Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomo lähettelee iltaisin meilejä ”olisi tosi kiva, jos meillä olisi yhteevetosi käytössä aamulla klo 9 alkavassa palaverissa”

Vierailija
22.04.2018 |

Miten tällainen laitetaan kohtiliaasti kuriin hänen itsensä sitä tajuamatta?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että laitan viestin työajan ulkopuolella ei tarkoita että sinun pitäisi lukea se.

Vierailija
22/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tulostamaan ja säästämään ne sähköpostit niin että päivämäärä näkyy ja yleensähän näkyy. Jos tulee kenkää sen takia, ettet tee iltaisin töitä, joita ei ole annettu tiedoksi jo edellisen päivän aikana normaalin työajan puitteissa, niin se on laiton irtisanominen. Ei kukaan saa olettaa, että ihmiset elävät koko elämänsä vain töitä varten.

Mulla on omassa työpaikassa kielto, ettei saa kotona tehdä töitä eikä ole kyllä ohjelmiakaan, enkä sähköposti saa lukea kuin töissä, ei edes pysty. Aamulla saa mennä töihin aikaisintaan puoli seitsemän ja iltaseitsemän jälkeen sekä viikonloppuisin on kielto. Jos tulee liikaa liukumia, tulee kehotus pitää ne pois. Nyt on vähän kiireitä ja en ehdi, mutta esimies on luvannut että saan syksyllä ylimääräisen viikon "loman" ts. liukumia putkeen ja pari palkallista vapaapäivä sen lisäksi ja otetaan vähän vähemmän töitä syksyksi, kun nyt tuli ylibuukattua kapasiteetti kuin lennot konsanaan. Kovasti kyllä tekis mieli mennä tekemään nyt ruuhkaa pois, mutta ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se oli vain ystävällinen muistutus? Olihan kokous jo tiedossa ja tiedät mitä sinulta odotetaan ja yhteenvetosi oli valmiina.

Vierailija
24/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten ” oliso ihan kiva jos”- tyyppiset viestit on tulkittava kauniiksi muistutuksiksi siitä, että sun työsuorite on myöhässä.

Tässä esimerkkitapauksessa ei ollut kyse mistään myöhästymisestä ja muistuttelusta vaan siitä, että tämä pomo rupesi vasta iltasella suunnittelemaan seuraavan päivän kokoustaan ja sitä mitä aineistoja siellä (muiden laatimana) tarvittaisiin! T. Ap

Kauanko olisi vienyt aikaa? Mahdoton tehtävä?

Vierailija
25/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luet työposteja silloin kun et ole töissä?

Vierailija
26/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt OT, mutta olen itse Englannissa töissä, täällä on tiukka työaikalaki, mutta koska oikeus tehdä millaisia sopimuksia tahansa on vahva, lähes kaikki ei-hanttihommissa tekevät saavat soppariinsa kohdan missä 'suostuu tekemään tarvittaessa ylitöitä ilman erillistä korvausta työnantajan tarpeen mukaan'. Ja jos siihen ei laita ruksia on turha kuvitella että tarvitsee mennä töihin. 

Onneksi oma työnantaja on reilu ja ylitöitä kertyy viikossa max. yksi tai kaksi. 

Vierailija
27/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun entinen pomoni oli ihan samanlainen. Jos aamulla oli asiakastapaaminen klo 9, alkoi vasta klo 16 jälkeen miettiä, että mitäs siellä tapaamisessa käytäisiin läpi. Monta kertaa olin juuri lähdössä töistä, kun käskettiin palaveeraamaan aiheesta huominen asiakastapaaminen. Joskus jäin, joskus sanoin, että en mitenkään pysty. Joka ikinen kerta ne asiakastapaamiset olivat huonosti organisoituja, kaikkia asioita ei ehditty käydä läpi ja aikaa kului turhaan jaaritteluun. Ei ihme kun pomo, jonka ne olisi pitänyt organisoida, ei osannut koskaan aloittaa asioita AJOISSA.

Välillä pomo saattoi laittaa viestin päivällä jostain asiakkaan toimistolta, että hänellä alkaa 5 min kuluttua joku palaveri ja laitatko hänelle sen ja tämän ja tuon dokumentin. Joskus olin juuri silloin syömässä ja sai dokumenttinsa vasta kun palaveri oli jo puoliksi mennyt, 

Ärsytti aivan suunnattomasti tuollainen jatkuva viime tingan tohotus! Mutta asiakkaita tämä ei näyttänyt haittaavan, että hommat tehtiin vähän sinne päin. Laskutus kyllä tehtiin viimeistä senttiä myöten.

Vierailija
28/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nuo palaveriajankohdat tiedossa etukäteen (esimerkiksi jotain kuukausi/viikkopalavereja)? Jos ovat, valmistele yhteenveto jo aikaisemmin siltä varalta, että sitä sinulta kuitenkin pyydetään. Tai yksinkertaisesti sano pomolle, että "voisitko ilmoittaa minulle nuo palaveriajankohdat niin tiedän valmistella yhteenvedon jo hyvissä ajoin"? Miksei voisi noin sanoa? Kyllä työpaikalla pitää voida ystävällisesti sanoa tuollainen asia. Jos ei voi niin jotain on vialla työpaikan ilmapiirissä.

Itse huomautin kerran pomolle, että jos minut kutsutaan asiakaspalavereihin niin minulle täytyy ilmoittaa myös aika ja paikka ja mielellään myös asialista, kun homma alkoi olla sellaista, että pomo sanoi ½ tuntia ennen että tulepa tuonne palaveriin jonnekin 10 km päähän asiakkaalle tietämättä edes mikä on aihe.

Vierailija
29/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viesti oli juuri tuo, selvästikin aikaisemmin olit saanut tiedoksi ko. tehtävän. Ethän muuten edes tietäisi että mikä ihmeen yhteenveto?

"olisi tosi kiva jos meillä olisi yhteenvetosi käytössä..."

olit siis selkeästi tietoinen, että tehtävänäsi on joku yhteenveto - miksi se oli tekemättä?? Pomo tietysti valmisteli illalla kokousta ja tsekkasi postiaan, eikä sinulta ollut tullut yhteenvetoa, mitä hän selvästikin tarvitsi aamulla klo 9.

Vierailija
30/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni jättää valmistelut viime tinkaan. Yliopistossakin moni lukee tenttiin vasta vikana iltana.

Naisena voit aina heittää änkyrät päälle ja vaikka hyökätä akkalaumalla verbaalisesti kimppuu. Jos olet mies, diilaat asian kanssa tai vaihdat työpaikkaa.

Vierailija
31/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Replaat että "Niin varmaan olisi mutta minä olen nyt kotona, en töissä".

Tiedustelet minkälaiset ylityökovaukset yrityksellä olikaan käytössä

Vierailija
32/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viesti oli juuri tuo, selvästikin aikaisemmin olit saanut tiedoksi ko. tehtävän. Ethän muuten edes tietäisi että mikä ihmeen yhteenveto?

olit siis selkeästi tietoinen, että tehtävänäsi on joku yhteenveto - miksi se oli tekemättä?? Pomo tietysti valmisteli illalla kokousta ja tsekkasi postiaan, eikä sinulta ollut tullut yhteenvetoa, mitä hän selvästikin tarvitsi aamulla klo 9.

Jos joku työ on alaiselta tekemättä niin se pyydetään tekemään työajan puitteissa ja ihan suoraan. Vai onko monellakin esimiehellä käytössä tuollainen "olisi kiva jos viitsisit tehdä työsi"- tyyppinen kommunikointi?

Vierailija
33/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen laitetaan kohtiliaasti kuriin hänen itsensä sitä tajuamatta?

valitettavasti luin viestisi vasta aamulla työpaikalle tultuani. ja tämä toistaen useasti.

Meillä on tehty tätä asiakkaille, eikä ole yhtään asiakasta sen takia menetetty. Mutta fakta onkin se, että sähköpostit luetaan vasta töissä. Meillä on sellainen sähköposti, ettei sitä pysty kotona lukemaan; esimies on päättänyt näin.

No ei tuokaan hyvä systeemi ole. Ilmeisesti ette siis myöskään voi tehdä etätyötä kotona?

Minusta helpottaa suuresti, että pystyy esim. sairaana tai lapsen ollessa sairaana lukemaan työpostit ja hoitamaan ne eteenpäin, jos on kiireellistä. Lisäksi pystyy tekemään etätöitä esim. huonon ajokelin sattuessa (työmatka 80 km yhteen suuntaan) tai jos mulla esim. on nuorison koira hoidossa, voin tehdä etäpäivän - pääsen koiran kanssa lenkille päivälläkin eikä sen yksinolo veny liian pitkäksi (työpäiväni matkoineen on n. 10 tuntia).

Jousto molemmin puolin tuo työtyytyväisyyttä, sanelu ei. Minusta oli hyvin ystävälliseen sävyyn kirjoitettu pomon viesti ja nythän olemme kuulleet vain toisen osapuolen version.

Jos minulle tulisi pomolta ko viesti ja lukisin sen illalla, alkaisin ehdottomasti tehdä hommaa niin että se on valmis kun menen nukkumaan.

Vierailija
34/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku työ on alaiselta tekemättä niin se pyydetään tekemään työajan puitteissa ja ihan suoraan. Vai onko monellakin esimiehellä käytössä tuollainen "olisi kiva jos viitsisit tehdä työsi"- tyyppinen kommunikointi?

No ehkä oli pyydetty työajalla tekemään, mistä me tiedetään vaikka olisi pyydetty jo viikko sitten alun perin. Pomolla oli työpäivän aikana muuta tekemistä (ei tiennyt silloin ettei homma ole tehty) ja ajatteli paneutua seuraavan aamun palaveriin illalla kotona. Oletti, että tehtäväksi annettu työ odottaa häntä valmiina sähköpostissa mutta ei odottanut, siksi laittoi viestin.

Sama se tekeekö aamulla vai illalla vai yöllä mutta klo 9 valmiina. Onhan siinä runsaasti aikaa.

Vierailija
35/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pomo saa lukukuittauksen niin ei kannatta valehdella ettei lukenut.

Vierailija
36/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mulla oli aikoinaan sellainen pomo, joka lähetti kerrankin viestin klo 23 smulle seuraavan päivän ohjelmasta, joka siis muutti täysin aiemmin suunnitellun päivän.

Potuttaa vieläkin, että suostuin. Otin hieman myöhemmin loparit, koska vauhti vain kiihtyi. Klo 6.50 alkoi tulla viestejä ...

Vierailija
37/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on aika tavallista esim. it-alalla. Kannattaa kysyä pomolta onko joku tietty päivä kun hän tarvitsee yhteenvedon ja tehdä se sitten jo vaikkei ole vielä pyydettykään. Itse tekisin homman ja laittaisin tunnit ylös ja pitäisi liukumana pois. Pomo voisi toki itsekin hieman skarpata valmistautuisessaan, koska vaikka itse tekisikin töitä iltamyöhään, kaikki muut eivät tee. Eihän ap välttämättä olisi edes lukenut työpostejaan illalla.

Välttämättä ei todellakaan ole niin, että yhteenvetoa olisi jo aiemmin pyydetty ap:lta. Ainakin omalla työpaikallani on hyvin mahdollista, että tuollainen pyyntö tulee aivan puskista ja juurikin tuollaisella lyhyellä varoitusajalla.

Vierailija
38/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan lähinnä siitä mihin aikaan sinulla on tapana mennä töihin. Minulla olisi tuossa tilanteessa aamulla kaksi ja puoli tuntia aikaa laatia yhteenveto ja se joko onnistuisi tai ei riippuen siitä mitä muita töitä on meneillään.

Vierailija
39/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten ” oliso ihan kiva jos”- tyyppiset viestit on tulkittava kauniiksi muistutuksiksi siitä, että sun työsuorite on myöhässä.

Miksi siitä pitää muistuttaa kauniisti ja työajan ulkopuolella? Eikö ihan asiallinen pyyntö työajalla kannattaisi ennemmin?

Hyvin huonoa itsensäjohtamista esimieheltä. Tehtävät sovitaan, suoritetaan ja valvotaan työajalla.

T.pomo

Vierailija
40/42 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tee minuuttiakaan ilmaista työtä.

Jos suuressa armossani satun vastaamaan puhelimeen tai lukemaan sähköpostini työajan ulkopuolella, veloitan siitä asianmukaisin ylityökorotuksin.