Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Yläkoulun unisex-vessat paljastuivat huonoksi ideaksi - ”Osa oppilaista pidätteli koko päivän”

Vierailija
26.04.2018 |

Mänttä-Vilppulan yläkoulun oppilaiden vessat olivat huonossa kunnossa siihen saakka, kunnes tytöille ja pojille tehtiin omat WC- tilat.

Unisex-vessat eli tytöille ja pojille tarkoitetut yhteiset WC-tilat ovat mainittu esimerkiksi Helsingin, Tampereen, Jyväskylän ja Oulun ylioppilaskuntien tavoitteissa tai tasa-arvo-ohjelmissa.

Ihan joka paikalla unisex-vessat eivät kuitenkaan ole käytännössä toimineet niin hyvin kuin olisi toivottu.

Yle kertoo Mänttä-Vilppulan yläkoulun unisex-vessoista, jotka ovat usein likaisia ja epäsiistejä. Lisäksi vessojen ovien lukot ovat olleet rikki.

Kaikille yhteiset vessat olivat niin heikolla tolalla, että niitä ei tehnyt edes mieli käyttää.

- Vessoissa hygienia ei pysy hirveän hyvänä, lukot reistailevat ja muuta ikävää. Osa oppilaista pidätteli koko päivän, oppilas Jenna Räty sanoo Ylelle.

Koulun rehtorin mukaan WC-tilat olivat asianmukaisessa kunnossa, mutta ainakin koulun uutisluokan opettajan mukaan ongelma oli todellinen. Lopulta koulun uutisluokka julisti opettajan johdolla erilliset vessat tytöille ja pojille.

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt, että unisex-vessoja kannattaa nimenomaan feministeiksi itseään kutsuvat henkilöt, joiden kuvittelisi vastustavan tätä kiivaasti.

Sinun pitää ymmärtää, että eri aaltojen feministit toimivat aivan eri asioiden hyväksi. Minä toisen aalloon feministinä olen vaatinut naisten vessojen säilyttämistä, mutta minkäs teet kun uusi naisia terrorisoiva liike julistautui feministeiksi ja pilaavat hulluudellaan kaiken :/

He eivät ole feminismiä nähneetkään.

Vierailija
42/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että oppilaita kuunnellaan, kyllä oppilasviihtyvyys menee ideologian edelle.

Mutta se jäi epäselväksi mullekin, että miksi ne vessat oikein olivat huonossa kunnossa?

Koska oppilaat kokevat ne niin ahdistavina ja ongelmina,etteivät strwssaantuneina osaa arvostaa niitä?

Eihän koulukaan ole kunnioittanut heidän perustarpeitaan intimiteettosuojaan ja yksityisyyteen. Murkuilla se on hyvin paha asia, jos vessa on molemmille sukupuolella. Se on kuin suuri neuroottinen vitsi ja täysin ylitsepääswmätön kokemus. Mieluummin räjähtänyt virtsarakko, kuin tyttö kuulemassa ja haista massapasket ja pisun hormonituoksut. Ehkä vähän muitakin hormonituoksuja.. Entä ne tyttöjen kuukautislehahdukset ja makeat tuoksut. Parempi karkottaa osa pois sotkemalln vessa ja hajut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että oppilaita kuunnellaan, kyllä oppilasviihtyvyys menee ideologian edelle.

Mutta se jäi epäselväksi mullekin, että miksi ne vessat oikein olivat huonossa kunnossa?

Koska oppilaat kokevat ne niin ahdistavina ja ongelmina,etteivät strwssaantuneina osaa arvostaa niitä?

Eihän koulukaan ole kunnioittanut heidän perustarpeitaan intimiteettosuojaan ja yksityisyyteen. Murkuilla se on hyvin paha asia, jos vessa on molemmille sukupuolella. Se on kuin suuri neuroottinen vitsi ja täysin ylitsepääswmätön kokemus. Mieluummin räjähtänyt virtsarakko, kuin tyttö kuulemassa ja haista massapasket ja pisun hormonituoksut. Ehkä vähän muitakin hormonituoksuja.. Entä ne tyttöjen kuukautislehahdukset ja makeat tuoksut. Parempi karkottaa osa pois sotkemalln vessa ja hajut.

En aikuisenakin menisi unisex-vessoihin. En edes huoltoaseminen yhden huoneen koppiin, jos tiedossa on,että jälkeeni jonottaa heti joku mies. Joka haistaa jälkeeni jättämät hajut ja näkee minut. Ja kuukautissuojat roskiksessa.

Vierailija
44/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni yläyyyyyyhkoulussa oli unisex-vessat. Tyttäreni tosiaan pidätteli koko päivän. Kamalaa.

Ilmeisesti on kammottavaa, jos poika tulee itsen jälkeen ja haistaa vaikka kuukautiset tai joku poika kesken koputtelee, että onko vapaa. (Ilmeisesti pelko on, että saa riuhtaistua oven auki.)

Ja vielä se pelko, että joku poika siellä takana odottaessaan vuoroaan kuulee vessaääniä. (Kun ei tiedä, jos sen on vaikka se ihastus.)

Vastustan unisex-vessoja. Aiheuttavat ylivenyttuneitä rakkoja, jotka sitten eivät enää toimi asianmukaisesti (kuten kävi lapsillemme) tai virtsiksiä.

Mitä tyttäresi rakolle kävi?

Vierailija
45/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa koulussa on aina ollut unisex-vessoja. Nimittäin siellä on vain yksittäisiä vessoja joita saa käyttää kuka vain. Ainoastaan ruokalan yhteydessä on isommat vessatilat, jotka on jaoteltu tytöille ja pojille. Eli ne on ilmeisesti muutettu unisex-vessoiksi? Mutta jos niitä ei halua käyttää, niin koulussa on tosiaan useampi tuollainen yksittäinen vessa. Eli en nyt ihan ymmärrä ongelmaa.

T. Kyseisessä koulussa yläasteensa muinoin käynyt

Vierailija
46/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ilmiössä on jälleen kyse poliittisesta liikkeestä, jossa normaali, ihmisen biologiaan perustava fakta kahdesta sukupuolesta pyritään hävittämään. Tämä on 100% fakta.

Tätä asiaa ajavat erityisesti esim. äärifeministien sisällä tietty faktio.

Syy tähän taas on varsin suoraviivainen; ko. ryhmässä on selvästi tilastollisista odotusarvoa enemmän erilaisia seksuaalivähemmistöjä. He ovat ihmisiä jotka ovat katkeria normaalille, tavalliselle heteroista koostuvalle yhteiskunnalle.  Jota he sitten mielellään kutsuvat "alistavan heteronormatiiviseksi / patriarkaatiksi".

Tämä heidän alemmuudentunteisen katkeruutensa yksi purkuväylistä on nimenomaan aktiivinen pyrkimys biologisen sukupuolen kieltämiseen ja mitätöimiseen kaikkialla yhteiskunnassa.

Vierailija
47/160 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että kehitysmaissa, joissa on yhteishuussi jossain asuinyhteisön reunamilla (tai ei sanitaatiota laisinkaan ja tarpeet tehdään puskassa asuinyhteisön reunamilla) on nimenomaan vessareissut vaaran paikkoja naisille. Silloinhan niitä raiskataan.

Jotkut unisex-vessan käyttäjätkin, ainakin isoimmilla suomal. paikkakunnilla (u know...) saattavat "ehdollistua" hyökkäämään heikomman sukupuolen kimppuun. En kannata ainakaan sellaisia yhteisvessoja, joissa on monta heppoisilla seinäkkeillä eroteltua "eriötä".

Vierailija
48/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen poikani (lukiolainen) kertoi jotain mistä tuli aika surullinen mieli; hänellä oli koulusta kotiin tullessaan vatsa kovin sekaisin. Kertoi että on koko päivän pidätellyt kakkaa, koska "ei koulussa käy kukaan p*skalla". Kysyin että mitä ihmettä hän tarkoittaa, miksei käy. Hän oli yllättynyt etten tiedä asiaa. Koska koululla on vain unisex vessoja, on ihan yleisessä tiedossa, ettei kukaan käy ulostamassa koulupäivän aikana ja ettei osa tytöistä käy ollenkaan vessassa koko päivänä! Yläkoulussa kuulema aivan sama tilanne. On vain liian noloa jos vessaan jää leijumaan hajua ja joku tyttö kävelee sinne heti perään, tai jos tyttö odottaa ulkopuolella ja vessasta kuuluu ääntä. Yläkoulussa on yli 600 oppilasta ja lukiossa reilu 100.

Tämä kertoo kaikessa yksinkertaisuudessaan mikä Suomessa on nykyisin vikana. Yksittäisten äänekkäiden henkilöiden marginaalinen etu kävelee mennen tullen enemmistön edun yli. Etenkin näin jos on kyse lapsista tai nuorista. Heidän asiaansa ei aja politiikassa(kaan) kukaan.

Vierailija
49/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako siellä pieraistakaan tai ripuloida, kun joku kuvaa äänineen "läpäksi" kopin ulkopuolella toimitusta ja kuvaa koppiin menijän ja sieltä tulevan  ja esittää sen netissä?

Vierailija
50/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen poikani (lukiolainen) kertoi jotain mistä tuli aika surullinen mieli; hänellä oli koulusta kotiin tullessaan vatsa kovin sekaisin. Kertoi että on koko päivän pidätellyt kakkaa, koska "ei koulussa käy kukaan p*skalla". Kysyin että mitä ihmettä hän tarkoittaa, miksei käy. Hän oli yllättynyt etten tiedä asiaa. Koska koululla on vain unisex vessoja, on ihan yleisessä tiedossa, ettei kukaan käy ulostamassa koulupäivän aikana ja ettei osa tytöistä käy ollenkaan vessassa koko päivänä! Yläkoulussa kuulema aivan sama tilanne. On vain liian noloa jos vessaan jää leijumaan hajua ja joku tyttö kävelee sinne heti perään, tai jos tyttö odottaa ulkopuolella ja vessasta kuuluu ääntä. Yläkoulussa on yli 600 oppilasta ja lukiossa reilu 100.

Tämä kertoo kaikessa yksinkertaisuudessaan mikä Suomessa on nykyisin vikana. Yksittäisten äänekkäiden henkilöiden marginaalinen etu kävelee mennen tullen enemmistön edun yli. Etenkin näin jos on kyse

Laita kouluun palautetta. Tehkööt kyselyn oppilaille asiasta.

Vierailija
51/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo kaikessa yksinkertaisuudessaan mikä Suomessa on nykyisin vikana. Yksittäisten äänekkäiden henkilöiden marginaalinen etu kävelee mennen tullen enemmistön edun yli. Etenkin näin jos on kyse

Totta . Aktiiviset sekopäät vouhkaavat jenkeistä tulleiden ideologioiden perässä ja pakkosyöttävät edistyksen/nykyajan nimissä kaikkea pskaa käytäntöön.

Vierailija
52/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt, että unisex-vessoja kannattaa nimenomaan feministeiksi itseään kutsuvat henkilöt, joiden kuvittelisi vastustavan tätä kiivaasti.

Feministit vaativat kaikkea mahdollista paitsi naisiakin koskevaa asevelvollisuutta.

Vierailija
53/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella 1990-luvulla enkä ikinä käynyt vessassa koulupäivän aikana, en juonut vettä aterioilla. Vessassa oli kiusaajia, tupakoitsijoita, koviksia...

Vierailija
54/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri huvittavaa, että nimenomaan näitä unisex-vessoja kannattaa ja ajaa feministinaiset ja naiset itse äänestävät näitä päättäviin asemiin. Sitten naiset eivät ole tyytyväisiä näiden älyvapaista wokeajattelun tuottamista päätöksistä, kuten juuri näistä unisexvessoista.

Vierailija
55/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää ymmärtää, että eri aaltojen feministit toimivat aivan eri asioiden hyväksi. Minä toisen aalloon feministinä olen vaatinut naisten vessojen säilyttämistä, mutta minkäs teet kun uusi naisia terrorisoiva liike julistautui feministeiksi ja pilaavat hulluudellaan kaiken :/

He eivät ole feminismiä nähneetkään.

Entisajan feministit olivat oikeilla asioilla. Nykyajan feministit keksivät kaikkea jonninjoutavaa tasa-arvon nimissä ja luovat vain eriarvoisuutta. Kavahda sellaisia feministejä.

Vierailija
56/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feministit vaativat kaikkea mahdollista paitsi naisiakin koskevaa asevelvollisuutta.

Kyllä minä vaadin sitä. T. Feministi

Vierailija
57/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten vessat on poikkeuksetta sotkuisempia kuin miesten.

t: siivooja

Vierailija
58/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kannustavat lienevät niitä rankimpia rekkalesboja, jotka pystyy kuulemma kaikkeen mihin mieskin. Ja jos sotkukin on mallillaan, niin ehkä nämä sitten voimaantuneina koittavat kuseksia seisaaltaan? 

Vierailija
59/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ilmiössä on jälleen kyse poliittisesta liikkeestä, jossa normaali, ihmisen biologiaan perustava fakta kahdesta sukupuolesta pyritään hävittämään. Tämä on 100% fakta.

Tätä asiaa ajavat erityisesti esim. äärifeministien sisällä tietty faktio.

Syy tähän taas on varsin suoraviivainen; ko. ryhmässä on selvästi tilastollisista odotusarvoa enemmän erilaisia seksuaalivähemmistöjä. He ovat ihmisiä jotka ovat katkeria normaalille, tavalliselle heteroista koostuvalle yhteiskunnalle.  Jota he sitten mielellään kutsuvat "alistavan heteronormatiiviseksi / patriarkaatiksi".

Tämä heidän alemmuudentunteisen katkeruutensa yksi purkuväylistä on nimenomaan aktiivinen pyrkimys biologisen sukupuolen kieltämiseen ja mitätöimiseen kaikkialla yhteiskunnassa.

Kateus ja katkeruus ovat nykyajan muutosten takana.

Vierailija
60/160 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri huvittavaa, että nimenomaan näitä unisex-vessoja kannattaa ja ajaa feministinaiset ja naiset itse äänestävät näitä päättäviin asemiin. Sitten naiset eivät ole tyytyväisiä näiden älyvapaista wokeajattelun tuottamista päätöksistä, kuten juuri näistä unisexvessoista.

Punavihreät feministinaiset äänestää loputtoman turvapaikanhaun mahdollistamisen puolesta että naisia alistavia islaminuskoisia miehiä saadaan maa täyteen, ja sitten vielä vessoista tehdään sukupuolineutraaleja. Mikä voisi mennä vikaan naisten turvallisuuden suhteen näissä päätöksissä joita nämä feministit ajavat? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan