Toimeentulotuesta ja laskuista kysymys
Olen niin viimeisen päälle jurppiintunut Kelaan kun eivät osaa maksaa laskuja eivätkä edes ilmoittaa minulle että eivät ole maksaneet jotta voisin itse yrittää maksaa ne. Niinpä haluan nyt kysyä; tiedän että kunnan sosiaalitoimesta saa täydentävää toimeentulotukea tarvittaessa. Voiko minä lähettää nuo laskut suoraan, tai pyytää Kelaa lähettämään, ne tuohon täydentävään toimeentulotuen instanssiin ja maksetaanko ne siellä, vaikka ne virallisesti kuuluisikin Kelan maksettavaksi? Syy miksi Kela ei niitä maksa johtuu näemmä siitä että niistä ei tule ilmi kaikki tarvittavia tietoja, koska kyseessä saatta olla esim. toinen lasku, koska ensimmäistä en ole muistanut lähettää (olen masentunut joten minulla menee aikaa että saan asioita tehtyä).
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että laskuja ei ole maksettu omalle tilillesi ja sinun tulisi itse maksaa ne?
Ei ole. Kysyin Kelasta ovatko maksaneet laskuja niin he sanoivat että eivät ja että tarvitsisivat alkuperäiset laskut. En tajunnut että tuo tarkoitti ihan ensimmäistä laskua joten lähetin sen korollisen laskun, koska olen jo hukannut alkuperäisen. Tuon jälkeen tuli hiljainen kausi ja postiluukusta napsahti sitten taas yhä korkeampi lasku, jolloin vasta ymmärsin että he eivät olleet reagoineet mitenkään. Tässä vaiheessa alkaa tuntua siltä että minun pitäisi ottaa iso pikavippi, jolla maksan kaikki laskut ja siten oman jaksamisen mukaan saada pyydettyä ne alkuperäiset laskut jotka lähetän kelaan. Oikeasti tämä stressaa minuakin vaikka varmaan näytän vain laiskurilta.
Edellisessä päätöksessä aina lukee mitä Kela maksaa ja miksi eivät maksa jotakin. Se oma-asiointi Kelan sivuilla on helppo ja nopea tapa saada omista asioista tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että laskuja ei ole maksettu omalle tilillesi ja sinun tulisi itse maksaa ne?
Ei ole. Kysyin Kelasta ovatko maksaneet laskuja niin he sanoivat että eivät ja että tarvitsisivat alkuperäiset laskut. En tajunnut että tuo tarkoitti ihan ensimmäistä laskua joten lähetin sen korollisen laskun, koska olen jo hukannut alkuperäisen. Tuon jälkeen tuli hiljainen kausi ja postiluukusta napsahti sitten taas yhä korkeampi lasku, jolloin vasta ymmärsin että he eivät olleet reagoineet mitenkään. Tässä vaiheessa alkaa tuntua siltä että minun pitäisi ottaa iso pikavippi, jolla maksan kaikki laskut ja siten oman jaksamisen mukaan saada pyydettyä ne alkuperäiset laskut jotka lähetän kelaan. Oikeasti tämä stressaa minuakin vaikka varmaan näytän vain laiskurilta.
Silloin kun ulosotto uhkaa niin ei ole sellaista kuin oma jaksaminen. Silloin tehdään asiat itkien pakolla ja verenmaku suussa.
Kiitos kannustavasta viestistä. Eiköhän aloituksesta jo tullut ilmi että minulla on jo paha olo. Se että harkitsen meneväni Kelaan paikan päälle on jo iso askel minulle. Ap
Totuus on se, että Kelaan tulee ihan järjetön määrä laskuja ja järjetön määrä maksumuistutuslaskuja. Siinä on hirveä homma alkaa kaikki maksumuistutkset käymään läpi, että onkohan tämä jo asiakkaalle maksettu vai ei. Kun laskut maksetaan asiakkaan omalle tilille, he eivät maksa laskujaan ja lähettävät sitten maksumuistutuksetkin Kelaan. Maksumuistutuksissa ei ole useinkaan tarvittavia tietoja ja niiden selvittäminen on aikaa vievää. Siksi asiakkaalle usein sanotaan vain, että toimita alkuperäinen lasku, koska sen katsominen on Kelassa nopeampi homma. Nämä maksumuistusten lähettelijät viivästyttävät kaikkien muidenkin hakemusten käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että Kelaan tulee ihan järjetön määrä laskuja ja järjetön määrä maksumuistutuslaskuja. Siinä on hirveä homma alkaa kaikki maksumuistutkset käymään läpi, että onkohan tämä jo asiakkaalle maksettu vai ei. Kun laskut maksetaan asiakkaan omalle tilille, he eivät maksa laskujaan ja lähettävät sitten maksumuistutuksetkin Kelaan. Maksumuistutuksissa ei ole useinkaan tarvittavia tietoja ja niiden selvittäminen on aikaa vievää. Siksi asiakkaalle usein sanotaan vain, että toimita alkuperäinen lasku, koska sen katsominen on Kelassa nopeampi homma. Nämä maksumuistusten lähettelijät viivästyttävät kaikkien muidenkin hakemusten käsittelyä.
Sitä on varmaan vaikea ymmärtää mutta en minä tahallani niitä laskuja myöhässä lähetä. Johan se on minun omakin etu että lähetän ne ajallaan. Viime laskut minä lopulta maksoin itse tt-tuesta ja elin korpuilla loppukuun. Että olen jo tämäkin kokenut, mutta koska ongelma on peräisin mielenterveysongelmasta, oma tahto ei aina ole tarpeeksi hoitamaan näitä asioita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ulosotto uhkaa niin ei ole sellaista kuin oma jaksaminen. Silloin tehdään asiat itkien pakolla ja verenmaku suussa.
Kiitos kannustavasta viestistä. Eiköhän aloituksesta jo tullut ilmi että minulla on jo paha olo. Se että harkitsen meneväni Kelaan paikan päälle on jo iso askel minulle. Ap
Ja tiedätkö, että puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Sillä ei todellakaan ole väliä onko paha olo vai ei vaan tietyt asiat on hoidettava tai pyydettävä itselleen edunvalvoja. Ei pidä luulla, että muut eivät olisi voineet huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on varmaan vaikea ymmärtää mutta en minä tahallani niitä laskuja myöhässä lähetä. Johan se on minun omakin etu että lähetän ne ajallaan. Viime laskut minä lopulta maksoin itse tt-tuesta ja elin korpuilla loppukuun. Että olen jo tämäkin kokenut, mutta koska ongelma on peräisin mielenterveysongelmasta, oma tahto ei aina ole tarpeeksi hoitamaan näitä asioita. Ap
Ja ketään ei edelleenkään kiinnosta. Velkojat oikein kieli pitkällä odottavat, että pääsevät iskemään heikoimpien kimppuun. Koko yhteiskunta haluaa iskeä heikoimpien kimppuun, kyllä sinun pitäisi se tietää. He imevät sinut kuiviin. Mielenterveysongelmilla ei saa maksamattomia laskuja anteeksi. Elämä on julmaa.
Ap nyt vähän liikaa syyttää mielenterveysongelmiaan siitä, että ei saa hoidettua asioitaan ajoissa. Kuitenkin nämä hänen kommentit ovat ihan hyvin ja selkeästi kirjoitettuja, ja muistaa kuitenkin miten on aiemmin mennyt näiden laskujen kanssa jne... joten ei kamalan vaikea masennus näytä olevan. Pikemminkin vaikuttaa sellaselta hällä väliä -meiningiltä.
Tietenkin masennuksia on erilaisia, mutta kun itse koin aikoinaan vaikean masennuksen, niin siitä huolimatta kaikki asiat sain hoidettua ajallaan, sekä kotikin pysyi siistinä. Minä ainakin laitoin kaikki laskut aina esille eräpäiväjärjestykseen ja muistutuslappujakin eri asioista oli jääkaapin ovessa kiinni ja seinäkalenteriin merkitsin myös mitä kulloinkin piti tehdä. Näin ei päässyt asiat repsahtamaan.
Nyt ap:n on otettava itseään niskasta kiinni (juu ilkeää sanoa masentuneelle) ja alettava laittamaan laskut heti Kelaan, kun ne tulevat. Tietenkin pitää myös muistaa, että tt-tuki on voimassa silloin. Kun laitat sähköisesti, niin kirjoitat joko laskuun tai viestikenttään "voi maksaa suoraan laskuttajalle", niin silloin tämä menee kaikkein vaivattomammin ja Kelasta pitäisi myöhemmin tulla kirje, että ovat maksaneet laskut.
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt vähän liikaa syyttää mielenterveysongelmiaan siitä, että ei saa hoidettua asioitaan ajoissa. Kuitenkin nämä hänen kommentit ovat ihan hyvin ja selkeästi kirjoitettuja, ja muistaa kuitenkin miten on aiemmin mennyt näiden laskujen kanssa jne... joten ei kamalan vaikea masennus näytä olevan. Pikemminkin vaikuttaa sellaselta hällä väliä -meiningiltä.
Tietenkin masennuksia on erilaisia, mutta kun itse koin aikoinaan vaikean masennuksen, niin siitä huolimatta kaikki asiat sain hoidettua ajallaan, sekä kotikin pysyi siistinä. Minä ainakin laitoin kaikki laskut aina esille eräpäiväjärjestykseen ja muistutuslappujakin eri asioista oli jääkaapin ovessa kiinni ja seinäkalenteriin merkitsin myös mitä kulloinkin piti tehdä. Näin ei päässyt asiat repsahtamaan.
Nyt ap:n on otettava itseään niskasta kiinni (juu ilkeää sanoa masentuneelle) ja alettava laittamaan laskut heti Kelaan, kun ne tulevat. Tietenkin pitää myös muistaa, että tt-tuki on voimassa silloin. Kun laitat sähköisesti, niin kirjoitat joko laskuun tai viestikenttään "voi maksaa suoraan laskuttajalle", niin silloin tämä menee kaikkein vaivattomammin ja Kelasta pitäisi myöhemmin tulla kirje, että ovat maksaneet laskut.
Minä lähetin ne laskut ajallaan (olin jopa ylpeä asiasta) mutta sieltä ei vaivauduttu kertomaan että niistä ei näkynyt kaikkia tarvittavia tietoja, joten ne pääsivät kasvamaan korkoa. Vaikka perusuomalaisesti aina tongitaan vikaa yksilöstä niin en todellakaan ole ainoa syypää tähän tilanteeseen. Toisekseen masennus ilmenee eri ihmisillä eri tavalla. Tämä muistetaan aina ketjuissa joissa puhutaan masennuksesta ym. mutta yhtäkkiä minun kohdalla unohtuu koska vaikutan selvästikin epämiellyttävältä ihmiseltä. Mikä ihme tässä aiheessa jurppii muita? Se että ei jaksa tehdä asioita on masennuksen oire. Se että ei jaksa maksa laskujaan näyttää olevan sietämätön oire, josta saakin moralisointia osakseen. Tulin kysymään apua en simputusta. Ainoa joka tästä kärsii olen minä eikös juu? Ap
Vierailija kirjoitti:
AP ryhdy teippaamaan laskut näkyville tai pyhitä niille yksi ylälaatikko. Postit on nostettava kynnykseltä joten voit teipata ne samalla näkyville tai laittaa aina samaan ylälaatikkoon. Joudut joka tapauksessa maksamaan muistutuskulut itse joten säästät rahaa tällä pienellä kikalla.
Laita puhelimeen/kalenteriin muistutus tai oveen lappu milloin laskut pitää laittaa eteenpäin.
Voit laittaa laskujen yhteyteen jotain "jos päätös on kielteinen niin pyydän ohjaamaan kunnan sosiaalitoimeen" tms. niin menevät suoraan kunnalle.
Juuri näin.
Masentuneena (ja miksei muutenkin) ihminen saattaa olla hajamielinen ja siksi:
-Jääkaapin oveen kalenteri
- Kansio laskuja varten
-Posti heti samantien avataan ja laskujen eräpäivät kalenteriin
----> heti eteenpäin laskut kelalle vaikka virkailijain luo menet mutta ei hillota niitä laskuja vaikka olisi veto kuinka pois.
Hakemukseen merkintä jos olet epävarma "mikäli ei kuulu perustoimeentulon piiriin , niin pyydetään lähettämään edelleen lasku sos.toimeen"
- Paras aina mikäli mahdollista maksaa itse lasku ja liittää kuitti ELI
Kustannusten Saate- lomake (allekirjoitus) + kuitti maksetusta laskusta + kopio alkuperäisestä laskusta (otetaan kelalla se kopio tarvittaessa). Maksetaan hakijalle/ Maksetaan laskuttajalle- merkintä laskuun.
Sen kuukauden aikana, minä kuukautena on laskun eräpäivä, se huomioidaan.
Jos koet itsesi vähänkään epävarmaksi, varaa aika kelalle.
Virkailijat ovat kouluettuja ja sinua varten palkattu, he auttavat ja neuvovat.
Ei Sinun tarvitse suotta yksin pähkäillä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedätkö, että puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Sillä ei todellakaan ole väliä onko paha olo vai ei vaan tietyt asiat on hoidettava tai pyydettävä itselleen edunvalvoja. Ei pidä luulla, että muut eivät olisi voineet huonosti.
Luuletko tosiaan että kaikille riittää edunvalvojia jotka niitä tarvitsevat kun kaikkialta leikataan resursseja? Minun tilanteestani ollaan oltu tietoisia jo pitkään ihan hoitopuolellakin mutta ei sille ole varaa tehdä mitään. Ja yhäkin, minulla saa olla paha olo, enkä tajua mikä motiivi tähän ketjuun tulleilla on tulla lisäämään sitä. Ihan niin kuin minä en itse jo tiedostaisi jo sanottuja asioita muutenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ryhdy teippaamaan laskut näkyville tai pyhitä niille yksi ylälaatikko. Postit on nostettava kynnykseltä joten voit teipata ne samalla näkyville tai laittaa aina samaan ylälaatikkoon. Joudut joka tapauksessa maksamaan muistutuskulut itse joten säästät rahaa tällä pienellä kikalla.
Laita puhelimeen/kalenteriin muistutus tai oveen lappu milloin laskut pitää laittaa eteenpäin.
Voit laittaa laskujen yhteyteen jotain "jos päätös on kielteinen niin pyydän ohjaamaan kunnan sosiaalitoimeen" tms. niin menevät suoraan kunnalle.
Juuri näin.
Masentuneena (ja miksei muutenkin) ihminen saattaa olla hajamielinen ja siksi:
-Jääkaapin oveen kalenteri
- Kansio laskuja varten
-Posti heti samantien avataan ja laskujen eräpäivät kalenteriin
----> heti eteenpäin laskut kelalle vaikka virkailijain luo menet mutta ei hillota niitä laskuja vaikka olisi veto kuinka pois.
Hakemukseen merkintä jos olet epävarma "mikäli ei kuulu perustoimeentulon piiriin , niin pyydetään lähettämään edelleen lasku sos.toimeen"
- Paras aina mikäli mahdollista maksaa itse lasku ja liittää kuitti ELI
Kustannusten Saate- lomake (allekirjoitus) + kuitti maksetusta laskusta + kopio alkuperäisestä laskusta (otetaan kelalla se kopio tarvittaessa). Maksetaan hakijalle/ Maksetaan laskuttajalle- merkintä laskuun.
Sen kuukauden aikana, minä kuukautena on laskun eräpäivä, se huomioidaan.
Jos koet itsesi vähänkään epävarmaksi, varaa aika kelalle.
Virkailijat ovat kouluettuja ja sinua varten palkattu, he auttavat ja neuvovat.
Ei Sinun tarvitse suotta yksin pähkäillä. Tsemppiä!
Kiitos ystävällisestä vastauksesta. Menempä sitten huomenna Kelaan selvittämään asiaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan että kaikille riittää edunvalvojia jotka niitä tarvitsevat kun kaikkialta leikataan resursseja? Minun tilanteestani ollaan oltu tietoisia jo pitkään ihan hoitopuolellakin mutta ei sille ole varaa tehdä mitään. Ja yhäkin, minulla saa olla paha olo, enkä tajua mikä motiivi tähän ketjuun tulleilla on tulla lisäämään sitä. Ihan niin kuin minä en itse jo tiedostaisi jo sanottuja asioita muutenkin. Ap
Miksi haluaisit edunvalvojan kun se vie kaikki rahasi?
Laskut huomioidaan sen kuukauden toimeentulotukeen, jolloin niissä on merkitty eräpäivä. Jos ei laita tähän huomioitavia laskuja ajoissa, voi tuki jäädä jopa alijäämäiseksi, koska tosiallisia laskuja ei tuolloin huomioida kuluksi. Harkinnanvaraisesti voidaan vanhojen laskujen alkupääoma (-perintäkulut) maksaa, eli jos viet Kelaan, niin tosiaan viestikenttään huomio "toivotaan siirrettäväksi jatkokäsittelyyn sos.toimeen". Tähän vaaditaan kuitenkin perusteet. Kela maksaa laskun suoraan vain, jos se on laskuun kirjattu, muuten tulee asiakkaan tilille ja täytyy itse maksaa. Eli tällöin kannattaa laittaa vain kopiot laskuista. Kelauudistus vaatii asiakkailta enemmän, kun ei sossut enää vastaa asiakkaan kokonaistilanteesta.
Maksan laskut aina ensin itse ja sitten lähetän laskun ja tositteen maksusta heille. Niin toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa sellaisia, joista se alkuperäinen eräpäivä on jo mennyt. Mä laitoin ttt-hakemukseen Kelalle, sinne viestiosioon pyynnön saada yhteys kunnalliseen sos.toimeen (näin neuvotaan Kelan sivuilla). Mulle sit soitettiin sossusta (en saanut apua).
Tai soita suoraan itse sinne kunnalliseen sos.toimeen ja kysy. Joskus mulle on ehditty jo maksaa kuluvan kuukauden tt-tuki ja sitten tulikin sähkölasku. Laitoin sen Kelaan ja Kela ei maksanut sitä, vaan laittoi rahan tilille ja seuraavaan hakemukseen pitää olla liitettynä se kuitti.
Siellä Kelan sivuilla oma- asioinnissa on kohta jossa voit laittaa viestiä sinne ja kysyä neuvoa. Mulle on vastaus yleensä tullut jo seuraavana päivänä.
Ihan mikä tahansa konsti on parempi kuin kysyä täältä. Luettuasi kommentit, masennut varmasti lisää.
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. Tsemppiä.
Minä ajattelin mennä paikanpäälle kelaan näiden laskujen ja lapukkeiden kanssa ja pelkään että he sielläkin vaativat alkuperäisiä laskuja, ja minun toimintakyvylläni niiden hankkimisessa tulee menemään niin kauan että laskut taas kasvaa korkoa. Siksi minä haluan että edes joku voisi maksaa ne että minä en vielä pisteenä I:n päälle menetä luottotietojakin. Ap
Soitappa nyt eka sinne velkojille, niin menee perintä jäihin. Sovi maksusuunnitelma, tai kysy voitko saada uuden eräpäivän alkuperäiselle laskulle, yleensä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin viimeisen päälle jurppiintunut Kelaan kun eivät osaa maksaa laskuja eivätkä edes ilmoittaa minulle että eivät ole maksaneet jotta voisin itse yrittää maksaa ne. Niinpä haluan nyt kysyä; tiedän että kunnan sosiaalitoimesta saa täydentävää toimeentulotukea tarvittaessa. Voiko minä lähettää nuo laskut suoraan, tai pyytää Kelaa lähettämään, ne tuohon täydentävään toimeentulotuen instanssiin ja maksetaanko ne siellä, vaikka ne virallisesti kuuluisikin Kelan maksettavaksi? Syy miksi Kela ei niitä maksa johtuu näemmä siitä että niistä ei tule ilmi kaikki tarvittavia tietoja, koska kyseessä saatta olla esim. toinen lasku, koska ensimmäistä en ole muistanut lähettää (olen masentunut joten minulla menee aikaa että saan asioita tehtyä).
Kyllä ne kuuluisi sinun maksaa, kun ne on sinun laskujasi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, en nyt vain jaksa keskittyä mihinkään, olen masentunut. Eikö Kela tosiaankaan voi hoitaa kaikkea, en jaksa enää. Pitää yrittää itse hoitaa jotian asioita. Ei oo todellista, enhän minä jaksa enkä kykene. Eikä äitikään enää jaksa auttaa, nyt on masentunut hänkin minun asioideni takia. Kyllä jurppii, ...kele, ihan itsekö pitää jotain yrittää.
Täydentävätoimeentulotuki on yleensä vaan jollakin perusteella saatua esim. muutto, eli et voi liittää laskuja tähän, vaan haet niihin erikseen toimeentulotukea. Jos saat perustoieentulotukea niin kotivakuutus ja sähkö -ja vesilaskut sekä julkinen terveydenhuolto kuuluvat tähän, jolloin voit postittaa laskun suoraan kelaan (kirjoita laskuun liitteenä: maksetaan palvelun tarjoajalle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, en nyt vain jaksa keskittyä mihinkään, olen masentunut. Eikö Kela tosiaankaan voi hoitaa kaikkea, en jaksa enää. Pitää yrittää itse hoitaa jotian asioita. Ei oo todellista, enhän minä jaksa enkä kykene. Eikä äitikään enää jaksa auttaa, nyt on masentunut hänkin minun asioideni takia. Kyllä jurppii, ...kele, ihan itsekö pitää jotain yrittää.
Voit hakea edunvalvontaa.
Hän haluaa, että Kela maksaa AP:lle enemmän tukea lääkkeiden yms. hoitojen muodossa.