Sanoja, joita käytettiin ennen, mutta ei enää nykyään, ainakaan siinä määrin? LUETELLAAN:)
Kommentit (1373)
Vierailija kirjoitti:
tussu (moppi)
Siis sitä lattianpesuvälinettäkö on kutsuttu tussuksi? Muahaha - on mahtanut tulla puhdas lattia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tussu (moppi)
Siis sitä lattianpesuvälinettäkö on kutsuttu tussuksi? Muahaha - on mahtanut tulla puhdas lattia!
Myös ikkunanpesu mikrokuitupesinhärveliä.
Daa. Ainakin minun esiteini-iässäni tuota käytettiin.
Turhaa muuten edes vaivautua pyytämään laittamaan vain yksi asia/viesti koska ei se toimi täällä kuten huomaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hannata. "Sä et hannaa" (uskalla)
No ei, vaan hannata on pelätä. "Kato toi hannaa!"
Ok! Silloin kun tuota kuulin niin moni sanoi nimenomaan noin että joku ei hannaa kun joku pelkäsi. Ilmeisesti eivät sitten tienneet miten olisi pitänyt sanoa. Kiitos kuitenkin tästä tiedosta, olen elänyt valheessa jo ainakin 15 vuotta! 🤔👽
Mulla ilmeisesti sitten on vielä vanhempi käsitys, mun kielessä hannata tarkoittaa juuttumista, kiinni ottamista, ”no mikä siellä nyt hannaa”, siis ihan konkreettisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis hannata. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hannata. "Sä et hannaa" (uskalla)
Hannah tarkoittaa just päinvastoin että EI uskalla. "Sä hannaat" tarkoittaa siis "sä et uskalla". Hannari on pelkuri.
Mä olen ymmärtänyt että hannaaminen on vastustelemista. Joku hannaa = ei suostu.
Lapsuus ja nuoruus 70-80 luvulla Helsingissä: kyllä meillä hannari oli pelkuri.
Mielisairas/hullu = mielenterveyskuntoutuja
Mielisairaala = psykiatrinen sairaala
Hullujenhuone = psykiatrinen sairaala
Vierailija kirjoitti:
Turhaa muuten edes vaivautua pyytämään laittamaan vain yksi asia/viesti koska ei se toimi täällä kuten huomaat.
Minkä takia niitä pitäisi yhteen rajoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittaja aloitusviestissään niin pyysi. Sitä on kuitenkin turhaa pyytää koska valtaosa laittaa monta asiaa. Pitäisikö minun vielä tavata vai ymmärsitkö nyt mistä viestissäni oli kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että tiedettäis mitä kukakin peukuttelee ja miten?
Hän - tätä ei enää kuule normaalissa puheessa juuri lainkaan.
Anteeksi - tästä on tullut yleisemmin sori, ellei halua korostaa sitä, ettei ole oikeastaan lainkaan pahoillaan, joko tyyliin "No anteeksi (anteeks) nyt vaan jne, tai kun halutaan pysäyttää joku jonkun asian vuoksi, vaikka kaupassa ohi kulkeva työntekijä: "Hei anteeksi (anteeks), missä teillä on ruuveja ?"
Irrotella (=rentoutua, bilettää, olla viihteellä)
Daiju. 90-luvun lopusta 2000luvun alkuun kyseltiin aina toiselta "ootsä vähän daiju!?''
Mä olen Espoosta ja olen käyttänyt "hannata" sekä vastustelu- että pelkurimerkityksessä.
Telefaxi.
Hakulaite.
Moderni/postmoderni?
Näköradio