Kun vanhempi haukkuu ja alentaa omaa aikuista lastaan?
Perhekuviomme on ollut sairas aina. Lapsuudestani lähtien minä olen ollut se perheemme huono ja kelpaamaton. Se ketä haukutaan ja arvostellaan, alennetaan ja väheksytään.
Mutta sairainta kuviossa on, että se sama jatkuu edelleen. Vielä aikuisenakin saan kuulla samaa pas*kaa, kerta toisensa jälkeen.
Mikä se mielestänne kertoo tästä vanhemmasta, että hän kokee tarvetta alentaa omaa lastaan, omaa aikuista lastaan? Onko välien katkaisu tosiaan ainoa vaihtoehto? Tuntuu etten jaksa enää.
Kommentit (54)
Älä katkaise välejä mutta ole vähemmän yhteydessä. Tarvitset kuitenkin sukua ja läheisiä ihmisiä. Koskaan ei tiedä mitä sattuu ja silloin tarvitsee apua. Koeta antaa anteeksi ja ole rohkeampi
Miten narsistivanhemman kanssa ollaan vain vähän tekemisissä? Huomasin, että vain täysi "katoaminen" ja reagoimattomuus narsistin syytöksiin ja valheisiin on toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Älä katkaise välejä mutta ole vähemmän yhteydessä. Tarvitset kuitenkin sukua ja läheisiä ihmisiä. Koskaan ei tiedä mitä sattuu ja silloin tarvitsee apua. Koeta antaa anteeksi ja ole rohkeampi
Jos kyse on narsismista, silloin neuvosi on tuhoisa. Narsistilta ei saa apua, vaan hän vääntää veistä avuntarvitsijan haavassa.
Minun narsistivanhempani kuoli hiljattain. On ollut järkyttävää huomata, miten hänen hovinsa on käyttäytynyt minua kohtaan kuoleman jälkeen. Heidän täytyy ikään kuin pitää tämä narsku hengissä käyttäytymällä minua kohtaan törkeästi. He jatkavat narskun henkistä perintöä. En jaksa avata enempää, mutta olen saanut kuulla aivan uskomatonta soopaa, suoranaisia valheita itsestäni, mitä narsku on selvästi syöttänyt hoville vielä elossa ollessaan. Puheiden lisäksi minua on yritetty vahongoittaa taloudellisesti asianajajan avustuksella. Tässä eivät kuitenkaan juuri ole onnistuneet, sillä laki on ollut minun puolellani.
Vierailija kirjoitti:
Minun narsistivanhempani kuoli hiljattain. On ollut järkyttävää huomata, miten hänen hovinsa on käyttäytynyt minua kohtaan kuoleman jälkeen. Heidän täytyy ikään kuin pitää tämä narsku hengissä käyttäytymällä minua kohtaan törkeästi. He jatkavat narskun henkistä perintöä. En jaksa avata enempää, mutta olen saanut kuulla aivan uskomatonta soopaa, suoranaisia valheita itsestäni, mitä narsku on selvästi syöttänyt hoville vielä elossa ollessaan. Puheiden lisäksi minua on yritetty vahongoittaa taloudellisesti asianajajan avustuksella. Tässä eivät kuitenkaan juuri ole onnistuneet, sillä laki on ollut minun puolellani.
Tyypillista narsistin käytöstä. Valehtelee uhristaan hovilleen ja tyhmä hovi luo omituisia katseita uhriin, sekä käyttäytyy narsistin haluamalla tavalla.
Välien katkaisu on ainoa mikä toimii. Mitä nopeammin sen tekee muutettuaan pois kodista ja sen jälkeen käy terapoimassa itsensä eheämmäksi, sen paremmat mahikset on saada ihan hyvä elämä.
Ei pidä tuntea syyllisyyttä välien katkaisemisesta. Se vanhempi jää kyllä henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä anna enempää huonoja neuvoja. Ei sukua oikeasti tarvitse jos se suku on tuollaista.Apua löytyy muualtakin ja apua noilta pyytämällä se hvetti vaan jatkuu. Mieti nyt itse vähän mitä kirjoittelet!
Et näemmä tiedä tuosta ilmiöstä mitään. Minä tiedän sen verran että suosittelen erittäin lämpimästi kaikkia tuollaisten vanhempien lapsia ottamaan etäisyyttä valovuoden verran ja olemaan altistamatta omia lapsiaan hirviöisovanhemmille. Isovanhemmuus ei ole mikään oikeus, kyllä sekin pitää ansaita.
Vierailija kirjoitti:
Miten narsistivanhemman kanssa ollaan vain vähän tekemisissä? Huomasin, että vain täysi "katoaminen" ja reagoimattomuus narsistin syytöksiin ja valheisiin on toimiva ratkaisu.
Olet huomannut oikein. Yhteystietojen vaihtaminen salaisiksi on hyvä tapa päästä eroon. Tästä syystä omani ovat olleet luovutuskiellossa siitä asti kun kotoa muutin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahdat tarkoittaa kehoituksella "ole rohkeampi"? Tarkoitatko, että ole entistä vahvempi ja kestä roskaämpärinä olo? Samalla anteeksiantaen entiset, jatkuvat ja tulevat sonnat? Oikeanlainen rohkeus on sitä, että arvostaa itseään, eikä suostu narsistin uhriksi. Rohkeutta on myös katkaista välit suojellakseen itseään sekä läheisiään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulosta tutulta. Narsistinen persoonallisuus haukkuu ja alentaa läheisiään. On kateellinen. Nimenomaan läheisiä, hänelläkään ei ole pokkaa tehdä sitä tuntemattomille tai puolitutuille.
Anna sen paskan valua kuin vesi hanhen selästä. Ole tekemisissä ko. Henkilön kanssa vain sen verran kuin on todella tarpeen. Aseta rajat sille minkä verran olen tekemisissä. aseta rajat sille mitä kuuntelet häneltä. Älä kommentoi hänen ajatuksiaan tai mielipiteitään millään lailla. Älä avaa itseäsi ja mielipiteitä hänelle. Hän ei ole ystäväsi, ei kannustajasi, ei elämäsi tukipaalu - hänen varaan et voi rakentaa mitään. Etsi se voima, inspiraatio ja potku elämään muualta.
Tsemppiä, been there done that.
Viisaita neuvoja. Varmasti pätee myös kaikkiin paskamaisiin ihmisiin joiden kanssa täytyy olla tekemisissä.
Millaisia ihmisiä ovat narsistin hoviin kuuluvat, jotka uskovat kaikki narsistin puheet?
Mieslukija89 kirjoitti:
Ei itsellä ehkä ihan näin, mutta aikuisena huomannut miten lapsena verrattiin paljon muihin, vaadittiin suuria ja epäonnistumiset oli jotenkin kamala juttu. Tästä jäi käteen jatkuva stressi ja epäonnistumisen pelko.
Tätä oli tismalleen myös meillä. Omituista oli kuitenkin se, että jos onnistuin jossakin oikein hyvin, myös sitä piti mollata tai väheksyä, että en vain luule olevani jotain. En tiedä oliko kyseessä kateus vai vain pelkkä hankala luonne, mutta se oli raskasta. Niinpä minusta kuoriutui klassinen alisuoriutuja, joka ei edes halunut yrittää, kun olin oppinut, että epäonnistun kuitenkin jollakin tavalla.
Meillä äiti on tuollanen, joka on yläasteajoista asti tehnyt selväksi, ettei minusta tule ikinä mitään ja vertasi minua aina kaksi vuotta nuorempaan siskoon. Sisko on aina kaiken tehnyt minua paremmin. Lisäksi arvostelee minun ulkonäköä, ei hyväksynyt aviomiestäni aluksi, eikä erityisemmin pidä aviomiehestäni edelleenkään... En kelpaa äidilleni, vaikka tekisin mitä. Pikkusiskoni on joka tapauksessa parempi.:(
Isäni on jo edesmennyt, eli hän ei ole tässä kuviossa enää vaikuttamassa suuntaan eikä toiseen.
Minä en halua olla tekemisissä sellaisten vanhempien kanssa, jotka väheksyvät tai haukkuvat lapsiaan. Narsistituntosarveni valppaantuvat heti.
Minä katkaisin välit äitiini. Yli 5-kymppisenä. En jaksanut enempää. Aina piti olla varuillaan esim kun hän soitti, koska vähintään seuraavassa puhelussa alkoi kaivella jotain sanomaani asiaa ilkeästi. Jos ei sitten samassa puhelussa piikitellyt. Vasta nyt kun olen välini katkaissut, voin elää ja hengittää vapaasti. Yleensä puhelujen jälkeen oli ahdistus ja masensi, enkä voinut ymmärtää miksi me kaksi aikuista naista emme voi olla ihmisiä toisillemme.
Lapsilleni (nuoria aikuisia) kerroin asian ja sanoin, että voivat itse tehdä päätöksensä hänen suhteensa. Kielsin kuitenkin heitä puhumasta mitään minun asioistani. Enkä itse halua kuulla äitini asioita enää.
Homma on toistaiseksi toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmisiä ovat narsistin hoviin kuuluvat, jotka uskovat kaikki narsistin puheet?
Monenlaista populaa voi olla hovissa mukana... esim:
- Alistettuja uhreja jotka eivät uskalla vastustaa tai olla eri mieltä.
- Läheisriippuvaisia ”hyväntekijöitä”, jotka auttavat ja paapovat narsistia, joka on ”maailman ihanin ihminen”.
- Naiiveja, tyhmiä ja yksinkertaisia, joilla ei ole kokemusta narsismista eivätkä ymmärrä miten heitä hyväksikäytetään.
- Joskus harvoin hovissa voi olla myös toinen narsisti, joka jotenkin hyötyy yhteistyöstä narsistin kanssa.
Tässä pari esimerkkiä lähipiiriini kuuluvan narsistin hovista.
Se syyllistäminen ja toisen jatkuva mollaaminen on jotakin niin sairasta, että se alkaa siinä sairaassa ympäristössä vaikuttamaan jo ihan normaalilta.
Lisäksi se hovi siihen määkimään viereen miten narsisti on oikeassa. Se valheiden verkko, josta uhri ei edes tiedä kuin murto-osan...
Pelkkä ajatuskin ahdistaa. Ei koskaan enää. :(
Vierailija kirjoitti:
Se syyllistäminen ja toisen jatkuva mollaaminen on jotakin niin sairasta, että se alkaa siinä sairaassa ympäristössä vaikuttamaan jo ihan normaalilta.
Lisäksi se hovi siihen määkimään viereen miten narsisti on oikeassa. Se valheiden verkko, josta uhri ei edes tiedä kuin murto-osan...Pelkkä ajatuskin ahdistaa. Ei koskaan enää. :(
Narsistivanhempansa menettänyt tässä taas hei:
Syyllistämisessä minun vanhempani oli taitava. Niin taitava, että minun on vaikea edes kertoa niitä tapoja. Se oli niin äärettömän hienovaraista, että jos joku kysyisi minulta, että miten vanhempasi muka sinua kohteli kaltoin, en varmasti osaisi siinä hetkessä kertoa.
Toki olen vasta alussa vanhempani narsismin käsittelyssä. Uskalsin sen nimittäin vasta hänen kuoltuaan itsellenikin myöntää että suhteemme oli kaukana terveestä. Varsinaista surua en ole tuntenut, vaan valtavasti vihaa ja katkeruutta.
Ja jos joku ajattelee, että kyllä se narsisti siitä asettuu vaikka esim. vanhuuden tai sairauden myötä, niin ei. Kun minun vanhempani sai tietää elävänsä viimeisiä aikojaan, kävi hän avoimeen hyökkäykseen minua vastaan. Tämä jatkui hänen kuolinvuoteelleen asti. Eli ei enää niin kovin hienovaraista. Narsistilta et saa kuulla mitään selontekoja elämästä, et katumusta, et edes hyvien aikojen muistelua tai ainakaan et saa kuulla sitä, että hän toivoisi sinun pärjäävän elämässä hänen mentyään. Minä en osannut tähän varautua ja minulle tämä viimeinen hyökkäys sekä tämä äärimmäinen kylmyys ennen omaa kuolemaansa olivat todella järkyttävä asia.
Meillä on sama, minä olen tuo. Ikään kuin joku katalysaattori tarvitaan jotta muut tulevat toimeen keskenään. Minua haukkumalla, mutta aion poistua tästä kuviosta.
Olen lopettanut jo aikoja sitten murehtimasta mitä äitini ssnoo. Lapsille olen selvittänyt hänen olevan vanha ja höperö.