työkkärin tarjoama työhönvalmentaja-palvelu?
Hei, haluaisin kysellä jos joltakulta löytyy kokemusta työhönvalmentaja/työnhakuvalmentajan palveluista? Sain itse palkkatuetun työn, mutta työkkäri sanoo että sen lisäksi on pakko sitoutua tuollaiseen työhönvalmentajan palveluun, jossa joku työhönvalmentaja auttaa työllistymään? Tuntuu aika paskalta,kun olin kuukausi sitten työnhakukurssilla jo, ja olen nyt saanut työpaikankin, mutta silti en pääse paskatyökkärinpalveluista eroon. Tuntuu tosi paskalta, että kun haen itse jo työtä, on työnhakutaidot jo ajantasalla kun kurssilla vähän aikaa sitten kävin, niin silti pitäisi tuollaiseen mennä tai tulee karenssi.. ? Öh.
Noh jos jollakin on kokemusta, niin haluaisin tosiaan mielelläni kuulla kokemuksia.
Kommentit (22)
No olen iloinen palkkatuetusta työstä, mutta itse sen hankin, kun hain työpaikkaa, menin haastatteluun ja tein hyvän vaikutuksen ja mainostin että minusta saa palkkatukea. Ja joo kokoaikatyö on kyseessä. Noh paskalta tuntuu siksi, että osaan hakea töitä, työnhakukurssilla olin kuukausi sitten, missä ei mitään uutta tullut esille. Ja nyt kun pääsen työttömyydestä töihin, niin silti pitää ottaa vastaan työhönvalmennuspalvelua? Mulla on huono kokemus työnhakukurssista, ja ahdistaa millainen työhönvalmentaja sitten on. Kai sitä saa kysyä, jos ihmisillä on tietoa ja kokemusta asiasta? Ja mitään vikaa työntekijänä minussa ei sinänsä ole, pitkää työkokemusta ei ole tosin, mutta ei se tarkoita että olisi kelvoton työntekijä.
Eipä tuosta hirveästi vaivaa ollut. Kävin haastattelussa ja sen jälkeen valmennus tapahtui enimmäkseen puhelimitse ja sähköpostilla. Valmentaja lähetti minulle linkkejä avoinna oleviin työpaikkoihin ja yritti keksiä paikkoja joihin voisin hakea, osa oli täysin hatusta vedettyjä, luokkaa "sanoit että osaat englantia hyvin, mitäs jos hakisit kääntäjäksi?" TE-toimiston virkailija sanoi että valmennus toimii täysin minun ehdoillani ja jotkut lopettavat yhden käyntikerran jälkeen kun kemiat eivät valmentajan kanssa satu yksiin, eikä siitä mitään karenssia tule.
eli325 kirjoitti:
No olen iloinen palkkatuetusta työstä, mutta itse sen hankin, kun hain työpaikkaa, menin haastatteluun ja tein hyvän vaikutuksen ja mainostin että minusta saa palkkatukea. Ja joo kokoaikatyö on kyseessä. Noh paskalta tuntuu siksi, että osaan hakea töitä, työnhakukurssilla olin kuukausi sitten, missä ei mitään uutta tullut esille. Ja nyt kun pääsen työttömyydestä töihin, niin silti pitää ottaa vastaan työhönvalmennuspalvelua? Mulla on huono kokemus työnhakukurssista, ja ahdistaa millainen työhönvalmentaja sitten on. Kai sitä saa kysyä, jos ihmisillä on tietoa ja kokemusta asiasta? Ja mitään vikaa työntekijänä minussa ei sinänsä ole, pitkää työkokemusta ei ole tosin, mutta ei se tarkoita että olisi kelvoton työntekijä.
Et kuitenkaan suostu kertomaan, miksi työkkäri maksaisi työhönvalmentajan palvelut, kun sinulla jo on työpaikka. Vai onko niin, että palkkatukea maksetaan vain 3 kk ajan ja sen jälkeen sinun pitäisi olla työkelpoinen, mutta työnantaja empii, oletko. Siksi työnantaja on asettanut palkkaamisesi ehdoksi työhönvalmentajan palvelut.
No minun ärsyttävä työpaikkavalmtajani on oikea besserwisser. On tietävinään kaiken ja minä en 20 vuoden työkokemukselle eri firmoista en tiedä muka mitään. Sitten saarnaa että sinun pitää 80km etäisyydellä mennä töihin tai kouluun. Sitten ehdottelee jotain typerää koulutusta mikä minua ei kiinnosta jossain Jumalan selän takana ja vain sen takia kun sillä alalla on pulaa. työntekijöistä. Sitten alkaa saarnaan ja valittaan kun sanon että jos työkokeilua ajattelet niin se on sitten minimiaika minimitunneilla, koska en mene ilmaseksi työvoimaksi kuin sen ajan että oppii tekemään.
Jotain infoa nyt puuttuu. Työhönhakuvalmentajaa tarvitaan työn, palkkatuetun työn tai työkokeilupaikan saamiseen. Oketko ollut hirvittävän kauan työttömänä? Pelkääkö työkkäri että jäät jälleen palkkatuetun työn jälkern työttömäksi?
Ylipäätään tuo valmentaja on hyvä saada, hän voi tiskin alta osoittaa paikkoja ja lisäksi hänellä voi luetuttaa työhakemukset ja cv:t.
Työhönvalmentajat ovat yleensä yksityisistä yrityksistä kuten Cimsonista palkattuja henkilöitä. Jos kerrot työhönvalmentajalle rehellisesti tilanteesi eli sen että olet töissä, niin työhönvalmentaja toteaa että työhönvalmennuksen ei ole tarvetta ja se lopetetaan.
Joo, noh olen ollut työttömänä valmistumisen jälkeen jonkin aikaa. Olen kyllä tehnyt kuitenkin oman alan hommia, että on kokemusta, ja lisäksi olen tehnyt muiden alan osa-aikatöitä kun oon ollut työtön. En haluaisi olla negatiivinen, mutta kun työnhakukurssi minkä kävin jonkin aikaa sitten oli ihan turha... Ei siellä itse työnhausta ollut kuin ehkä 50% ajasta puhetta. Oli kaikkea ihan muuta mukana myös, mikä ei liittynyt itse työnhakuun... Mietin onko se valmennuskin tälläistä sitten?
6kk palkkatuettu työ on, työkkärin lausunnossa sanotaan että tarvitsen työhönvalmentajaa, että riski työttömyyteen ei suurenisi työpätkän loputtua...
No olen itse hakenut töitä, pistänyt paikkoihin avoimia hakemuksia, tehnyt visuaalista cv:tä ja kaikkea mitä kurssilla neuvottiin jo ennen kuin kurssin kävin ja nyt kun oon saanut työpaikan, niin silti työkkäri vaatii että pitää mennä työhönvalmentajalle, kun se kuuluu osaksi palkkatukea kuulemma. Ei kuulemma ole vapaaehtoinen, kun sanoin etten koe tarvetta ja olin jo vähän aikaa sitten työnhakukurssilla. Noh se ärsyttää, tosin se valmennus on työajalla, mutta turhaa... Noh saa hyviäkin kokemuksia kertoa, ei kai se täysin huono juttu sitten ole, kun sellaista on tarjolla.
Ap
Kun meidän kaupungille pääsee palkkatuella töihin, niin työkkäri ostaa työhönvalmentajan. Tarkoitus on työllistyä vakituisemmin yksityiselle lähinnä, eikä enää jäädä työttömäksi palkkatukityön jälkeen. Kaikki apu on tarpeen, jos itse ei saa työpaikkaa.
eli325 kirjoitti:
Joo, noh olen ollut työttömänä valmistumisen jälkeen jonkin aikaa. Olen kyllä tehnyt kuitenkin oman alan hommia, että on kokemusta, ja lisäksi olen tehnyt muiden alan osa-aikatöitä kun oon ollut työtön. En haluaisi olla negatiivinen, mutta kun työnhakukurssi minkä kävin jonkin aikaa sitten oli ihan turha... Ei siellä itse työnhausta ollut kuin ehkä 50% ajasta puhetta. Oli kaikkea ihan muuta mukana myös, mikä ei liittynyt itse työnhakuun... Mietin onko se valmennuskin tälläistä sitten?
6kk palkkatuettu työ on, työkkärin lausunnossa sanotaan että tarvitsen työhönvalmentajaa, että riski työttömyyteen ei suurenisi työpätkän loputtua...
No olen itse hakenut töitä, pistänyt paikkoihin avoimia hakemuksia, tehnyt visuaalista cv:tä ja kaikkea mitä kurssilla neuvottiin jo ennen kuin kurssin kävin ja nyt kun oon saanut työpaikan, niin silti työkkäri vaatii että pitää mennä työhönvalmentajalle, kun se kuuluu osaksi palkkatukea kuulemma. Ei kuulemma ole vapaaehtoinen, kun sanoin etten koe tarvetta ja olin jo vähän aikaa sitten työnhakukurssilla. Noh se ärsyttää, tosin se valmennus on työajalla, mutta turhaa... Noh saa hyviäkin kokemuksia kertoa, ei kai se täysin huono juttu sitten ole, kun sellaista on tarjolla.
Ap
Asia selvä, sinulla on siis määräaikainen palkkatukipaikka kolmannella sektorilla tai kunnassa. Kyse ei ole ns. oikeasta työpaikasta vaan enemmän kuntouttavaan työtoimintaan vivahtavasta työstä, joka on ponnahduslauta eteenpäin. Työkkärissä on todettu, että sinusta ei ole omatoimiseen työnhakuun, joten saat siihen apua. Joka tapauksessa joudut hakemaan töitä, koska palkkatukipaikkaasi on tulossa joku toinen.
Jos sinulle maksetaan yhteiskunnan taholta ammatti-ihmisen työpanosta, niin yritä nyt edes hyödyntää se. Tämä ihminen saattaa olla sellainen joka tuntee paljon yrityksiä ja yrittäjiä teidän paikkakunnalla ja saattaa tietää sulle sopivan paikan tai joskus myöhemmin muistaa sut kun kuulee että johonkin haetaan työntekijää. Tämä henkilö on sinulle yksi tärkeä linkki verkostossasi mitä tarvitset etsiessäsi töitä.
Voi olla että kunta haluaa että kaikille nuorille annetaan erityisesti palveluja että pääsisivät kunnolla työelämään mukaan ja kaikki nuoret saa palvelun joilla ei ole vakituista tai pidempää määräaikaista työtä eikä ole nyt niinkään kyse susta henkilökohtaisesti, olet vain siinä kohderyhmässä.
Jos ap osaa jo itse kaiken, niin miksi ollut työttömänä ja nyt tuettuun työhön?
Ajattele positiivisesti, siitä on pelkkää hyötyä. Kokeile, älä heti tyrmää kaikkea. Palkkatukityö on mitä on, tuo voi auttaa eteenpäin.
Minä olin tuollaisessa valmennuksessa vai miksi sitä nyt sanotaan. Minä koin sen positiiviseksi ja itse siihen palveluun hakeuduin, kun koin olevani vähän jo hukassa itseni kanssa. Tapasin valmentajan kanssa kerran kuussa ja näissä tapaamisissa keskusteltiin henkilökohtaisesta tilanteestani. Enimmäkseen se oli sellaista yleistä psyykkausta, jota todellakin tunnuin tarvitsevani. Etukäteen olin ajatellut että toivoisin tarkempaa tietoa omasta alastani, mihin suuntaan pitäisi yrittää ja toivoin myös jotain avitusta valmennusyrityksen yrityskontakteista. Valmennus auttoi minua luottamaan itseeni ja vähän skarppaamaan työnhaussa. CV oli jo aika pitkälle viilattu aiemmin, siihen ei juuri tullut muutoksia.
Noiden henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi oli monena viikkona webcast, mitä kokoonnuttiin seuraamaan netin kautta. Työttömiä ympäri Suomen osallistui näihin, aiheet olivat työnhakuun liittyviä. Tuosta sai tosi paljon hyvää infoa ja chatin kautta pystyi esittämään lisäkysymyksiä. Näiden lisäksi oli välillä tapaamisia alueittain, itse osallistuin Helsingin alueen valmennettavien ryhmätapaamiseen ja silläkin oli oma arvonsa.
Lopulta työllistyin ihan muihin kuin oman alani tehtäviin työvoimatoimiston rekrytilaisuuden kautta. Mutta uskon että tuo valmennuksessa mukana oleminen auttoi siihen, että olin rekrytilaisuuden haastattelussa vähän reippaampi ja luottavaisempi omiin kykyihin. Olin työttömänä niin pitkään että aloin jo pelätä, enkö enää koskaan pääse töihin. Ja oli vähän hukassa sekin, miksi kukaan haluaisi minut palkata.
Minä suhtautuisin avoimin mielin tuohon tarjottuun palveluun. Siitä voi olla ihan yllättävääkin apua omaan tilanteeseen. Ja mikään aikaavievä juttu se ei kuitenkaan ole, joten se puolesta on turha murehtia.
Omaan valmennukseeni liittyi myös pääsy valtavaan määrään materiaalia, joka oli yrityksen nettisivuilla valmennettavien käytössä. Joku minua aktiivisempi olisi kahlannut niitä tietoja läpi ja tehnyt harjoituksia ja video-CV:n. Jos on aktiivinen ja haluaa parantaa omia valmiuksiaan ja opetella käyttämään erilaisia kanavia työnhakuun, niin valmennuksen kautta voi saada hyvän paketin itseopiskelumateriaaleja tämän tueksi. Meillä tarjottiin muutamille halukkaille myös mahdollisuus mennä tekemään video-CV yrityksen kameralla ja tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuollaisessa valmennuksessa vai miksi sitä nyt sanotaan. Minä koin sen positiiviseksi ja itse siihen palveluun hakeuduin, kun koin olevani vähän jo hukassa itseni kanssa. Tapasin valmentajan kanssa kerran kuussa ja näissä tapaamisissa keskusteltiin henkilökohtaisesta tilanteestani. Enimmäkseen se oli sellaista yleistä psyykkausta, jota todellakin tunnuin tarvitsevani. Etukäteen olin ajatellut että toivoisin tarkempaa tietoa omasta alastani, mihin suuntaan pitäisi yrittää ja toivoin myös jotain avitusta valmennusyrityksen yrityskontakteista. Valmennus auttoi minua luottamaan itseeni ja vähän skarppaamaan työnhaussa. CV oli jo aika pitkälle viilattu aiemmin, siihen ei juuri tullut muutoksia.
Noiden henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi oli monena viikkona webcast, mitä kokoonnuttiin seuraamaan netin kautta. Työttömiä ympäri Suomen osallistui näihin, aiheet olivat työnhakuun liittyviä. Tuosta sai tosi paljon hyvää infoa ja chatin kautta pystyi esittämään lisäkysymyksiä. Näiden lisäksi oli välillä tapaamisia alueittain, itse osallistuin Helsingin alueen valmennettavien ryhmätapaamiseen ja silläkin oli oma arvonsa.
Lopulta työllistyin ihan muihin kuin oman alani tehtäviin työvoimatoimiston rekrytilaisuuden kautta. Mutta uskon että tuo valmennuksessa mukana oleminen auttoi siihen, että olin rekrytilaisuuden haastattelussa vähän reippaampi ja luottavaisempi omiin kykyihin. Olin työttömänä niin pitkään että aloin jo pelätä, enkö enää koskaan pääse töihin. Ja oli vähän hukassa sekin, miksi kukaan haluaisi minut palkata.
Minä suhtautuisin avoimin mielin tuohon tarjottuun palveluun. Siitä voi olla ihan yllättävääkin apua omaan tilanteeseen. Ja mikään aikaavievä juttu se ei kuitenkaan ole, joten se puolesta on turha murehtia.
Omaan valmennukseeni liittyi myös pääsy valtavaan määrään materiaalia, joka oli yrityksen nettisivuilla valmennettavien käytössä. Joku minua aktiivisempi olisi kahlannut niitä tietoja läpi ja tehnyt harjoituksia ja video-CV:n. Jos on aktiivinen ja haluaa parantaa omia valmiuksiaan ja opetella käyttämään erilaisia kanavia työnhakuun, niin valmennuksen kautta voi saada hyvän paketin itseopiskelumateriaaleja tämän tueksi. Meillä tarjottiin muutamille halukkaille myös mahdollisuus mennä tekemään video-CV yrityksen kameralla ja tiloissa.
Tää ei taida olla sopiva aapeelle, vaikuttaa liian laiskalta. Pitäis kai kotoa tulla hakeen töihin...
Täyttä roskaa. Rahastusta. Kaikki työ piti tehä itse. Hakea mahdollisia paikkoja ja soittaa paikkoihin, jotka itse piti etsiä. Valmentaja vaan soittaa kerran viikossa ja tarkistaa "kotiläksyt". Hän antaa lisää vaihtoehtoja ja kysyy että mitäs sitten tehdään, jos ei ole onnistunut pääsemään mihinkään. Hänenhän se pitäisi niitä neuvoja antaa. Hirveää painostusta koko ajan. Heti haukutaan jos yksikin puhelu jää väliin ja uhataan karenssilla. Ymmärrystäkään ei löydy jos elämäntilanne muuttuu. Kaiken tuon olisi voinut tehdä ilman valmentajaakin. Työkkärissäkään tuntunu tietävän että mitä se tosiasiassa on kun tuota ehdotti. En ois ilmoittautunu jos olisin tienny. Nyt olen viisaampi.
Voisitteko pänikät jo tajuta että palkkatukea tarjotaan ihan työkykyisille ammattilaisille. Mikä saa jotkut luulemaan että palkkatuettu olisi joku lapsi joka tarvitsee ohjaajan olessaan töissä?
työhakukursseja ym järjestää ainakin sastamalas kaupungin pamppujen kössi ja golfkamut.
Minä pyysin päästä tuollaiseen valmennukseen kun olin siitä jostain lukenut. Siinä oli jotain ehtoja, et pitäisi olla 50v täyttänyt tai pari vuotta työttömänä. No minä olin vielä alle 50 (48 silloin) mutta melkein kaksi vuotta työttömänä ja pääsin valmennukseen. Siinä oli sekä kahdenkeskisiä tapaamisia että myös ryhmätapaamisia. Koin olevani aika hukassa itseni ja työnhaun kanssa ja siksi toivoin jotain apua itselleni, että saisin pohdittua mihin suuntaan yrittäisin pyrkiä.
Minulle tuo oli hyvä juttu, päästä juttelemaan jonkun kanssa omasta tilanteesta ja sain sellaista hyvänhenkistä tsemppausta. Tuon valmennuksen aikana sain työpaikan (ei mikään oman alan, mutta noin pitkän työttömyyden jälkeen alkoi kelvata jo pienipalkkaiset hanttihommatkin) ja kun olin ollut kaksi vuotta työttömänä työnantaja sai siihen 30% palkkatuen vuoden ajaksi. Nyt olen ollut kohta kaksi vuotta töissä.
Minä en kokenut sitä valmennusta huonoja juttuna ollenkaan! Sain itse valita sen paikan missä käyn ja valitsin sellaisen joka oli lähellä ja kivan kävelymatkan päässä. Ja valmentajaksi sattui mukava tyyppi, joka osasi valaa minuun itseluottamusta ja tsemppihenkeä.
No höh, vanha ketju - johan olen tänne toissavuonna vuodattanut pitkän tarinani. Sori siitä.
Siis olet kokopäivätöissä toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa ja silti sait työhönvalmentajan palvelut? Mitä mahdat nyt jättää kertomatta.
Ja työkkäri on todella paska, jos menee sinulle palkkatukea puoltamaan. Miksi ne sen tekee, siitähän on sinulle pelkkää haittaa.