HUHTIKUISTEN SUNNUNTAI
Aloitanpa pinon vauvauutisella! Meidän tyttö syntyi perjantaina. 3250 51 ja 34.5. Synnytys käynnistettiin päivää ennen laskettua aikaa ja oli absurdin helppo ja nopea. Kotiuduttiin eilen 2 tuntia yli päivän ikäisen kanssa. Huomenna alkaakin sitten arki oikein kunnolla kun mies lähtee pois kahdeksi viikoksi... Kirjoittelen lisää kun ehdin.
Kommentit (17)
Onnea Mymlan! Täällä jatketaan odottelua, tuskin huomenna armahtavat vielä Kättärillä, vaikka optimistisena ajattelin laukun mukaan autoon ottaa... (yliaikaiskontrolli)
Eilen illlalla alkoi häpykummun yläpuolelta pistää aina jos taivutti itseään eteenpäin. Outoa, jäi suihkussa jalkojen höyläämiset väliin. Mutta ei taida kyl enää pistää, mikähän lie oli.
t:kahu+maha 41+3
ja kaikille muillekin vauvan saaneille suuret onnittelut!!!
Maidontuoksuista vauva-arkea!
Huomasin syntyneitten pinosta että Miinu80 vauvasta tuli enkeli. Jos luet vielä tätä palstaa, syvin osanottoni ja voimia suureen suruunne!
Eikkuli, mulla ainakin tällä toisella kerralla maito nousi hitaammin kun ekalla kerralla, jolloin räjähti tisseihin kertalaakista. En tiedä onko syynä ettei martta ole nyt vierelläni, vai ihan vaan erilainen nousu. Maitoa nimittäin tulee tosi hyvin (olinkin jo unohtanut miltä tuntuu kun haisee koko ajan happamalta maidolta...) vaikka nousikin rauhallisesti.
Mutta nyt pihalle esikoisen kanssa auringosta nauttimaan ja sitten sairaalaan Martan luo!
Lala
Miini80 syvin osanottoni ja voimia paljon enkeli vauvasi menetykseen.
Hei te muut jo synnyttäneet millaisia neuvoja olette saaneet ulkoilun aloitukseen? Mulla kun nuo aikaisemmat syntyneet joulukuun pakkasien keskelle, niin ulkoilun sai aloittaa n. kahden viikon iässä, et mitenkähän se toimii näin kevät vauvan kanssa kun kuitenkin on jo aika lämmintä jos vaan aurinko paistaa...
Jotenkin tuntuu et eiköhän sitä jo pystyisi aloittelemaan, kun kyllähän se vauveli on suojassa siellä vaunussa ja jos harsonkin laittaa kuomun eteen. Mut esim. minkä ohjeen neuvola siihen antaa...?
Meillä poju syö ja nukkuu hyvin.
Siitä maidon noususta, mulla ainaskin joka kerta tuntunut kunnolla kun maito alkaa nousta.
M@nsikk@ ja pikku3 4vrk
ja lala ja Martta ootte ajatuksissani
Täällä kirjoittelee Dolly Parton, maito on noussut räjähdysmäisesti, tissit täynnä muhkuroita ja vauva yrittää niellä minkä kerkeää..No onneksi tasaantuu aikanaan, eihän mulle mahdu mitkään paidatkaan päälle;-)
Vauva syö ja nukkuu, viime yönä herätti kerran neljätä, joten tällästä rytmiä toivoisin jatkossa.
Sisarukset tykkäävät vauvasta kovasti ja silittelevät pientä päätä tämän tästä, ihanaa katsoa kuinka 12-vuotias poikanikin heltyy nyytin edessä, vaikka muutoin alkava murkkuikä häntä välillä murjookin.
Sanomattakin selvää, että isälleen vauva on ihmeistä suurin, hänen esikoisensa, mutta kyllä tälläselle konkarillekin, joka kerta vauva on yhtä ihmeellinen kaikkine pienine yksityiskohtineen.
Ulkoilusta, olimme eilen vauvan kanssa kävelyllä, koska oli todella lämmin ilma ja nämä isommat hyppivät seinille jos eivät pääse pyörälenkille. Laitoin vauvalle hyvin päälle ja tuulen suojaksi makuupussin ja peiton, vaunut ovat hyvät ja suojaisat. Sairaalasta antoivat ohjeen, ilmojen mukaan aloitetaan ulkoilu noin viikkoa meinasivat, mutta maalaisjärkeä kehottivat myös käyttämään..
Onnea uusille Huhtihurmureille perheineen Mymlan ja keitäs muitakin siellä oli.
Vauva nukkuu, vieraita tulossa, täytynee hiukan siivota:(
Ponnari ja pikku neiti 5vrk
Täällä ei tapahdu mitään! Tai siis niitä samoja supistuksia, joita on jo ikuisuuden ollut, mutta kuuluvat siis ihan arkeen. Pitäis varmaan lähteä vähän ulos kävelylle, kun on niin hieno ilma.
Ja siis luojalle kiitos...säästyttiin nyt miehen kanssa tod.näk. siitä toisesta oksennustaudista, joka oli esikoisella kyllä todella raju. Ei ole vieläkään oikeen kunnossa ja kaikki tulee läpi. Syömisiä ja juomisia pitää vähän miettiä. Viime yönä tosin meinas yrjö tulla 4 kertaa kesken unien eli heräsin ja piti äkkiä niellä esteeksi. Pelästyin, että nyt se sitten alkaa, mutta johtui vaan pahasta närästyksestä. Mulla on aiemminkin ollut sama ilmiö. Join sitten vähän vettä, otin närästyslääkkeen ja lisäsin pään alle toisen tyynyn.
Nyt alkaa jo hirvittää, että minkä kokoiseksi tämä masu-ukkeli onkaan ehtinyt kasvamaan. Olin jotenkin ajatellut, että toisella kerralla alapää ei olis ihan tilkkutäkkinä synnytyksen jälkeen ja palautuminen tätä kautta helpompaa, mutta mutta...
Huomenna neuvolalääkäri heti aamusta. Sais kyllä syntyä jo sitä ennenkin...
Ja mulla kans ihan arkea noi puukkoviillot ja hermopistot alapäässä eli nuppiaan vaavi ilm. ruuvaa siellä.
Touhis rv 39+1
Miinulle syväosanotto enkelivauvastasi=`(
Niksu ja pojat
Juu, siis meillä kun on tota karjaa, lypsylehmiä siis. No lehmä rupes poikimaan, ja mitään ei tapahtunu (siis vasikkaa ei ruvennu näkyyn). No koitin sit et onko vasu oikeen päin tulossa. Eipä tietenkään vaan oli pää kääntyneenä etujalkojen alle. No sit soitettiin eläinlääkäriä auttaan joka tuli n. puol kymmenen illalla.. Lääkäri koitti oikasta sitä päätä ja saikin sen suoraan. No sit sitä jouduttiin vetään 4:n miehen voimin eikä meinattu saada sitä ulos. Vihdosta viimein (joskus puolen yön aikaan) vasikka saatiin ulos ja todettiin et kohdun seinämä oli sen vasun suussa ja kun niillä on alahampaat jo kun ne syntyy niin se oli tietty repinyt koko matkan tullessaan sitä kohtua rikki. Eli kun vasu saatiin ulos, lehmältä tuli kohtu ulos ja sit ku se oli kerran " halki" niin suolia ym. muuta tuli myös. No lehmä tietty jouduttiin heti tappaan, olis muutenki kuollu veren hukkaan. Sit soitettiin teurastajaa et saa sen teurasatettua ettei lihat mee hukkaan. Kahden aikaan yöllä oli hommat tehty, väsytti jo aikas lailla. Vasu onneksi selvis vaikka sekin aluksi näytti et henki lähtee siitäkin kun oli niin paljo limaa keuhkoissa.
Sit ku pääs nukkuun joskus puol kolme, niin esikoinen alotti rumban, oksennus tauti. JEE. Et ei sit nukuttu ku muutama tunti aamusta, puol kuudesta johki kaheksaan. Kai mäkin saan sen taudin nyt sit ku pitäs piakkoin synnyttääkin!! Voi jee, että on mieltä ylentävä vuorokausi ollut.
Viikkoja tosiaan 40+4, nyt on vessa täynnä oksennus pyykkiä. Matto eteisessä oksennuksessa, sänky ym. muut. MÄ EN JAKSA!!!!!
Auttakaa nyt joku mua... tulee itku kun nää hommat kusee nyt täysin..
Sybilla rv 40+4
Tänään olis laskettu aika, mutta ei mitään merkkejä, että synnytys olis alkamassa... Pojalla taitaa olla mahassa hyvät oltavat, kun ei tunnu olevan mikään kiire ulos! Olin kyllä jo etukäteen asennoitunutkin, että menee varmaan yli lasketun ajan ennenku syntyy. Ei siis mikään toivoton olo vielä onneksi. Huomenissa olis vielä polikontrolli. Katsovat vielä kertaalleen vauvan kokoa, koska omalla äidilläni kaikki synnytykset olleet sektioita ja aivan pikkuriikkinen vauva ei taida olla meille tulossa. Ei nyt kyllä mikään jättiläinenkään, viime viikolla arvioitiin neuvolassa 3,6 kiloiseksi. Verenpaine on ollut noususuunnassa viimeaikoina, joten saa nähdä minkälainen tuomio sieltä tulee...
Onnea kaikille vauvan saaneille! Toivottavasti tulen pian perässä =)
Maudie 40+0
Miinille syvin osanottoni. Sanat ei riitä suruun:(
Noh, nyt kesä tulee rytinällä. Istun täällä terassilla auringossa läppäri sylissä. Voiko ihanampaa hetkeä olla (kaikki lapset nukkuu). Kahvi puuttuu vierestä enään ja jätski.
Meillä poitsulla viimeyönä väänsi vattasta. Taidan tietää syynkin. Söin illalla muikkuja, vähänkö rasvasia ruisjauhossa ja voissa lillutettuja. Vaikka maitohapon otinki, väänsi silti. Mutta pari tuntia taisi olla levotonta yöaikaa. Eka kerta silti kun valvotti meitä!! Kiltti ja hyväntuulinen toi meidän Ossi on.
Tänään oltu sit koko päivä jo pihalla, pieni liinassa ja isommat mönkijällä päästellyt. Vähän sulonen toi meidän tyttökin kun vetää ku isot kuskit mönkkärillä.
Siitä pihallaolosta mansikka kyseli, tietenkin voi pientä ulos laittaa näillä keleillä, mut kyllä oon pitänyt pientä viikon ekaks ihan sisällä. Tai melkein se viikko siinä on hurahtanut, ennenkun on tajunnut edes vauvan syntyneeksi ja sairaalasta kotiuduttu. Mut on nytkin niin lämmin, et pikemminkin täytyy kattoo ettei vaunut kuumene auringossa liikaa. Siellä kun ilma ei " kierrä" liikoja.
Jaahas, nyt kuuluu vaunuista murinaa. Eikun tissille;))
Aurinkoista sunnuntaita -Lumo-
Minä olen edelleen ehjänä vaikka menin jo keskiviikkona käynnistykseen ja söin yhden päivän cytotecia. Lääkäri katsoi seuraavana päivänä ettei mitään edistystä ollut tapahtunut ja prenalle oli hirveä tungos, joten laittoivat mut kotiin odottelemaan kun viikkojakin oli vasta justiin 40. Kivempihan sitä on tietysti kotona olla ja mieluusti odotankin luonnollista käynnistymistä, mutta alkaa tää olo olla aika epätoivoinen, mitään merkkiä synnytyksestä ei ole. Mä oon joka päivä tehny tunnin reippaita kävelylenkkejä, siivonnu ja saunonu ja tästä 3 päivän uurastuksesta aikaansaannoksena 1 kipeä supistus. Kohta menee hermot. Esikoinenkin tässä jo kärsii kun äitin pinna on tosi kireellä.
Eikä hermoja helpota yhtään se että naapurin ja hyvän ystäväni huhtivauva kuoli keskiviikkona vain 12 päivän ikäisenä. Tarkemmin en ole vielä uskaltanut kysellä mutta ilmeisesti sydänvika oli kuoleman syynä. Me kun oltiin jo haaveiltu yhteisistä kärrylenkeistä kesällä yms. Nyt en tiedä kuinka lähestyisin kyseistä äitiä surun keskellä. Vielä vaikeampaa se on sitten kun meidän vauva on syntynyt ja jos kaikki on sujunut hyvin ja vauva on terve.
Sybillalle myötätuntoiset voimahalit viime yön koitosten takia. Eipä meilläkään ole pariin yöhön juuri nukuttu noitten hirveitten tulvien takia. Oma talo ei onneksi ole ollut vaarassa mutta sukulaisten taloja on jouduttu suojelemaan ja vuorotellen on valvottu öisin vahtimassa joen ja jäiden nousua. Enpä ole ennen tälläistä nähnyt. Mahtava on joen voima kun niikseen sattuu. Isoja jäälauttoja on noussut pelloille jopa 100 metrin päähän joen rannasta. Ja näiden järkäleiden voimalle ei kukaan mahda mitään, ne jyrää kaiken alleen. Että sellasta täällä Pohjanmaalla.
serafiia rv 40 + 4
Täällä sitä ollaan jo kahtena kappaleena!!!
Meille syntyi kolmas tytär 20.4. klo 11.06 mitat 3380g, 51cm ja py 34,5cm.
Eilen kotiuduttiin ja kaikki on mennyt hyvin, ei oikeen itsekään usko että pari päivää sitten on synnyttänyt, missään ei tunnu enää siltä. Ainut " vaiva" on nää rinnat... Maitoa pukkaa reilusti yli pikkuneidin tarpeiden ja seuraavaks menenkin tästä ettiin rintapumppua että äidin olo helpottuis. Käyn sitten paremmalla ajalla kertomassa miten kaikki tapahtui ja lueskelemassa väliin jääneitä pinoja...
Onnea kaikille muille viime päivinä vauvansa saaneille
trv onnellinen daisy82 ja pikkuneiti 3vrk
minäkin..paljon onnea kaikille vauvansa saaneille ja osanottoja ja jaksamista enkelivauvan perheelle :(
koko päivä on mennyt pihahommissa ja toiveissa josko saisi sen nyytin pian kainaloon..eiliset saunat ja seksit ei aiheuttanut kivuttomia suppareita kummempia ja aika laimeeta on ollut tänäänkin vaikka rehkin pihalla kun hullu..on se ihmismieli outo kun tää odotus rupee tässä vaiheessa tuntumaan niin loputtomalta..
onneksi ulkona on upee ilma..toivottavasti jatkuu..kivempi mennä pojankin kanssa puistoon leikkimään huomenna..
ellei tämä nyt sitten päätä syntyä ..
t. anni 39+6
Toivottavasti en unohtanut ketään! Mutta onnea joka sorkalle!
Ja osanotto Miinille. Suurin suru on sanaton.
Eipä tässä tuon suru-uutisen jälkeen tee paljon mieli valitella.
Meillä jatkuu kuten ennenkin. Esikoisen synttärit vietetty ja kakku oli hyvää.
Tilp. 39+3
vihdoin minäkin jakauduin=)torstaina 20.4 syntyi meille toinen tyttö.4115g ja 51,5cm pipo 35cm.
tiistaina menin parin tunnin säännöllisten suppareitten jälkeen koksiin näytille ja ottivat minut sisään..olin vain kahdelle sormelle juuri ja juuri auki.yön suppaili,mutta ei edistyny.vauvan painoarvioitten suuruuden takia jäin osastolle sömään käynnistys murusia ja seuraavana yönä olin 3,5cm auki.siirryttiin synnytys saliin ja mies tuli paikalle.supparit jatkuivat napakoina ja ammeessa lievittelin kipua.ammeesta poistuessa olin vain 4cm auki ja pikkuhiljaa supparit hiipuivat.lääkäri tuli aamulla puhkaisemaan kalvot ja laittoi pinnin vauvan päähän.minuutti tai korkeintaan kaksi sen jälkeen alkoivat MIELETTÖMÄN KIPEÄT supistukset ja 2 minuutin välein.pyysin epiduraalin jota jouduin odottelemaan kauan.tai siltä se tuntui...epiduraali auttoi ja keikuttelin jumppapallolla tunnin verran.siitä homma eteni tosi nopsaan ja olin hetkessä 7cm auki.kätilöitten vuoro vaihtui ja edellinen tutki minut.7cm ja pää vielä korkealla.5min päästä uusi kätilö puikoissa ja tuli vessaan auttamaan.ei tarvinnu vessaan mennä..pissat ja vedet loris kilpaa pitkin lattiaa.takasin petiin ja olinkin kokonaan auki ja ponnistus alkoi.40min ponnistusta ja tyttö pääsi syliin=)=)=)!!!ponnistusvaihetta ennen olin juuri kerennyt saada epiduuraalia lisää ja tippa oli jonkin aikaa jo vauhdittanut suppareita.en saanut kuin pari ykkösen repeämää häpyhuuliin.väliliha säilyi=)olo on hyvä...tissit koskee kun maito nousee.
vaava on tyytyväinen ja ihana=)
kirjottelen joskus myöhemmin..nyt on tytöllä kakka pöksyssä.
jaksamisia vielä masukkaille ja onnea kaikille vaavan saaneille=)
hjo ja rv 0 rakastus 4päivää
Iki ihania vauvanhoito hetkiä teille.
Meillä juniori on jo niin " iso" poika,että ei olisi hereillä olo aikana hetkeäkään omissa oloissaan.Heti,jos menen pika pikaa vessaan esimerkiksi,niin sitteristä kuuluu " äää" ja kädet viuhtovat,kuin tuulimyllyn siivet.
Meillä yösyömingit ovat 2,5-2 tunnin välein.Onpa ollut muutama 3 tunninkin väli.
Vauveli kasvaa kohinalla.Synnyttyään 50cm vaatteet olivat pienelle kauheita säkkejä.Nyt ukko onkin siirtynyt 56-60cm vaatteisiin,ison äijän kokohan tuo jo on=)
Nyt onkin poikien iltapesun aika.
Niku ja poijjaat
... Itselläni ei vielä mitään viittauksia siihen suuntaan, mutta kyllähän tässä vielä jaksellaan odotella :)
Aurinko paistoi niin mukavasti makuuhuoneen ikkunasta, että en jaksanut enää jäädä kääntyilemään sängynpohjalle, vaan nousin ylös.
Tänään oliskin sitten vuorossa pihan haravointia ja pitäisi tuo saunakin vihdoin ja viimein siivota kaikenmaailman tavaroista.
Ihanaa, et aurinko vihdoin ja viimein paistaa - tulee ihan kevät fiilis! :D
Iluvatar-76 rv 39+2