Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys opettajille (ei vale sellaisille)

Vierailija
26.04.2018 |

Ohjeistaako uusi ops siihen, että alaluokilla kaikkea toimintaa kellotetaan.
Aikaa otetaan laskemisessa, kirjoittamisessa ja lukemisessa.
Olen ymmärtänyt jotain mahd. itseohjautuvasta oppimisesta.
Omana kouluaikana ei kyllä aikaa otettu kuin juoksussa.

Olen paljon lasten kanssa tekemisissä ja ihmettelen suuresti, mikä vitsi siinä nopeudessa on ????
Monet lapset eivät ehdi edes aloittaa mitään,kun vaan miettivät, että kohta aika loppuu.
Olen puhunut tästä ihan professoritasoisten ihmisten kanssa, ja hei eivät näe tässä mitään mieltä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Opsit löytyvät netistä. Ops-teksti on varsinkin nykyään aika epämääräistä; siinä otetaan kantaa asioihin aika yleisellä tasolla. Arjessa on täysin opettajan ratkaisu, miten jokin asia käydään läpi ja paljonko aikaa siihen käytetään. Mitään menetelmää sinänsä opsi ei kielläkään.

Kellottava opettaja on varmaan persoona, joka kaipaa järjestystä ja haluaa suunnitella oman työnsä niin, että tietää täsmälleen, missä vaiheessa hommat ovat tiistaina klo 14.15 tai torstaina 9.20. Tässä on hyvät ja huonot puolensa sekä opelle että oppilaalle.

Oppilaissa on nykyään paljon lapsia, jotka eivät saa mitään aikaan, jos aikaa ja valinnanvaraa on paljon. Heille uusi ops sopii huonosti. Tällainen oppilas voi hyötyä siitä, että kello kertoo pian, että työhön on ryhdyttävä. Toisaalta monia varmasti ahdistaakin kellon kyttääminen.

Olisin kyllä sitä mieltä, että ainoana tai ensisijaisena metodina kellottaminen sopii kyllä huonosti uuden opsin oppimiskäsityksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla