Pari neuvoa asunnon myyntiä harkitseville!
Kuukauden verran olen aktiivisesti etsinyt asuntoa ja kaikenlaista on tullut vastaan. Kaksi tärkeää vinkkiä tulee mieleen, jotka voisin jakaa kaikille asuntonsa myymistä harkitseville:
1. Siivoa asunto ennen esittelykuvien ottamista. Eikä siis vain ns. puhtaaksi vaan kaikki ylimääräiset rojut pois. Siirrä pyykkitelineet pois kuvista ja raivaa pöytätasot mahdollisimman siisteiksi. On vaikea kuvitella asuvansa asunnossa, jossa keskellä lattiaa roikkuu toisen vaatteet telineessä ja pöytätaso on täynnä vieraita astioita.
2. Valitse välittäjä huolella. Asunto on tietenkin pääosassa, mutta välittäjällä on väliä! Suosittelen lämpimästi, että joko itse tai kaveri kävisi katsomassa harkitsemanne välittäjän näyttöjä ennen hänen palkkaamista. Kokemukseni mukaan välittäjät jakautuvat neljään kastiin:
a) Tyrkyttäjät. "Älä huomioi mitään vikoja, vaan katso miten hieno tapetti! Kyllä kannattaa tehdä tarjous! Tehdäänkö heti?!" Tyrkyttäjä saa vastareaktion heti aikaiseksi ja koen, että minua manipuloidaan, painostetaan eikä huoliani noteerata.
b) Asunnon haukkujat. Välittäjä mainitsee asunnon positiiviset asiat ohimennen ja käyttää lopun ajan virheiden kuvailuun ja asunnon päivittelemiseen. En ole ihan ymmärtänyt strategiaa tämän tekniikan takana.
c) "En tiedä ja vaikka tietäisin niin ei kuulu sinulle." Nämä välittäjät on ihan pihalla myymästään kohteesta ja loukkaantuvat verisesti, jos ohimennen jutellessasi kysyt jotain, minkä he kokevat vääräksi.
d) Normaali ihminen. Kertoo asunnon hyvät puolet kattavasti, mainitsee rehellisesti myös negatiivisista puolista. Ei asennoidu selvästi "myyjän puolelle" vaan haluaa myös ostajan olevan tyytyväinen kauppoihin. Näitä on tullut vastaan yksi kappale kuukauden aikana. Suosittelen lämpimästi.
Eli siis siistit ja minimalistiset kuvat asunnosta ja välittäjän tarkka valinta on tärkeää!
Ketä kiinnostaa millainen välittäjä on kun puhutaan niin isosta asiasta kuin koti? Ihan turhaa valitusta.