Miksei osa ihmisistä tajua lähteä kylästä pois?
Miksi osa ihmisistä on sellaisia, että he kylään tullessaan käyttäytyvät, kuin olisivat tulleet sinne jäädäkseen? Heitä ei saa pois ilman, että isäntäväki joutuu toimimaan ulosheittäjän roolissa.
Kommentit (46)
Joo, yks tuttu poikamies on sellainen.
Sillä tulee koku eroahdistus kun pitäis lähteä.
Roikkuu yleensä siihen asti kun isäntäväki menee nukkumaan.
Ehkä he ovat yksinäisiä, ja sinun seurassasi on niin mukavaa.
Yksi kaverini sanoi, että hän jää aina niin pitkäksi aikaa kuin itse viihtyy :D hänen mielestään pitäisi pystyä sanomaan suoraan, että kotiinlähdön aika.
On erilaisia kyläilyjä. Kahvilla piipahtamisia ja illanviettoja. Voihan olla, että vierailla on eri käsitys vierailun tyypistä. Vieraat kuvittelevat tulevansa istumaan iltaa ajan kanssa ja isäntäväki odottaa, että milloin se kahvillakävijä lähtee, että pääsisi viettämään iltaa omassa rauhassa. Kutsun ajankohtakin on ratkaiseva. Jos kylään kutsutaan klo 17 tai sen jälkeen, on kyseessä yleensä pitkä illallinen ja illanvietto, jos taas ennen viittä, ei ole kohteliasta jäädä roikkumaan enää kuuden, seitsemän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaverini sanoi, että hän jää aina niin pitkäksi aikaa kuin itse viihtyy :D hänen mielestään pitäisi pystyä sanomaan suoraan, että kotiinlähdön aika.
Eikö noin yleensä kotiin komenneta alakoululuikäisiä lapsia? Ehkä hän mieltää olevansa henkisesti samalla tasolla heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
On erilaisia kyläilyjä. Kahvilla piipahtamisia ja illanviettoja. Voihan olla, että vierailla on eri käsitys vierailun tyypistä. Vieraat kuvittelevat tulevansa istumaan iltaa ajan kanssa ja isäntäväki odottaa, että milloin se kahvillakävijä lähtee, että pääsisi viettämään iltaa omassa rauhassa. Kutsun ajankohtakin on ratkaiseva. Jos kylään kutsutaan klo 17 tai sen jälkeen, on kyseessä yleensä pitkä illallinen ja illanvietto, jos taas ennen viittä, ei ole kohteliasta jäädä roikkumaan enää kuuden, seitsemän jälkeen.
Täällä maalla vielä kyläillään ilman kutsuakin.
Joskin se on paljon vähentynyt.
AV:llä oli kerran hyvä ohje, miten karkottaa liian pitkään viipyvät vieraat. Ohje oli se, että laittakaa Cheekin musiikki soimaan jostain haettuna (vaikka isäntäväenkin korvia särkee), niin sitä ei kestä kukaan ja ihmiset pakenevat juosten paikalta.
Miehellä ja minulla OLI sellainen kaveri jota ei saanut lähtemään. Hän tuli usein ilmoittamatta oven taakse ja änkesi itsensä sisälle jos oven avasi. Yleensä meni suoraan tietokoneen ääreen pelaamaan ja puhui jonkun kaverinsa kanssa puhelin kaijuttimella.
Tälle ei edes auttanut, vaikka sanoi haluavansa hänen lähtevän. Kerrankin sanoin, että haluamme mieheni kanssa viettää illan kahdestaan. Hän lähti vähän klo 23 jälkeen. Loppui sitten niin, ettei päästetty enää käymään.
Vierailija kirjoitti:
Joo, yks tuttu poikamies on sellainen.
Sillä tulee koku eroahdistus kun pitäis lähteä.
Roikkuu yleensä siihen asti kun isäntäväki menee nukkumaan.
Tähän jotkut meilläkin käyvistä vieraista tuntuvat pyrkivän. Kyläilyt muuttuvat raskaiksi, kun vieraat yrittävät jäädä kylään useiksi tunneiksi.
kun mienä kutsun vieraita, teen melko selväksi onko kyseessä kahvittelu päiväsaikaan vaiko illanistujaiset. ei oelmia kun suunnitelma molemmille selkeä.
Vierailija kirjoitti:
kun mienä kutsun vieraita, teen melko selväksi onko kyseessä kahvittelu päiväsaikaan vaiko illanistujaiset. ei oelmia kun suunnitelma molemmille selkeä.
Sepä kiva. Meille tällaiset kylään juurtuneet ovat vieraat ovat yleensä tulleet siten, että ovat usein kysyneet, voiko tänne poiketa hetkeksi tiettynä ajankohtana. Olen siksi luullut kyseessä olevan lyhyen vierailun. Yllätyksekseni vieraat eivät sitten olekaan edes tuntien jälkeen osoittaneet mitään merkkejä pois lähtemisestä.
Taatusti toimii! kirjoitti:
AV:llä oli kerran hyvä ohje, miten karkottaa liian pitkään viipyvät vieraat. Ohje oli se, että laittakaa Cheekin musiikki soimaan jostain haettuna (vaikka isäntäväenkin korvia särkee), niin sitä ei kestä kukaan ja ihmiset pakenevat juosten paikalta.
Omissa tuttavissa on sellaisia, jotka ovat haalineet lippuja Cheekin keikoille. Tuo voisi saada vieraat viipymään kylässä entistä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ja minulla OLI sellainen kaveri jota ei saanut lähtemään. Hän tuli usein ilmoittamatta oven taakse ja änkesi itsensä sisälle jos oven avasi. Yleensä meni suoraan tietokoneen ääreen pelaamaan ja puhui jonkun kaverinsa kanssa puhelin kaijuttimella.
Tälle ei edes auttanut, vaikka sanoi haluavansa hänen lähtevän. Kerrankin sanoin, että haluamme mieheni kanssa viettää illan kahdestaan. Hän lähti vähän klo 23 jälkeen. Loppui sitten niin, ettei päästetty enää käymään.
Meilläkin on joillekin vieraille joutunut sanomaan useampaan otteeseen kyläilyn aikana, että olisi jo aika lähteä. Todella rasittavaa, varsinkin kun sama juttu toistuu joka käynnillä.
sähkökaapista virta off asentoon kirjoitti:
Valomerkki toimii aina.
Olen joskus sanonut, että on pakko mennä nukkumaan, koska särkee päätä ja väsyttää. Vieraat ovat sitten jääneet olohuoneeseen istumaan keskenään tästä välittämättä.
Mä en oikein osaa päättää, kun me miehen kanssa ollaan kylässä, että onko isäntäväki tosissaan kun sanovat että nytkö te jo lähdette vai sanovatko kohteliaisuuden vuoksi. Mun mielestä 2 tuntia on ehdoton kyläilyn maksimipituus, poikkeuksena illanvietot, joihin on sovittu joku aika tai ohjelma erikseen. Mut puolilta öin pitää lähteä niistäkin, ellei ole erityistä ohjelmaa ja en ikinä halua olla viimeinen lähtevä vieras, ensimmäinen voin kyllä olla.
Mä en jaksa liian kauaa viipyviä vieraita myöskään illanistujaisissa. Yks perhe on sellanen jos me kutsuu vaikka klo 17 la iltasella kylään niin klo on 00 illalla kun yhä vaan ovat siinä.. siis 3 lasta heillä... minusta jos tulee perheenä kylään illemmalla klo 17 niin 21 tai viim 22 poislähdön aika
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein osaa päättää, kun me miehen kanssa ollaan kylässä, että onko isäntäväki tosissaan kun sanovat että nytkö te jo lähdette vai sanovatko kohteliaisuuden vuoksi. Mun mielestä 2 tuntia on ehdoton kyläilyn maksimipituus, poikkeuksena illanvietot, joihin on sovittu joku aika tai ohjelma erikseen. Mut puolilta öin pitää lähteä niistäkin, ellei ole erityistä ohjelmaa ja en ikinä halua olla viimeinen lähtevä vieras, ensimmäinen voin kyllä olla.
Itsekin ajattelen, että noin kahden, enintään kolmen tunnin vierailu olisi kestoltaan sellainen normaali, ellei ole erikseen jotain muuta ole sovittu. Meillä vain vieraat usein ovat sellaisia, jotka usein tuonkin ajan jälkeen lähtösuunnitelmista kysyttäessä toteavat, etteivät asiaa ole miettineet. Eikä lähtöä nopeuta yleensä sekään, että ilmoittaa, että kaipaisi jo mahdollisuutta hetkeksi rauhoittua kodissa itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Kai vieraille yleensä sanotaan, jos heidän toivotaan jäävän istumaan iltaa pidemmän kaavan mukaan? Ja että kyläpaikassa on tarjolla lämmin ruoka, ei kannata syödä kotona raskaasti ennen lähtöä?
Tällaisilla ihmisillä on huono sosiaalinen tilannetaju. Heillä ei ole omaa elämää, joten he eivät tajua, että muilla voisi olla myös muutakin tekemistä heidän kanssaan seurustelun lisäksi. Kylässä vain käydään, ei sinne ole vieraan soveliasta jäädä asumaan.