Sanoja, joita käytettiin ennen, mutta ei enää nykyään, ainakaan siinä määrin? LUETELLAAN:)
Kommentit (1373)
Vierailija kirjoitti:
Kassatäti
Kassaneiti, seuraneiti.
Monokkeli, lornjetti, prillit.
Vierailija kirjoitti:
Kirakka kirjoitti:
Pesä. (Naisen sukuelin. Saada pesää oli joskus tosi yleinen ilmaisu.)
:D ja linnunkiikku tarkoitti terveyssidettä!
Ne virkattiin tai kudottiin sen mallisiksi ja kuivattiin ulkona narulla vähän syrjässä.
Peke kirjoitti:
Lentojätkä
Tietäneekö tätä enää moni ilman Googlea..
Kaupunkilaiset ei ainakaan.
Vitsi: miehen ja naisen jäljet päättyivät äkisti. Miksi? Vast.:- Toinen oli houkutuslintu ja toinen lentojätkä.
Kirakka kirjoitti:
Läpsyttimet. (Varvassandaalit.)
Läpsärit, varvikset.
Limot (nuoret koivut juhannuskoristeina)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Episkooppi (siirtoheitin, ennen dokumenttikameraa ja videoprojektoria)
Ettei olisi oskiloskooppi?
Ei kyllä minä oskilloskoopin tunnen, mulla on sellainen töissä; se on analoginen ja aika vanha mutta riittää vielä hyvin tarpeeseen.
Kannattaa googlata jos ei tiedä, episkooppi oli tai on laite jolla mm. kirjan sivun sai heijastettua valkokankaalle.
https://www.google.fi/search?q=episkooppi
Saksankielisellä Wikipedian sivulla on viidennessä kuvassa Liesegang joka meillä oli luonnontedon ja bilsan luokassa -70 luvun alusta kun kyseiseen kouluun menin.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Episkop
Episkoopin suurin puute oli sen heikko valovoima, sen käyttö edellytti aina käytännössä luokan pimentämistä, jonka vuoksi se oli kiinteästi luokassa, jossa oli asennettuna pimennysverhot. Muuten se oli aika näppärä ja nopea käyttää. Viikottain sitä tunneilla käytettiin ja itsekin jonkun esitelmän aikana sitä käytin.
Aika kallis laite se kai oli diaprojektoreihin ja myöhemmin yleistyneisiin piirtoheittimen verrattuna. Mutta se oli siis erilaiseen tarkoitukseen ja hyvä laite siihen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Näre (pieni kuusi)
Kräki meilläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa ettoset (nokoset)
Ettoneet.
Pärinäpoika, pärtsäri, myssymissi.
Vierailija kirjoitti:
Kanttu vei
Kertokaa ihmeessä, mistä tämä sanonta on peräisin. Olen miettinyt sitä kohta 70 vuotta ja nyt toivon saavani siihen selityksen.
Olen kohta kanttu vei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanttu vei
Kertokaa ihmeessä, mistä tämä sanonta on peräisin. Olen miettinyt sitä kohta 70 vuotta ja nyt toivon saavani siihen selityksen.
Olen kohta kanttu vei.
Amerikansuomalaisten muka tullut versio sanonnasta " Gone to way "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkat, punakaartilaiset (kuukautiset)
Naistenvaivat.
Tällä viikolla meillä maalataan leikkimökkiä:DDDDD
En mitenkään jaksa kaikkea lukea nyt kun on Hortonin syndrooma, mutta kyllähän "videopelit" on sellainen minkä sanoja ei ihan nuori taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Puolihame. Pomppa. Ulsteri.
Mikä on pomppa? :-|
Vierailija kirjoitti:
Taivahan talikynttilät
Ehdotus taivastuikkuset
Taivastuikkuset sydänhohtoiset
Hehkuen tuikkii tähtöset hopeiden
Jupit vastaan hevarit.