Työajasta
Työsopimuksessani lukee työajakseni keskimäärin 20h/vko, mutta teen jatkuvasti lähemmäs 33 tuntia viikossa. Meillä loppuu juuri tasoittumisjakso mutta heti perään alkaa uusi 26 viikon pituinen jakso.
Olen vasta tuore työntekijä, joten työaika asiat ovat uusia. Joten siis, koulun ohella tuo 33h viikossa on aivan liikaa. Onko tämä siis ok sopimuksen kannalta että teetetään näin paljon töitä vaikka sopimuksessa on 20h? Ja kyllä, olen tietoinen että on hyvä että on enemmän tunteja, mutta nykyinen tilanne on liikaa ja töihin tullessa oletin työaikani olevan 20h/vko. Onko tässä siis kaikki ihan okei ja ihmetteln turhia vai onko tässä joku koira haudattuna? Ja onko ok pyytää pomoani laittamaan tunteja (ainakin lähemmäs 20 kuin 30) 20 viikkoon vaikka sopimuksessa on sana 'keskimäärin'
Kommentit (7)
Pidä aina puolesi äläkä ala kenenkään kynnysmatoksi tai olet sitä aina.
Puhu työnantajasi kanssa asiasta ja kerro opiskelevasi. Yleensä tilanne ymmärretään ja tunnit sovitetaan elämäntilanteeseen. Jos tämä ei toimi niin kannattaa hakea työtä, joka sopii sinulle paremmin. Nuoret opiskelijat ovat haluttua työvoimaa monissa "hanttihommissa". Älä ainakaan opintojasi uhraan yhdenkään kaupan kassaan.
Sulle on pakko antaa ne lisätunnit jos et kirjallisesti ilmoita, että haluat vain 20
Eli riittääkö kirjalliseksi ilmoitukseksi vain joku lappunen johon olen kirjoittanut että haluaisin vain tehdä tuon 20h/vko? Ja tämänkö pitäisi toimia? Minua vain hämmentää tuo 'keskimäärin' sana sopimuksessa ja tuo meidän tasoittumisjaksomme joka tuntuu jatkuvan koko vuoden läpi.... :/
Se 20 on vain vähimmäistuntimäärä, joka sinulle tulee ainakin tarjota. Jos et halua tehdä kuin tasan 20h, sinun tulee laatia siitä työnantajan kanssa kirjallinen sopimus.
Itselläni vähän sama tilanne, joten jos pyydän työnantajaa vähentämään tunteja vastaamaan sopimuksessa mainittua määrää, on hänen tähän suostuttava? Hän ei voi vaatia minua tekemään enempää tunteja kuin sopimuksessa lukee?
On ok ja sinulle on jopa pakko tarjota ylimääräisiä tunteja, ellet kirjallisesti ilmoita, ettet niitä halua. Kannattaa siis sanoa, että sinulle riittää tuo 20. Toki määrää saa tasoittaa, jos sellaisesta on sovittu eli jonain viikkona 30 ja toisena taas 10.