Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset on niin itsekeskeisiÄ?

Vierailija
27.04.2018 |

Mikä siinä on, ettei ihmiset voi tarjota edes yhtä euroa, että saisin rahaa bussilippuun? Olin menossa tänään työhaastatteluun, ja kiireessä unohdin lompakkoni kotiin. Pyysin ties miten monelta rahaa bussilippua varten, jotta pääsisin haastatteluun ajoissa, eikä kukaan halunnut auttaa minua. Mikä suomalaisia oikein vaivaa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovi- ja mobiilirahalla maksaminen on aiheuttanut sen, etteivät  ihmiset enää kanna kolikoita mukanaan. Kuulun alati pienenevään vähemmistöön, joka vielä tykkää käyttää käteistä. Olen useammankin kerran bussissa maksanut tuntemattoman ihmisen matkan, kun hänellä ei olekaan ollut riittävästi rahaa. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin, että jos laukussa tai taskussa ei ole euron kolikkoa, ei toiselle voi euron kolikkoa antaakaan. Ei vaikka haluaisi. 

Vierailija
22/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oma elämä ja se vie kaiken ajan ja enrgian. SIttenkun ihmiset kohtaavat ja heillä on jokin asia joka yhdistää niin he voivat jakaa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kauppa-aggrosta tuli mieleeni nuori nainen, joka oikein heitti kassakapulan hihnalle minun ostosteni jälkeen, kun en ollut heti välittömästi muistanut laittaa sitä hihnalle. Pyöritteli silmiäänkin vielä. Ajattelin, että toimii varmaan hoitoalalla.

Tai ehkä hän oli tarhatäti tai ala-asteen opettaja. Ehkä tuo käytös oli hänen "pedagogiikkaansa". Ehkä suomalaiset totutetaan tuollaiseen käytökseen jo pienestä pitäen... siitä tulee uusi normaali, niin kuuluu käyttäytyä.

Vierailija
24/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä se fokus on varmaan siinä pääpiirteittään joka vallitsee ja toistuu heidän elämässä.

Vierailija
25/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yleensä se fokus on varmaan siinä pääpiirteittään joka vallitsee ja toistuu heidän elämässä.

Ehkä se on se sen hetkinen elämäntilanne.

Vierailija
26/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on epäonnistunut yhteiskunta. Siitä se johtuu. Ketään ei kiinnostanut niin lopetettiin turha teeskentely. Nykyisin olemme vain joukko ihmisiä samalla alueella.

Vierailija
27/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni suomalaisten itsekkyys näkyy enemmän sellaisissa asioissa, että koetaan pienetkin asiat vaivana/epämukavuutena. Juuri oli ketju, jossa tyyppi suuttui, kun tämän kaveri pyysi häntä spontaanisti ulos/kahville tms. Ja jotenkin koki, että kaverin pitäisi sanomatta tajuta, ettei niin voi tehdä. Perheenjäsentenkin auttaminen tuntuu olevan kamala vaiva, jyllää sellainen "yksin on pärjättävä" mentaliteetti. Äitipuolet avautuvat kuinka ei koskaan halua puolison lapsia hoitaa ja kuinka he ovat heillä "vain kylässä", vaikka ovat vanhemman luona, eli periaatteessa kotona. Tuntuu olevan niin, että suomalainen antaa satasen, ettei naapuri saa viittäkymppiä.

Kai ymmärrät, että aika nykyään pyörii paljon pummeja liikenteessä, eikä rahan antamattomuus ole välttämättä niinkään itsekyyttä, vaan epäluottamusta ja väsymystä pummailuun?

Tämä! ...täällä on paljon yksinäisiä, ja uskon vahvasti sen liittyvän juuri tuohon itsekkyyteen, ei auteta ihmisiä - "kyllähän kunta/valtio auttaa". Tuntuu, ettei valtaosa suomalaisista ole kykenevä tuntemaan antamisen iloa.

Toisaalta taas joskus mietin, voiko tuo "itsekkyys" olla kuitenkin vaan äärimmäistä ujoutta. Ei viitsitä auttaa, kun mitähän joku sanoisi tai ajattelisi jos nyt spontaanisti bussissa antaisin paikkani vieraalle lapselle. ...se videopätkä Youtubessa, missä se pieni poika hukkui uimahallissa kuvasti mitä pahimmillaan käy kun aikuiset ihmiset ovat piittaamattomia tai vain niin jumalattoman nysviä, etteivät kehtaa kysyä pikkulapselta, että onko kaikki hyvin. Kun mitähän muutkin ajattelisivat. Että mielummin toinen hukkuu kun, että nolaisi itsensä.

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että ihmiset olivat shokissa pojan hukkuessa. Kaikki meistä ei pysty toimimaan rationaalisesti hätätilanteessa. Sen takia tarvitaan uimavalvojia, turvallisuus- ja pelastusalan ihmisiä. Myös jokaisen olisi hyvä käydä tietyt toimintamallit päässään valmiiksi läpi, jotta pystyy hätätilanteessa toimimaan.

Vierailija
28/29 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei ihmiset voi tarjota edes yhtä euroa, että saisin rahaa bussilippuun? Olin menossa tänään työhaastatteluun, ja kiireessä unohdin lompakkoni kotiin. Pyysin ties miten monelta rahaa bussilippua varten, jotta pääsisin haastatteluun ajoissa, eikä kukaan halunnut auttaa minua. Mikä suomalaisia oikein vaivaa?

Valtio vie (ryöstää) jo ihan liikaa mun rahoja, jotka menee muihin suihin. Ei oo hirveästi motivaatiota tuon lisäksi vielä vapaaehtoisesti jakaa rahaa muille kun ketuttaa ihan tarpeeks jo. 

Vierailija
29/29 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettua itsekeskeistä draamaa, turhaan muita toilailuistasi syyllistät. Ei jatkoon!