Taaperoimettäjät: ketju teille ja imetykseen ennakkoluuloisesti suhtautuville.
Tässä kaatuu myytti nro 1: puhuva ja kävelevä lapsi istuu tissillä kaiken päivää aivan kuin vastasyntynyt kollegansa. Taapero ei pyydä/ole tissillä kaikenaikaa, vaan esim. yhden kerran päivässä/ jokusen kerran viikossa jne. Hän ei siis tarvitse rintaa kesken kauppareissun tai perheen ravintolassa lounastamisen.
Myytti 2: lasta pidetään rinnalla väkisin/ ei anneta vierottua. Tämmöinen ei vain onnistu.
Myytti 3: koululainen tulee kotiin ja pyytää vielä tissiä. Koululainen ei ole taapero. Tällainen tapahtuma ei kuulu taaperoimettäjien kokemuspiiriin.
Myytti 4: taaperoimetys on äidille tärkeämpi juttu kuin lapselle. Kukas tämmöistä pystyy mittaamaan, mutta väittäisin tämänkin olettamuksen olevan väärin; katso kohta 2.
Myytti 5: WHOn imetyssuositus koskee vain kehitysmaita. Jos näin olisi, se lukisi siellä tekstissä myös niin. Yksinkertaista vai kuinka?
Seuraava voi jatkaa. Imetyksen vastustajille tiedoksi: tämä ketju ei ole teitä varten, jotka tivaatte syitä taaperoimetykseen, koska ei ole olemassa yhtä ainoaa syytä - ja varsinkaan sellaista syytä, jonka kaikki absoluuttisesti hyväksyisivät - ja se vanha jankuttaminen ei enää kiinnosta ketään, onko tämä oikein vai väärin - hyvä vai paha.
Kommentit (6)
sanoo ap ja vääntää samalla rautalankaa.
imetysguru. En kai minä nyt muuten tänne alkaisi tällaisia kirjoitella? Ei helmiä sioille, on aina periaatteeni, you know.
Itse imetin poikaani 8kk ja paljon kauemmin olisin halunnut imettää. Minusta varhainen korvikkeen anto on paljon paljon luonnottomampaa, kuin taaperoimetys, jos nyt täytyy vertailemaan ruveta. Imetyshän on maailman luonnollisin ja tarpeellisin asia.
Ja kun puhutaan taaperoimetyksestä, niin se tarkoittaa TAAPEROIDEN imetystä eli ei minkään isojen lasten imetystä.
Ketään ei siihen pakoteta.
Itse muuten olen ajatellut, että en rupea vieroittamaan vauvaani (nyt 5 kk.) väkisin rinnasta, ainakaan ennen kuin hän on niin iso, että hänen imettämisensä tuntuu hölmöltä. Joten jos lapseni ei vieroita itse itseään, ja imetys tuntuu edelleen minustakin luontevalta, saattaa minustakin tulla taaperoimettäjä. Niin yksinkertaisesti se kai monilla tapahtuukin.
miehelleni (klo 2.40 aamuyöllä, rinnat kipeinä ja rintakumia sovitellen), että imetys loppuu siihen päivään, kun lapsi on puoli vuotta. Ja sitten se imetys alkoi sujua ja aloin puhua yksivuotispäivästä, ettei tarvitse mitään tutteleita ostella. Lapsen ollessa puolitoistavuotias ajattelin, että kokeillaan vieroitusta kesällä. Kun lapsi on 2,5-vuotias, ajattelen edelleen vieroituksen onnistuvan kesällä, tänä kesänä. Ja lapsi on silloin 2v9kk ja toivottavasti asiassa erittäin yhteistyöhaluinen myös. Että sillä lailla siihen vähitellen mennään siihen taaperoimetykseen - eikä millään etukäteispäätöksellä ennen raskautta tms.
mikä tämä palsta sitten oikein on? Ap vaan kysyy.