Paras kasvisruoka?
Kiinnostaisi alkaa syömään enemmän kasvisruokaa, mutta tuntuu etten nyt osaa tehdä muuta kuin ylimakeita mössöjä. Vinkit kehiin siis!
Kommentit (25)
2 tölkkiä kikherneitä
2 paprikaa suikaleina (miel. erivärisiä)
sipuli silppuna
4 isoa kuorittua perunaa (kuori ja lohko)
4 rkl oliiviöljyä
1 tl jauhettua kardemummaa
1 kanelitanko
1 rkl currya
1 tlk säilöttyjä kokonaisia tomaatteja
2 puserrettua valkosipulinkynttä
1 sitruunan mehu
2 kasvisliemikuutiota
3 - 5 dl vettä
125 g pakastettuja vihreitä papuja
(chiliä jossain muodossa, jos haluat)
Kuumenna öljy padassa, kuullota siitä kardemummaa, kanelia ja currya hetki (ja nauti tuoksusta), lisää perunat, sipuli ja jos haluat niin chiliä ja kuullota pari minuuttia, sitten lisää tomaatit, valkosipuli ja sitruunamehu, liemikuutiot ja vettä sen verran että perunat peittyvä, keitä vartti. Sitten lisää valutetut kikherheet ja paprika ja keitä kunnes perunat ovat kypsiä (ei haittaa vaikka vähän hajoaisivat). Lisää lopuksi pavut ja keitä vielä viisi minuuttia.
Ohje on Signe Rolfin kirjasta Tarjoa hyvää vähällä vaivalla. Siinä on muutenkin mainioita reseptejä, mutta ei kovin monia kasvisruokia. Tämä on kuitenkin vakiintunut keittiössäni käyttöön, eikä ole ihan niin monimutkainen kuin miltä aluksi kuulostaa.
Hyvä lisuke tulee linsseistä, riisistä, kookosmaidosta/kermasta, voista ja mausteista. Yleensä teen niin, että keitän linssejä ja riisiä (1 dl vihreitä linssejä, 1 dl punaisia linssejä, 1 dl riisiä), kun nuo ovat kiehuneet noin 15 minuuttia, laitan sekaan voita ja kookosmaitoa/kermaa (joskus koko purkki) ja mausteita (curry, chili, garam masala, soijakastike. Itse päätät mausteesi), merisuolaa. Annan tuon sekoituksen vielä kiehua miedolla lämmöllä vielä noin viisi minuuttia. Mielestäni tuo on erittäin hyvää ravintoa, monesti tuota tulee syötyä suoraan kattilastakin. Itse en ole täysin kasvissyöjä, mutta syön paljon kasviksia ja en syö joka päivä lihatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään ja hartaasti haudutettu linssicurry, itse teen aika mietona kun en ole kauhean suuri chilin ystävä. Ihan parasta talviruokaa, eli nyt on vähän huono ajankohta sille ehkä :D
Jos ei tarvitse vegaanista olla, niin herkkusieni-pinaattipasta. Paistaa sienet ja pinaatin, lisää kuohukerman ja syö tuorepastan kanssa, ah mikä ihana hiilaripommi, just täydellistä lohturuokaa <3
Jos tuosta jälkimmäisestä haluaa vegaanisen, niin vaihtaa kuohukerman kaurakermaan, toimii hyvin ja makukin pysyy kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijabolognese, eli muuten normaali bolognese, mutta jauhis korvattu soijarouheella. En keitä soijarouhetta, vaan liotan vedessä, turpoaa sopivasti kasvisten käsittelyn aikana. Kun käyttää lisäksi lihaliemikuutiota tai lihafondia, voi jopa huijata hölmöjä väittämällä, että on normaalibolognesea:)
Parasta soijarouhetta tulee mun mielestä kun ei liota ollenkaan vaan paistaa kuivana rasvassa pannulla ja sitten lisää vettä/kasvislientä erissä.
Minä käytän tuohon todella runsaasti rasvaa (voita ja oliiviöljyä) ja mausteita sekaan myös. Yleensä curryjauhe, savustettu paprikajauhe, chili, garam masala. Tietysti voi käyttää niitä mausteita mitä haluaa, mutta rasvaa pitää olla paljon.
Lihafondin voi korvata misotahnalla. Se sopii muutenkin fondien korvikkeeksi joka paikkaan. Sen lisäksi lisään soijarouheekseen lirauksen balsamiviinietikkaa.
Pitkään ja hartaasti haudutettu linssicurry, itse teen aika mietona kun en ole kauhean suuri chilin ystävä. Ihan parasta talviruokaa, eli nyt on vähän huono ajankohta sille ehkä :D
Jos ei tarvitse vegaanista olla, niin herkkusieni-pinaattipasta. Paistaa sienet ja pinaatin, lisää kuohukerman ja syö tuorepastan kanssa, ah mikä ihana hiilaripommi, just täydellistä lohturuokaa <3