Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYK kokemuksia?

Vierailija
27.04.2018 |

Hei!
Lapsemme on nyt ykkösluokkalainen, mutta ei ole oikein viihtynyt lähikoulussamme. Olemme mieheni kanssa pohtineet kannattaako laittaa poikamme SYKn pääsykokeisiin ensi talvena. Matkaa olisi tuonne jonkun verran, mutta se ei opetustason ja ilmapiirin ollessa mainio välttämättä haittaisi. Myös sujuvuus jatkaa samassa koulussa yläaste sekä myöhemmin lukio kiinnostaisi.
Löytyykö teiltä siis kokemuksia kyseisestä koulusta, sen opettajista, tasosta sekä ilmapiiristä? Meille olisi tärkeää kuulla paikasta lisää, ja toistaiseksi olemme melko vakuuttuneita.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin peruskoulun ja lukion. Jotenkin takakireä ja elitistinen ilmapiiri, mutta sai keskittyä opiskeluun, kun heikompi aines puuttui. Varsinkin nykyaikana voi suositella

Vierailija
2/23 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kävin yksityiskoulun. Ehdottomasti hyvä, että ihmiset ovat valikoituja ja pienimmästäkin virheestä lentää koulusta pois. Pysyy kuri ja aines hyvänä. Tyhmyyden sietäminen ei tule olemaan parhaita puolia sellaisen koulun oppilaalla tosin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin kyseisestä koulusta pian kymmenen vuotta sitten mutta en kyllä jaa mielipidettäsi elitistisestä ilmapiiristä. En tosin tiedä onko ilmapiiri sittemmin muuttunut mutta kuulostaa erikoiselta, ja omasta mielestä elitistisyyskuva on tullut lähinnä ulkopuolisilta. Taso on hyvä mutta porukkaa en sanoisi ylimieliseksi, ihan normaaleja ja mukavia ihmisiä.

Vierailija
4/23 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin peruskoulun ja lukion. Jotenkin takakireä ja elitistinen ilmapiiri, mutta sai keskittyä opiskeluun, kun heikompi aines puuttui. Varsinkin nykyaikana voi suositella

Hups, tähän viestiin piti siis tuon edellisen vastata

/3

Vierailija
5/23 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koko SYKin eli luokka-asteet 3-12 (sinne pyritään tokaluokalta, ennen opettajien suositus ja sisaruspisteet ratkaisi). Itse olin ns. luokkani kahden parhaan joukossa Etelä-Helsingin alueella eka- ja tokaluokalla, tiukan open aikana ka. oli tokaluokalla 8.6, mutta SYKissä aina 9.0-9.4 välillä (paremmat opet tai löysempi arvostelu).

Plussat ja miinukset

+ kaveripiiri sama lapsuudesta nuoruuteen ja aikuisuuteen

+ oppi tuntemaan kavereiden perheet, yökylässä oltiin viikollakin

+ erilaisuuden arvostaminen; moni oli asunut ulkomailla, nörttejäkään ei syrjitty, otettiin huumorilla. Lisäksi paljon erilaisista kulttuurihörhöjen ja toimittajien (siihen aikaan kommunistien) perheistä lapsia SYK:ssa

+ kulttuurin harrastaminen; monissa kodeissa käytiin oopperassa, vaikka rahaa ei ollut aina kovin ihmeelliseen ruokaan. Mitään elintasokilpailua ei paria poikkeusta lukuun ottamatta ollut, mutta harrastuksiin satsattiin

+ koulukiusaamista ei ollut ainakaan paljoa, kun oltiin "yhtä perhettä" eli sulatettiin toistemme omituisuuksia, niin opettajien kuin oppilaidenkin

- menin toiseen kaupunkiin yliopistoon (Tampere) ja siellä tuli kulttuurishokki kovana ns. tavallisista ihmisistä. Myös siitä, että huomasin muualla olevan hyviä kouluja. Omassa koulussa esim. kieltenopetus oli hyvätasoista, mutta välttämättä esim. matemaattiset aineet eivät (joitakin huippuopettajia lukuun ottamatta). Jossakin pikkukunnassa on voinut olla paljon parempaa kemianopetusta esimerkiksi.

- onnellisia ja älykkäitä ihmisiä asuu muuallakin kuin Hgissä, tämän opin vasta noin 30+

Minusta tuli akateeminen erityisasiantuntija, lapset ovat lähikoulussa, emme asu edes SYKin lähellä enää. Omista ystävistäni noin 40% on edelleen SYK-perua.

Nyt kuulemma on kaikki muuttunut; SYK on täynnä venäläisten ja kiinalaisten lapsia, olen kuullut. Myös paljon kilpailuhenkisempää kuin 80- ja 90-luvuilla, jolloin minä ja veljeni olimme siellä.

Ihanat muistot!

Vierailija
6/23 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TinziiO kirjoitti:

Kävin koko SYKin eli luokka-asteet 3-12 (sinne pyritään tokaluokalta, ennen

Nyt kuulemma on kaikki muuttunut; SYK on täynnä venäläisten ja kiinalaisten lapsia, olen kuullut. Myös paljon kilpailuhenkisempää kuin 80- ja 90-luvuilla, jolloin minä ja veljeni olimme siellä.

Höpö höpö. Venäläisiä tai kiinalaisia nimiä on oppilaslistalla siellä täällä, harvakseltaan. Suomenkielinen koulu, opetus suomeksi jne.

Kahden sukupuolen sykkiläisenä suosittelen niille jotka haluavat lapsilleen oppimismyönteisen ilmapiirin, jossa ainutlaatuisuutta ja persoonallisuutta arvostetaan. Oppilasmateriaalissa epäilemättä heijastuu se että taustalla on vanhempia jotka eivät itse aikanaan menneet siitä missä aita on matalin vaan haastoivat itseään ja tsemppasivat.

Tämä ajatusmaailma vaikuttaa siihen miten lapset maailman näkevät - ja opettajat ilman muuta kannustavat lisää.

Vierailija
7/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen! SYK:ssa on kannustava ilmapiiri ja ei elitistinen ollenkaan. Meidän tyttö on viihtynyt oikein hyvin.

Vierailija
8/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elitistinen todellakaan! Mahtava koulu, jokainen lapsi otetaan yksilönä ja tuetaan vahvuuksissa ja kannustetaan heikkouksissa.

Hyvät opettajat, kaveripiiri, yhteisöllinen koulu, laaja valikoima kieliä, teatteri-ilmaisu, arvostetaan liikuntaa,

rauhallinen ilmapiiri, vanhemmat tutustuvat toisiinsa...

Paras koulu!

Vierailija
9/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisyydestä en tiedä, mutta meillä on tänä vuonna 30-vuotis luokkakokous, odotan innolla, eli hyvät muistot, ei traumoja😊

Vierailija
10/23 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan syk kasvattaa omassa kuplassaan eläviä ja itseään täynnä olevia nuoria. Ikävää, mutta totta.

Vierailija
11/23 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omahyväisiä ja itseään täynnä olevia... huh huh

Vierailija
12/23 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, se on siis niitä opinahjoja, joissa kasvatetaan nämä nykyajan yhteiskunnan kaikkitietävät suursuvaitsevaiset.

Vierailija
13/23 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras koulu ikinä😊

Vierailija
14/23 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset koulussa ja olemme ihan tavallinen perhe. Alussa tahti on mielestäni rauhallinen,mutta hiljalleen tulee aika pitkiä päiviä.Jokaisella teatteri-ilmaisu ja ylimääräinen liikuntatunti.Jos ottaa lisäkieliä on 16.15 päiviä. Molemmat viihtyvät hyvin ja ovat saaneet hyviä kavereita.Ketään ei kiusata halusta opiskella. Koulu tarjoaa myös paljon harrastus kerhoja jos aikaa on. Erityisen tyytyväisiä ollaan opetukseen.Henkilökunta on osaavaa ja vaihtuvuus vähäistä. Näin korona-aikana etä ja lähiopetus ovat toimineet erinomaisesti. Opettajat tekevät valtavasti työtä oppilaiden eteen. Toivoisin,että halukkaille löytyisi vastaavaa kouluissa enemmänkin,jotta nuorilla olisi paremmat mahdollisuudet opiskeluun kannustavassa ilmapiirissä.

Vierailija
15/23 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden sykkiläisen äiti ”peukuttaa” koulua👍👍👍Toinen nyt jo abi ja toinen opiskelee yliopistossa. Olemme sykki-taipaleeseen erittäin tyytyväisiä😊

Vierailija
16/23 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalla syksyllä 3. luokan sykissä aloittavien vanhempia? Millä mielellä lapsenne on siirtymässä uuteen kouluun? Miksi vakuutti teidät, että vaihto sykkiin kannattaa?

Vierailija
17/23 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/23 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SYK-vanhempi kirjoitti:

TinziiO kirjoitti:

Kävin koko SYKin eli luokka-asteet 3-12 (sinne pyritään tokaluokalta, ennen

Höpö höpö. Venäläisiä tai kiinalaisia nimiä on oppilaslistalla siellä täällä, harvakseltaan. Suomenkielinen koulu, opetus suomeksi jne.

Kahden sukupuolen sykkiläisenä suosittelen niille jotka haluavat lapsilleen oppimismyönteisen ilmapiirin, jossa ainutlaatuisuutta ja persoonallisuutta arvostetaan. Oppilasmateriaalissa epäilemättä heijastuu se että taustalla on vanhempia jotka eivät itse aikanaan menneet siitä missä aita on matalin vaan haastoivat itseään ja tsemppasivat.

Tämä ajatusmaailma vaikuttaa siihen miten lapset maailman näkevät - ja opettajat ilman muuta kannustavat lisää.

Wow, oikein kahden sukupuolen sykkiläinen! Teihin ei ihan joka päivä törmääkään. 👍

https://media0.giphy.com/media/13Tx4yM9S5NWEw/source.gif

pakollinen palstapersu XD

Vierailija
19/23 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/23 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up