetta, jos ei budjetti anna myöden ostaa vaikka tuoreita mansikoita koristeeksi (nekin on nyt aika huokeita, espanjalaiset).
Eivät nuo nyt ihan ilmaiseksi synny, mutta 20-30 e.
Vierailija kirjoitti:
Kaalikääryleet. Sangriaa. Kaikista jämistä mitä jääkaapissa on, niin joko wokkia tai lämpimiä voileipiä.
Tai nyyttejä.
Perunasalaatti on paras ruoka mitä on. Siinä perunan tärkkelys on terveellisempää kuin keitetyssä perunassa.
Perunasalaatista saa vaikka kuinka ruokaisan, kun siihen voi laittaa mitä vaan.
Letut on halpoja jälkkäreitä ja niiden sisään voi kääriä vaikka mitä suolaista systeemiä. Älä laita taikinaan sokrua.
Minua pelottaa ajatellakin, mistä sä teet perunasalaatin, jos et nimenomaan keitetystä potusta kerran tee...
Mä teen makaronilaatikon ja siinä se.
Hermostuin tänään mun perheeseen ja päätin, etten aio nähdä yhtään ylimääräistä vaivaa yhtään mihinkään, kun kukaan muukaan sitä ei tee.
Olen ihan mielelläni ollut pääasiassa vastuussa meidän perheen ruokahuollosta, mutta toivon kyllä, että joku muukin siihen aina vähän tulisi mukaan.
Nyt mä olen tuloksettomasti kysynyt useamman päivän, mitä ruokaa laitetaan, onko jotain toiveita, syödäänkö vappuna yhdessä jotakin erityistä, jne.
Kukaan ei ota mitään kantaa, kukaan ei lähde mun kanssa kauppaan kantoavuksi (meillä on myös teinejä), hädin tuskin saavat astioita koneeseen, mutta ruoka kyllä maistuu ja jääkaapin oletetaan olevan aina täynnä.
Nyt loppui tämä linja.
Makaronilaatikon teen maanantaina, tiistaina mikrotetaan jämiä. Odottavat varmaan täyttä kattausta, mutta mun toimesta sitä ei tosiaan tule.
Itsetehdyt Sämpylät, jauhelihapihvit, tomaattisose,suolakurkku=hampurilaiset
Perheen kesken nakit ja ranskalaiset, sipsejä ja limpparia.
Vieraiden kesken sovitte nyyttikestit?