Perheen kulujen jakaminen, kun vain toisella lapsia?
Miten olette jakaneet kulut tai näette asian, jos yhteen muuttaa kaksi aikuista ja toisen lapset? Tämä on ennakkopohdintaa, seurustelen miehen kanssa, jonka lapset ovat hänellä joka toinen viikko ja yhteenmuutto on jossain kohdassa edessä. Nämä lapset on tosi mukavia ja olen tyytyväinen tilanteeseen, mutta itse monta vuotta yksin asuneena haluan miettiä näitä etukäteen monelta kantilta, jotta sujuisi hyvin.
Yksi iso asia on asunnon koko, etenkin jos saamme lisää lapsia, pitää huoneita olla aika paljon. Olemme aiheesta jo puhuneet, mutta emme kuluista yhtään. Kokemuksia?
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Riittää ettei ole pihi".
No tuota, kyllä tällaiset raha-kysymykset ovat osaltaan hyvinvointikysymyksiä.
Jos toisella on tiukkaa, jätätkö tämän lapset ilman ruokaa kerta eivät ole omia?
Niin ajattelevalla on jäänyt jokin vaihe empatiankehityksessä toteutumatta.
Omia tai toisten, lapset ruokitaan aina.
Meillä puolison edelliset lapset saa ruokaa ja vapaa-aikaa kotitöitä vastaan. Jos eivät osallistu kotitöihin, niin ruokaakaan ei tipu pöytään. Vielä ei olla mietitty, mitä sitten tehdään kun saadaan yhteisiä lapsia. Puolison lapsista on kuitenkin isoapu talouden hoidodda.
Kiva, teillä on vielä tuollainen muutaman vuosikymmenen takainen lapsiorjamalli, jossa muksuja tehdään palvelijoiksi. Vähän niinkuin huutolaiset aikanaan laupeudesta va
Siis ootteko kaikki autistisia vai miten ette huomaa selkeetä sarkasmia ja trollausta?
Minun on vaikea ymmärtää että pakko tehdä vielä yhteinen lapsi vaikka ikää jo molemmilla.
Eikö voisi jo elää aikuisten elämää ja kasvattaa olemassa olevat lapsensa.
Voisi myös asua erikseen, silloin ei tarvitse kuluista murehtia.
Ei ainakaan ruokakuluihin saa kiinnittää huomiota, yleensä joka alkaa korostaa, kuinka uhrautuva on maksaessaan, ei tuota loputtomiin jaksa.
Sovitte säännöt yhdessä.
Ratkaisu on yksinkertanen: ei yhteistä asuntoa eikä yhteisiä lapsiakaan oo pakko hankkia. Pääsee vähemmällä. Mikä pakko ihmisillä on perustaa näitä uusperhekuvioita, kun kuitenkaan ei sitte pysytä yhdessä. Tunnesiteet kuitenkin kehittyy ja sydän särkyy, ku joutuu 'luopumaan' bonuslapsenlapsista. Ja on lapselle yhtä kamalaa, kun aikuiset vaihtuilee. Otatteko te ikinä huomioon tälläsiä asioita, kun seilaatte suhteesta toiseen? Minä vaan kysyn. Mumma
Ilmari maksaa puolet ja marin loput🥳
Ois ko se kuitenkin niin, että kun seurustelee jo lapsia saaneen kanssa, niin tulee koko paketti. Ilman laskutoimituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ois ko se kuitenkin niin, että kun seurustelee jo lapsia saaneen kanssa, niin tulee koko paketti. Ilman laskutoimituksia.
Niin piti vielä jatkaa,
aloitus on vuodelta 2018, jokohan on asia ratkennut suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Perheessä ei voi tiukasti (mielestäni) jaotella sun lapset-mun lapset-sun rahat-mun rahat periaatteella. Ja jos esimerkiksi ostatte asunnon yhdessä, ihan jo tulevaisuutesi turvaksi eron tai kuoleman varalle, se kannattaa olla puoliksi nimissänne ja siis myös puoliksi maksaa, jos kummankin talous sen sallii.
Selkeät lasten kulut, kuten harrastusmaksut, vaatteet, pk-maksut jne miehelle, ruuat ja asumiskulut puoliksi tai tulojen mukaan, on minun ehdotukseni.
Eli se, jolla ei ole lapsia maksaa myös puolet lasten ruokakuluista, ei ole ihan oikein. En suostuisi. Mutta todella vaikeata on jakaa muuten kuin pääluvun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on yksinkertanen: ei yhteistä asuntoa eikä yhteisiä lapsiakaan oo pakko hankkia. Pääsee vähemmällä. Mikä pakko ihmisillä on perustaa näitä uusperhekuvioita, kun kuitenkaan ei sitte pysytä yhdessä. Tunnesiteet kuitenkin kehittyy ja sydän särkyy, ku joutuu 'luopumaan' bonuslapsenlapsista. Ja on lapselle yhtä kamalaa, kun aikuiset vaihtuilee. Otatteko te ikinä huomioon tälläsiä asioita, kun seilaatte suhteesta toiseen? Minä vaan kysyn. Mumma
Tämä! Mun veljenpojalla (9v) on ollut jo 11 isovanhempaa - siis ensin ns.biologisia 4 kpl ja uusperheessä 7 lisää. On Katrin pappa ja Uulan mummi ja muistellaan sitä yhtä kivaa Villeä, jolla oli iso vene jne. Lapset heitetään vanhempiensa kehittämiin kuvioihin ja siellä on sitten pärjättävä, osasi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette ostamassa asuntoa, niin jonkunlainen keskusteluhan on käytävä siitä että kahdelle aikuiselle riittää kaksio, mutta jos molemmille lapsille pitää olla oma huone, nousee neliömäärä ja hinta aika helkkaristi. Ei sun kuulu niistä kahdesta ylimääräisestä huoneesta maksaa? No , oon varmaan "jäävi", kun en itse ikinä, missään tilanteessa ois mennyt yksiin lapsellisen miehen kanssa.
Jos ei niistä kuulu maksaa niin sitten niihin huoneisiin ei myöskään ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette ostamassa asuntoa, niin jonkunlainen keskusteluhan on käytävä siitä että kahdelle aikuiselle riittää kaksio, mutta jos molemmille lapsille pitää olla oma huone, nousee neliömäärä ja hinta aika helkkaristi. Ei sun kuulu niistä kahdesta ylimääräisestä huoneesta maksaa? No , oon varmaan "jäävi", kun en itse ikinä, missään tilanteessa ois mennyt yksiin lapsellisen miehen kanssa.
Jos ei niistä kuulu maksaa niin sitten niihin huoneisiin ei myöskään ole mitään asiaa.
Juu mulle ainakin sopisi. Lapset, tai se niiden isä, vois sitten siivota ne huoneet, pestä ikkunat, vaihtaa lakanat yms. Mielelläni pysyisin poissa. Onneksi ei ole mitään uusperhekuvioita mulla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin piti vielä jatkaa,
aloitus on vuodelta 2018, jokohan on asia ratkennut suuntaan tai toiseen.
Monelle ajankohtaista tänäkin vuonna.
Ap. Oletteko muuttamassa yhteen rahan vai rakkauden tähden?
Jos mies ei maksa lastensa kuluja niin ei kannata olla yhdessä.
Ööö. Ei meillä ole mitään laskettu. Yhdessä asutaan ja kun lapset tulevat he tulevat. Toki harrastus. ym muut on eri asia. Ruokakulut kuuluvat yhtälöön ja jos haluan heidät viedä johonkin se on minun valintani jonka maksan mielelläni.
seitsemän vuotta vanha aloitus ja vastaan mäkin.
Miksi pitäisi muuttaa yhteen? Tuossa oli jo muutama hälyttävä. Toisella lapsia. Viikko-viikko lapset.. joskus yhteisiä lapsia. :D
Joo, jatkaisin asumista omassa kodissani. Mun rahat, mun elämä. Mies vaihdetaan nopeasti lapsettomaan.
Uusperhehelvettejä riittää. Niistä ei seuraa mitään hyvää kenellekään osapuolelle.
Molemmat aikuiset osallistuu perheen talouden sisäisiin kuluihin: vuokra/ asuntolaina, sähkö, netti, lakanat, pyyhkeet, astiasto, ruoka, vesi, hygieniatarvikkeet jne. Nuo tavalliset menee puoliksi vaikka eivät biologisesti omiasi olisikaan, koska olette perheenä saman katon alla. Henkilökohtaiset tavarat hankkii vanhemmat yhdessä lapsilleen. Tosin jos lapsilla ei ole kuin yksi vanhempi osallistumassa henkilökohtaisiin kuluihin, niin moraalisesti olet myös puoliksi vastuussa niistä. Tosin monia niitäkin on, jotka ei halua osallistua taloudellisesti omia henkilökohtaisia kustannuksia enempään vaikka "perheenä" väittää elävänsä, mutta sellaisten ihmisten kannattaa pysyä kaukana perheellisistä.
Kovin itsekkäiden ihmisten ei kannata ottaa kumppania, jolla on lapsia, vaan sinkku, jonka kanssa voitte sitten jakaa kaiken tarkasti tasan, jottei vaan kumpikaan pääse hyötymään suhteesta. Väärä ajattelutapa: mitä minä tästä saan, vaan pitäisi olla; mitä minä voin tähän antaa.
Se jolla on lapset maksaa lasten kulut. Jos lasten takia pitää asua isommassa kämpässä niin sen kulujen jakaminen onkin sitten jo vähän sellainen epäselvempi asia.
Oma suositukseni on olla muodostamatta uusperheitä. Niistä tulee vain murhetta ja vaikeuksia.