Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyrkivätkö läheisesi hyötymään ammatistasi?

Väsynyt visuaalinen
23.04.2018 |

Onko täällä muita, jotka ovat ammattinsa puolesta sellaisessa tilanteessa, että ihmiset pyytävät jatkuvasti palveluksia ja tekemään ilmaista työtä?

Olen itse visuaalisen alan ammattilainen. Viimeiset kaksi viikonloppua olen viettänyt kuvaamassa ystävien pyynnöstä.
Minä pidän toki kuvaamisesta, ja aikoinani päätin tehdä intohimosta ammatin. Teen kuitenkin kuvausta nyt kokopäivätoimisesti.

Lähes aina, kun tulee kutsu jonnekin, pyydetään ottamaan kamera mukaan. En pysty nauttimaan juhlista vieraan ominaisuudessa, kun koko ajan pitäisi olla tallentamassa sitä (+ kuvaamiseen liittyvä muu tekninen säätö ja välineistä huolehtiminen).

Vähän aikaa sitten minulle suututtiin, kun sanoin, että viikonloppu olisi minulle lepoaikaa. Ko. henkilö ei ymmärtänyt. Hän syytti minua siitä, etten tue hänen hankkeitaan (kysymyksessä oli esityksen kuvaaminen). Joskus loukkaantuja on ollut myös oma mieheni, joka on ollut järkkäämässä minua auttamaan omia kavereitaan.

Minun myös oletetaan tuovan paikalle kaikki kalusto, ja kun ilmoitan että toimin hyvin pitkälti työnantajani välineillä joita ei voi viedä talosta ulos, asiaan suhtaudutaan kuin se olisi vain järjestelykysymys minulle.
Kuvat ja videot pitäisi saada parin päivän sisään niiden kuvaamisesta, eikä ymmärretä, että niiden käsittelyyn menee aikaa. Yritän selittää, että minä en pysty tekemään töiden jälkeen toista työpäivää.

Olen hyvin herkkä ihminen, ja vastaansanominen on asia, jonka kanssa joudun tekemään edelleen paljon töitä. Omien rajojen vetäminen ja ihmisten kiukun ja pettymyksen kohtaaminen on välillä hyvin raskasta.

Mites muut? Millaisia kokemuksia teillä on, ja miten olette asiat hoitaneet? Miten vedätte rajat niin että välit säilyvät?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska olen sh niin oletetaan että olisin vapaa-ajallani äärettömän kiinnostunut muiden taudeista ja lääkityksestä. Tämän takia en ole kovin halukas kertomaan ammattiani koska oletetaan että olen jatkuvassa "kutsumuksessa". Omaisille ja läheisille voin antaa neuvoja mutta en ole velvollinen antamaan ilmaista konsultaatiota muille vapaa-aikana.

Vierailija
2/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että tässä mielessä minulla on oikein onnistunut ammatinvalinta. Teen töitä polymeeri insinöörinä, ja yleisin reaktio on että anteeksi mitä sinä teet. Joten koska suurin osa ei ymmärrä mitä teen en myöskään joudu ketään auttamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan opiskelin vähän käsityöalaa, ja teen jotain vieläkin vapaa-ajalla. Tämähän on antanut minulle "valmiudet" tehdä ihan mitä vain mm. vaihtaa talvitakkiin vetoketjun, verhoilemaan tuoleja kokonaan uusiksi, neulomaan villasukkia lahjaksi parin viikon varoajalla, tehdä hopeakoruja yms. Kaikki tietysti ilmaiseksi kun "kyllähän tuon nyt nopeasti tekee :)"

Vierailija
4/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole tätä ongelmaa. Olen perintätoimistossa töissä.

Vierailija
5/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja minusta se on aivan ok! Autan mielelläni, jos osaan. Olen rakennusinsinööri ja monet kyselevät projekteistaan.

Vierailija
6/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että tässä mielessä minulla on oikein onnistunut ammatinvalinta. Teen töitä polymeeri insinöörinä, ja yleisin reaktio on että anteeksi mitä sinä teet. Joten koska suurin osa ei ymmärrä mitä teen en myöskään joudu ketään auttamaan

Olet siis opiskelut materiaalitekniikkaa. Työssäsi olet muovimateriaaalien kanssa tekemisissä.

Toisaalta et hyödy arkipäivässä mitään myöskään itse alastasi, paitsi saat palkkaa.

Uravalintaa tehdessäni Mietin myös sitä, että kannattaa opiskella alaa, josta hyötyy myös muuten.

Vierailija
7/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä onneksi ole ihmiset multa teinien kasvatusohjeita kyselleet. 😀

Vierailija
8/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki ja tykkään kyllä jutella ruoasta ja neuvoa ihmisiä miten mitäkin kannattaa valmistaa, mikä sopii minkä kanssa jne. Ilmaiseksi en kyllä alkaisi kenellekään ruokaa tekemään tai leipomaan, eikä kukaan ole semmoista pyytänytkään.

Vierailija
9/13 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo alkaa sanoilla: "hei, sinähän olet hyvä näissä hommissa". Joo, teen sitä jotta saan rahaa. Jos mieheni olisi esim rattopoika, niin olisikohan ystävät silloinkin riivamassa apuja. Kyllä kysyä saa, mutta kun vastaus on kielteinen, niin turha siitä on mieltään pahoittaa.

Vierailija
10/13 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-alalla ja erilaisia pyyntöjä tulee aika tavalla. Ja syyllistystä, että enkö osaakaan jotain asiaa, kaikki it-ihmisethän hallitsevat kaiken raudasta ohjelmointiin, verkkotekniikoihin ja yksittäisten ohjelmistojen käyttöön. Autan kyllä mielelläni, mutta joku raja tietenkin ja en tee isompia hommia palkatta.

Vierailija
11/13 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kampaajana saan kutsun aina ehdolla, että otathan sitten sakset mukaan. Sellaista illanviettoa tai juhlaa ei ole, jonne ei olisi pyydetty leikkaamaan jonkun hiukset, kun se on niin pikku juttu kun vaan vähän leikkaa..9

Vierailija
12/13 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan opiskelin vähän käsityöalaa, ja teen jotain vieläkin vapaa-ajalla. Tämähän on antanut minulle "valmiudet" tehdä ihan mitä vain mm. vaihtaa talvitakkiin vetoketjun, verhoilemaan tuoleja kokonaan uusiksi, neulomaan villasukkia lahjaksi parin viikon varoajalla, tehdä hopeakoruja yms. Kaikki tietysti ilmaiseksi kun "kyllähän tuon nyt nopeasti tekee :)"

Minä olen sanonut hinnan ihan suoraan :)

Vierailija
13/13 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokki ja tykkään kyllä jutella ruoasta ja neuvoa ihmisiä miten mitäkin kannattaa valmistaa, mikä sopii minkä kanssa jne. Ilmaiseksi en kyllä alkaisi kenellekään ruokaa tekemään tai leipomaan, eikä kukaan ole semmoista pyytänytkään.

Minusta tuntuu, että ihmisille on luontaista etsiä yhteisiä puheenaiheita ammattien kautta. Ruoka on hyvä aihe. koska kaikkien täytyy ainakin syödä :p

Harrastukset ovat toinen hyvä puheenaihe, mutta usein johtaa "kilpailutilanteeseen" jos molemmilla on sama harrastus. Ammateissa toisille sentään annetaan kaikki kunnia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi