Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies siirtää omat käsittelemättömät asiat minuun, eikä muka tajua sitä?

Vierailija
26.04.2018 |

Onkohan enää mahdollista saada tilanteeseen muutos, kun mies ei "ymmärrä" omaa osuuttansa. Pyysin nätisti hoitamaan päänsä kuntoon. Suuttui, kun eihänhän tee mitään?

Se klassinen tarina, nuorena kimppaan ja nyt aikuisena kasvettu erilleen (vai toinen kasvanut, toinen teinin asteella?). Anteeksi, ei ole tarkoitus olla ilkeä, yritän elää niin, että kaikki ihmiset ovat samalla tasolla, arvokkaita. Tuntuu vain että mitta on tullut täyteen, ei kai minun ole pakko sietää ja venyä loputtomiin?

Olen yleensä ollut se, joka antaa periksi, se joka ymmärtää toisen toiveet. Se, joka jaksanut odottaa omaa vuoroaan. Ymmärtänyt että toisella on menneisyyden painolasti (kelläpä ei olisi, minullakin!).
Omani olen hoitanut pois, pyytänyt anteeksi puolisolta, ottanut opikseni.

Mutta kun toinen ei teekään samaa! Antaa painolastin olla, puttaa sen minun niskoille (tiedostamattaan ko?), ei ota vastuuta omasta käyttäytymisestään, saa puhua minulle niin rumasti kuin keksii ja se siitä. Unohdettu jo.

Vai kokeeko hän minut niin turvallisena, että minulle uskaltaa "kiukutella". Vanhemmiltaan ei ole saanut tukea, toinen heistä sadistinen (rääkännyt lapsuuden koiraa jne!).

Minulle on tullut olo, kuin hän rinnastaisi minut vanhemmikseen! "Kapinoi" minua vastaan? Hänen kasvatus on ollut väkivaltaista. Hän on lapsena kovettanut itsestään tunnekylmän. Narsistisia piirteitä on paljon, varsinkin humalassa! Käyttänyt aikoinaan henkistä väkivaltaa ja uhkailua minuun.

Hän kokee "nöyryyttävänä" jos hieroo minua, jos tekee minulle "palveluksia"? Hieroo kyllä, mutta ikäänkuin häpeillen "eihän kukaan vain näe, että välitän ja hieron". Hän ei kuulema halua enää alistua "yhdenkään ukon tai akan alle". Eli tässä tulee ilmi se, että kuin hän kapinoisi väkivaltaisia vanhempiaan vastaan ja minä olen se kohde?!

Muuten arki on tasaisen tylsää, hän tekee erittäin harvoin jotain isompaa toisen eteen (vuoden odotellut erästä asiaa häneltä, ei kuulema muista tai jaksa huomioida). Masennus?

Hän häpeää itseään, kompensoi sen minuun! Häpeää minua jos olemme jossain ystävien luona: oikoo puheitani tai arvostelee ulkonäköäni (pidän itseni kunnossa, huolehdin kaikesta, en keksi mitään mistä voisi oikeasti hävetä?!). Hän itse taas ei huolehdi edes terveydestään.

Huoh, varmaan ainoa neuvo täältä tulee: jätä se! Se kieltämättä tuntuu houkuttelevalta vaihtoehdolta. Asiaa tosiaan vaikeuttaa se, että nämä tulee ilmi vain tietyissä tilanteissa, kuin hänessä olisi kaksi eri ihmistä? Muutoin on hyvä olla hänen kanssaan, jos näitä "kohtauksia" ei lasketa.

Lähinnä haluaisin kuulla muilta samaa kokeneilta asiasta?

Pahinta varmaan tuo hänen huono itsetunto, jotenkin kierosti "ylistää" itsensä olemalla ilkeä. "Minähän en akkojen töitä tee". Pahin kai syyllistäminen: "olet niin pystyynkuollut että sinun vika kun olen tällainen"!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siinähän olisi hänelle kertomus luettavaksi, mutta osanneeko muuta kuin provosoitua kuten lähes kaikki muutkin. Voithan todeta, että sinusta kyllä vaikuttaa, että ei ole kyse parisuhdeongelmista vaan hänen henkilökohtaisista asioistaan, joita olisi aika ruveta käsittelemään ammattilaisen kanssa tai muuten parisuhteesta on pian enää rippeet jäljellä.

Vierailija
2/9 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komenteletko häntä? Ei kukaan kapinoi kuin sellaista vastaan, joka yrittää hallita tai hallitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis, komenteletko, vaaditko, ohjailetko, manipuloitko .. Yritätkö siis saada häntä tavalla tai toisella toimimaan sinun jatkeenasi? Ilmeisesti ainakin pyydät häneltä palveluksia?

Vierailija
4/9 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutu heti kaikkeen ongelmalliseen käytökseen. Esim. Jos olette ystävien kanssa jossain ja on sinun puheenvuorosi, jota hän lähtee oikomaan, niin keskeytä hänet ja kerro, että osaat itsekin kyllä puhua, kiitos vain. Se että vain myönnyt tilanteeseen, ei saa häntä edes ajattelemaan, että hänen käytöksessään on vikaa.

Vierailija
5/9 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nää on ihan painajaistilanteita, miks ootte suhteessa luonnehäiriöisen ihmisen kanssa? Huhuh.

Vierailija
6/9 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai siirrätkö sinä ongelmasi hänen käytökseensä ja traagiseen taustaansa?

Vierailija
7/9 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan enää mahdollista saada tilanteeseen muutos, kun mies ei "ymmärrä" omaa osuuttansa. Pyysin nätisti hoitamaan päänsä kuntoon. Suuttui, kun eihänhän tee mitään?

.

Olen yleensä ollut se, joka antaa periksi, se joka ymmärtää toisen toiveet. Se, joka jaksanut odottaa omaa vuoroaan. Ymmärtänyt että toisella on menneisyyden painolasti (kelläpä ei olisi, minullakin!).

Mutta kun toinen ei teekään samaa! Antaa painolastin olla, puttaa sen minun niskoille (tiedostamattaan ko?), ei ota vastuuta omasta käyttäytymisestään, saa puhua minulle niin rumasti kuin keksii ja se siitä. Unohdettu jo.

Vai kokeeko hän minut niin turvallisena, että minulle uskaltaa "kiukutella". Vanhemmiltaan ei ole saanut tukea, toinen heistä sadistinen (rääkännyt lapsuuden koiraa jne!).

Minulle on tullut olo, kuin hän rinnastaisi minut vanhemmikseen! "Kapinoi" minua vastaan?

Pakko vastata vaikka tilanteeni on aika eri. Minulla se läheinen joka toimii noin on isäni. Jotenkin tunnistin hänen käytöksensä tuosta alusta.

Olen monta kertaa ihmetellyt tätä käytöksen suoranaista lapsellisuutta. Hänellä on ongelmia, joita hän purkaa minuun. No, voisi väittää että perhe on sitä varten. Mutta hänpä ei halua ratkaista näitä ongelmia, vaan vain loputtomasti vain purkaa pahaa oloaan. Suurimpana ongelmana pidän sitä että hän on riidanhaluinen, tulkitsee kaiken vittu*luksi, on jatkuvasti puolustuskannalla. Jossain puhelinkeskustelussa alkoi jopa lällättää, kun ei halunnut että puhun. Olin todella hämmentynyt, ja koitin kysyä mitä ihmettä hän tekee. Syytti ylimieliseksi ja suuttui sitten entisestään kun katkaisin puhelun.

Olen koittanut ymmärtää ja kuunnella, jo vuosien ajan. Olen sanonut että hänen käytöksensä on satuttavaa, mutta hän vaan teeskentelee että ei muista/ole mitään tehnyt tai sanonut. Pyytää vaikka toistamaan sanasta sanaan että mitä nyt muka sanoi pahasti. Kun myönnän että eihän sitä nyt tarkkaan muista, alkaa lällättää että noniin tässäpä se nähdään. Jos haluan jostain minua satuttaneesta asiasta keskustella, hän suuttuu kun alan "kaivelemaan vanhoja asioita" ja "syyttelen" häntä. Välillä kerrotaan tunteisiin vetoava tarinaa siitä kuinka hänen tunteitaan ei oteta huomioon, välillä nauretaan pilkallisesti kun koitan rauhoitella. Mitään ei pahoitella, vaan sama meno jatkuu.

Yritän ohjata keskustelua muihin aiheisiin ja kuulumisiin, tai saada näkemään muidenkin näkökulmia yms, mutta vaikeaahan se on kun kaikki mitä teen on väärin. On vahvasti sellainen olo että hän käyttäytyy minua kohtaan kuin kapinoiva lapsi äitiään kohtaan, eräänlaisella sokealla uskolla että olen vaan siinä ikuisesti vaikka hän käyttäytyy miten. On jotain sanonutkin siitä että meillä on isänä ja lapsena joku rikkumaton yhteys. (Olemme kuitenkin jo 40 & 65-vuotiaat emmekä ole mitään erityisen läheisiä koskaan olleet joten sen yhteyden luomiseksi olisi ensinnäkin pitänyt tehdä jotain jo kauan sitten, eikä kyllä mikään perhesuhde ihan loputtoman vahva ole muutenkaan, kyllä se lopulta katkeaa.) Olen koittanut hänelle sanoa että nyt ollaan jaksamiseni äärirajoilla ja että tämä vaikuttaa uneen ja aiheuttaa masennusta, mutta tällä ei ole vaikutusta.

Ap, sinuun nähden minun etunani on, että en asu isäni kanssa samassa taloudessa. En voisi kuvitella selviäväni täysjärkisenä jos asuisin. Olen vähentänyt yhteydenpitoa isääni ja samaan neuvoisin sinuakin tekemään.

Minusta voisit kuitenkin ensin vaikka suoraan sanoa, että harkitset jättäväsi hänet, ja että haluaisit keskustella syistä, jotta ne saataisiin korjattua. Sano että tämä ei ole uhkaus, mutta että sinun alkaa olla paha olla, ja jotain on nyt muututtava koska hän sen pahan olon aiheuttaa.

En osaa sanoa toimiiko. Isäni reagoi tähän nimenomaan tälläisillä mainituilla, lapsellisilla 'mitä mä muka tein' -tenttauksilla ja väitteillä siitä että syyllistän häntä. Eli pointti meni ihan ohi. Voipi käydä meille molemmille niin että kun lopulta jätämme taaksemme nämä 'lapsi'marttyyrit, saamme kuulla pitkään sukulaisten ja muiden kautta että kuinka hirveää on hylätä toinen edes kertomatta miksi...

Vierailija
8/9 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Minulle on tullut olo, kuin hän rinnastaisi minut vanhemmikseen! "Kapinoi" minua vastaan?

Pakko vastata vaikka tilanteeni on aika eri. Minulla se läheinen joka toimii noin on isäni. Jotenkin tunnistin hänen käytöksensä tuosta alusta.

Olen monta kertaa ihmetellyt tätä käytöksen suoranaista lapsellisuutta. Hänellä on ongelmia, joita hän purkaa minuun. No, voisi väittää että perhe on sitä varten. Mutta hänpä ei halua ratkaista näitä ongelmia, vaan vain loputtomasti vain purkaa pahaa oloaan. Suurimpana ongelmana pidän sitä että hän on riidanhaluinen, tulkitsee kaiken vittu*luksi, on jatkuvasti puolustuskannalla. Jossain puhelinkeskustelussa alkoi jopa lällättää, kun ei halunnut että puhun. Olin todella hämmentynyt, ja koitin kysyä mitä ihmettä hän tekee. Syytti ylimieliseksi ja suuttui sitten entisestään kun katkaisin puhelun.

Olen koittanut ymmärtää ja kuunnella, jo vuosien ajan. Olen sanonut että hänen käytöksensä on satuttavaa, mutta hän vaan teeskentelee että ei muista/ole mitään tehnyt tai sanonut. Pyytää vaikka toistamaan sanasta sanaan että mitä nyt muka sanoi pahasti. Kun myönnän että eihän sitä nyt tarkkaan muista, alkaa lällättää että noniin tässäpä se nähdään. Jos haluan jostain minua satuttaneesta asiasta keskustella, hän suuttuu kun alan "kaivelemaan vanhoja asioita" ja "syyttelen" häntä. Välillä kerrotaan tunteisiin vetoava tarinaa siitä kuinka hänen tunteitaan ei oteta huomioon, välillä nauretaan pilkallisesti kun koitan rauhoitella. Mitään ei pahoitella, vaan sama meno jatkuu.

Yritän ohjata keskustelua muihin aiheisiin ja kuulumisiin, tai saada näkemään muidenkin näkökulmia yms, mutta vaikeaahan se on kun kaikki mitä teen on väärin. On vahvasti sellainen olo että hän käyttäytyy minua kohtaan kuin kapinoiva lapsi äitiään kohtaan, eräänlaisella sokealla uskolla että olen vaan siinä ikuisesti vaikka hän käyttäytyy miten. On jotain sanonutkin siitä että meillä on isänä ja lapsena joku rikkumaton yhteys. (Olemme kuitenkin jo 40 & 65-vuotiaat emmekä ole mitään erityisen läheisiä koskaan olleet joten sen yhteyden luomiseksi olisi ensinnäkin pitänyt tehdä jotain jo kauan sitten, eikä kyllä mikään perhesuhde ihan loputtoman vahva ole muutenkaan, kyllä se lopulta katkeaa.) Olen koittanut hänelle sanoa että nyt ollaan jaksamiseni äärirajoilla ja että tämä vaikuttaa uneen ja aiheuttaa masennusta, mutta tällä ei ole vaikutusta.

Ap, sinuun nähden minun etunani on, että en asu isäni kanssa samassa taloudessa. En voisi kuvitella selviäväni täysjärkisenä jos asuisin. Olen vähentänyt yhteydenpitoa isääni ja samaan neuvoisin sinuakin tekemään.

Minusta voisit kuitenkin ensin vaikka suoraan sanoa, että harkitset jättäväsi hänet, ja että haluaisit keskustella syistä, jotta ne saataisiin korjattua. Sano että tämä ei ole uhkaus, mutta että sinun alkaa olla paha olla, ja jotain on nyt muututtava koska hän sen pahan olon aiheuttaa.

En osaa sanoa toimiiko. Isäni reagoi tähän nimenomaan tälläisillä mainituilla, lapsellisilla 'mitä mä muka tein' -tenttauksilla ja väitteillä siitä että syyllistän häntä. Eli pointti meni ihan ohi. Voipi käydä meille molemmille niin että kun lopulta jätämme taaksemme nämä 'lapsi'marttyyrit, saamme kuulla pitkään sukulaisten ja muiden kautta että kuinka hirveää on hylätä toinen edes kertomatta miksi...

Minlla täysin sama, oma faija toimii noin. Odotan niin paljon muuttoa omaan asuntoon, en aio olla hänen kanssaan tekemisissä.

Vierailija
9/9 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaisin erolla jos toinen ei suostuisi hakemaan apua