Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa ei saisi enää puhua synttäreisräkään?

Vierailija
20.04.2018 |

Aiemmin täällä oli keskustelu, jossa puhuttiin lasten hysteerisistä vanhemmista ja heidän toiminnastaan whatsapp-ryhmät ryhmissä. Keskustelu nosti esille montakin mielenkiintoista asiaa, joista yhteen törmäsin itse tänään.

Meilläkin on yksi ekaluokkalainen lapsi, jonka ryhmä on melko melko suuri. Oppilaita on kolmattakymmenettä.

Lapsemme sai muutamien muiden kera synttärikutsun HopLopin tyyppiseen paikkaan, ei nyt kuitenkaan tuonne HopLopiin. Kutsu tuli tekstarilla vanhempien puhelimiin, ajatuksena, ettei tulisi härdelliä kun pakostakin valtaosa on pakko jättää kutsumatta. (En siis tiedä, mikä tuossa ko. paikassa on vierasrajana, mutta joku rajaus siellä kuulemma on.)

Nyt oli kuitenkin käynyt niin, että synttärisankari itse oli puhunut asiasta koulussa niille, jotka oli synttäreilleen kutsumassa.

Meilläkin on tällainen ekaluokan vanhempien wa-ryhmä, jota on tähän saakka käytetty lähinnä keskusteluihin esim. koko luokkaa koskevista tapahtumista, vaihtuneista kengistä tai kyselyihin vaikka siitä, antaako joku toinen lapselleen rahaa mukaan koulun uimahallireissua varten. Hyvin rauhallista ja asiallista toimintaa mielestäni siis.

Nyt tämä syntymäpäiväkeskustelu kirvoitti kuitenkin erään vanhemman avautumaan ryhmässä hyvin negatiivisella tavalla, syyllisten sekä kutsujaa että jopa meitä vanhempia, joiden lapset ovat kutsut saaneet. Kyseisen vanhemman mielestä on törkeää että osa lapsista jää kutsun ulkopuolelle ja että synttäreistä vielä puhutaan koulussa!

(Nämä kutsutut lapsethan eivät olleet vielä tänään tienneet että kutsu on tullut, kunnes synttärisankari oli heitä siitä valistanut.)

Osa vanhemmista suhtautui viesteissään asiaan samoin, kuin itse suhtaudun. Tähän vuoteen on mahtunut todella monet synttärit ja koska ryhmä on niin iso, kenenkään ei voi olettaa ottavan koko laumaa kotiinsa tai järjestävän muutenkaan niin isolle lapsilaumalle juhlia. Osa on halunnut kutsua esim. vain poikia tai tyttöjä, osa taas on kutsunut vain ne jotkut, joiden kanssa leikkii eniten. Itse vältän tuonne kommentointia, en jotenkin "osaa" sinne kirjoittaa.

Osa vanhemmista (muutama) lähti tämän asiasta purnanneen vanhemman raivoon mukaan ja nyt siellä nämä muutamat ihan tosissaan esittävät, että koska tuonne ei pääse kaikki, ei kenenkään muunkaan pitäisi mennä, ja että nuo juhlat voi järjestää toisin ja toisaalla, mikäli se on siitä kiinni. Kuulemma on kiusaamista jättää osa tällä tavalla törkeästi ulkopuolelle. Sekä synttärisankari että kutsutut lapset on nyt leimattu kiusaajiksi. Myös meitä vanhempia syytellään siitä, että tällaisen toiminnan mahdollistamme.

Synttärisankarin äidin pahoittelut eivät riittäneet. Hän kirjoitti, että on pahoillaan aiheutuneesta mielipahasta ja että olisi toki kieltänyt lastaan puhumasta koko asiasta, jos olisi tiennyt että joku siitä noin mielensä pahoittaa. Vetosi myös siihen, että noin suurta ryhmää on vaikea kaikkineen kutsua juhliin, sitä kun ei ole kukaan toinenkaan vanhempi tämän kohta kuluneen vuoden aikana tehnyt...

Kysyisinkin, kuinka moni teistä on nyt sitä mieltä että tässä on kysymys kiusaamisesta? Onko minun lapseni kiusaaja, mikäli menee synttäreille mukaan? Mahdollistammeko me vanhemmat kiusaamisen päästämällä lapsemme tuonne?

Entä miten te toimisitte tässä kutsutun lapsen vanhempana? Olisitteko yhteydessä esim. opettajaan? Entä miten toimisitte synttärisankarin vanhempana?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskustelusin kutsutun lapseni kanssa että kiva kun hän sai kutsun, haluaako mennä ja sopisin ettei kuitenkaan puhuisi koulussa nyt näistä synttäreistä koska jollekin voi tulla pahamieli jos eiolekaan saanut kutsua. Ja ilmoittaisin kutsujaäidille että lapsi osallistuu (jos halusi). Ja sinne mennään ja pidetään hauskaa. Ja pitäisi huolen että lapseni ymmärtää ettei juhlista hehkuteta suuresti koulussa niiden jälkeenkään ja oli kiva/oikeutettua kun hän sai kutsun (ylipäätään kun saa kutsun minne/kenen juhliin tahansa) sillä kaikkia ei mitenkään aina voida kutsua. Tämä keskusteluhan tulee käytyä myös silloin kun järjestetään omia syntymäpäiviä (kuka kutsutaan ja miksi). En vastaisi mitään tuohon yhteiseen jengiwasappi ryhmään vaan sivuuttaisin kokonaan.

Vierailija
22/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päiväkodissa järjestely että synttärit juhlitaan päiväkotipäivän aikana. Tädit on askarrelleet kortin ja jostain pussukasta saa valita mieluisensa pikkulahjan (joku pienesine, euron pari maks arvoinen, tarha hankkinut). Lauletaan onnittelulaulut jne ja Synttärisankarin vanhemmat tuo jotain pientä makeaa tarjottavaksi kuten esim tikkarit, keksipaketin tms, josta lapset saa sitten vähän herkuksi. Ja näin jokaisen synttärit tulee juhlituksi eikä synny suurta probleemaa.

Tämä malli varmaan pitää ottaa sitten myös peruskouluun. Ysiluokalla myös vielä nämä yhteissynttärit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on päiväkodissa järjestely että synttärit juhlitaan päiväkotipäivän aikana. Tädit on askarrelleet kortin ja jostain pussukasta saa valita mieluisensa pikkulahjan (joku pienesine, euron pari maks arvoinen, tarha hankkinut). Lauletaan onnittelulaulut jne ja Synttärisankarin vanhemmat tuo jotain pientä makeaa tarjottavaksi kuten esim tikkarit, keksipaketin tms, josta lapset saa sitten vähän herkuksi. Ja näin jokaisen synttärit tulee juhlituksi eikä synny suurta probleemaa.

Tämä malli varmaan pitää ottaa sitten myös peruskouluun. Ysiluokalla myös vielä nämä yhteissynttärit.

Meillä muistaakseni 1-luokalla opettaja teki aina kortin ja koko luokka allekirjoitti sen.

Vierailija
24/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeestiko joku aikuinen haluaa näitä koko luokan synttäreitä? Mulle tuo olisi täysi painajainen, eihän sitä muuta ehtisi enää tehdä kuin viedä lapsia synttäreille ja ostella lahjoja. Huh.

Vierailija
25/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdottomaksi on mennyt vain vanhempien sairas auktoriteettiusko.

Mikä opettaja tai kukaan muukaan on sanomaan, ketä kutsun lapsen synttäreille. Piste.

Lapsi ja vanhemmat elävät omas elämäänsä vapaa-ajalla.

Vierailija
26/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämäkin. Jos jo aiemmin kouluvuoden aikana on ollut juhlia, joihin kaikkia ei kutsuta, niin miksi yhtäkkiä se on nyt väärin?

Meillä lapsen päiväkodissa on sellainen systeemi että synttärikutsut annetaan ryhmän hoitajalle, ja hakutilanteessa hoitaja antaa kutsun kutsutun lapsen vanhemmalle. Minusta kiva näin, ei tule sellaista suurieleistä kutsujen jakelua. Lasten puheista ei vaadita ketään tilille, toki omaa olen ohjeistanut kun joskus tulee lapsilla riidoissa sellaista "En sitten kutsu Anteroa mun synttäreille kun se on tyhmä!" niin olen todennut että juhlilla ja kutsumisilla ei kiusata eikä kiristetä, ja jos se menee uhoamiseksi ennen synttäreitä niin ketään ei kutsuta. 

Olen pitänyt myös koko päiväkotiryhmän synttäreitä koska on ollut mahdollisuus vuokrata edullisesti iso tila taloyhtiöltä. Mukavaahan se on ettei tarvitse pohtia kuka sitten jää kutsumatta. Mutta aika hulinaa se on ja ymmärrän hyvin etteivät kaikki siihen lähde. Enää kouluiässä en aio noin tehdä, liian isoja ryhmiä.

Kyllä nykyään menevät monet ilmiöt ihan liiallisuuksiin. Kiusaamisestakin väännetään niin että oikea kiusaaminen jää huomiotta. Nuo viestiryhmät ovat käteviä jos pysyvät asiassa mutta mitä isompi ryhmä, sitä pahemmin menee persiilleen. Isompaan ryhmään kun mahtuu aina pari riidankylväjää ja säätäjää. 

Vierailija
27/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää millaiseksi maailma muuttuisi jos ne kaikki kutsuttaisiin ja ihmiset lopettaisivat tämän v.... valittamisen kuinka raskasta elämä on.Omien muksujen synttäreille kutsuttiin aina jokainen tyttö kerhosta ja ala-aste aikana luokasta.Vaikka kaikki ei ollut lapsen mielestä niin best frend niin kaikki kutsuttiin ja siinä luokassa oli erinomainen henki koko sen 6 v.kun olivat yhdessä.Tyttö sai hymytyttö patsaan koulun päättäjäisissä ja oli kuulemma muutenkin reilun kaverin maineessa.Itse haluaisin yhteiskunnan missä kaltaisenne ihmiset loistaisivat poissaolollaan,sori siitä.

Vierailija
28/28 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kuule itsellesi vaan. Meidän lapsi on tuplaluokalla jossa on 40 oppilasta. Kaikkihan ne pitäisi meille kutsua ja kestitä. Ja tietenkin kaikkien muidenkin, ja sitten ostetaan lahja 40 x vähintään 10€ (joka on pieni raha lahjasta). Sehän ei teekään kuin 400+ € lahjoihin ja sitten 200€ juhliin, jos on kotisynttärit, jos ei niin en edes halua tietää mihin hinta pompsahti. Ai niin, ja meillä on 3 lasta, että sellaiset 2000€ vuodessa synttäreihin. No thanks. Ai ettien että ja sori siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi