Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon rahaa teillä menee ruokaan per viikko?

Vierailija
18.04.2018 |

Miten söisit, jos sulla olisi vähemmän/enemmän rahaa? Kuinka monta henkilöä taloudessasi on?

Mä laskin kuiteista ruokakuluni. Olen sinkku. Viimeisten seitsemän päivän aikana ruokaan on mennyt 19,50€. Syömiseni on koostuneet lähinnä pavuista, linsseistä, omenoista, vihanneksista, hernekeitosta ja perunoista. Yhden sipsipussinkin olen ostanut. Olen saattanut leipoa sämpylöitäkin ja syödä niitä jonkun paputahnan kanssa.

Kävelen paljon ja kävelyiden aikana käyn marketeissa tarkastamassa tarjoukset. Tässä on noin kymmenen kilometrin kierroksen varrella kolme isoa markettia. Vihanneksia ja ties mitä saa joskus todella halvalla.

Ei varmaan tarvitsisi edes mainita, mutta mainitsen kuitenkin. Olen velkainen, sairas ja työtön. Saisin helposti upotettua vaikka satasen ruokakuluihin joka viikko, ja varmasti niin tekisinkin, jos rahaa olisi. Jos olisi niin paljon ruokaan laitettavaksi, tekisin ensimmäisenä jonkun järjettömän pizzan, jossa olisi kaikkea mahdollista, mihin ei ole nyt varaa. Tai tekisin tortilloja. Tai vääntäisin sushia. Onnistuu se nytkin, mutta en raaski kuitenkaan ostaa niitä levälevyjä, eikä täytteet olisi niin hyviä. Kasvis-ihmisenä ostaisin myös nyhtökauraa ja härkistä. Tietty söisin myös kaikkia eksoottisia hedelmiä ja pöräyttäisin itselleni smoothiet joka päivä. Leipoisinkin paljon. Lihomista pitäisi tosissaan varoa. Ahmisin varmaan kuin hullu ainakin alkuun.

Jos rahaa taas olisi vähemmän, olisi vihanneksista, hedelmistä ja satunnaisesta sipsipussista karsittava, eikä mausteita voisi enää ostaa niin kuin nyt. Kesällä pitäisi hakea vihreää ruokaa ulkoa. Sitä teen kyllä muutenkin, mutta siihen on pitänyt turvautua vain pari kertaa oikeasti siksi, koska rahat oli lopussa.

PS. Kiitos teille, jotka syksyisin laitatte omenakorin pihanne ulkopuolelle ohikulkijoita varten! Tiedän, ettei ne ehkä ole niitä puhtaimpia, mutta niitä olen välillä syönyt.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, aloituksesta tuli kamalan pitkä.

ap

Vierailija
2/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70e viikossa kahdelta aikuiselta. Ollaan keskituloisia ja syödään mielestäni monipuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella ne omenat ei ole puhtaita?

Vierailija
4/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso hintoja kaupassa, ostan perheelle sitä mitä milloinkin halutaan syödä. Veikkaisin n. tonni/kk.

Vierailija
5/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tjaa-a en oo tarkkaan laskenu. Vähä vaihtelee kuun ja rahatilanteen mukaan. Köyhimillään ehkä 10€ viikko. Rikkaimillaan 30-40€ jos käy pizzallaki tms. Sillonku oikein köyhä tilanne , nii teen ison määrän keittoa tai jotain ja syön samaa sit montapäivää. Yleesä kuun lippuviikko menee aina pihistellen ja lantteja laskien..

Vierailija
6/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni noin 17e. Olen pieniruokainen, ja selviän viikon satsilla itse leivottuja sämpylöitä, kurkulla, tölkillä maitoa, kilolla perunoita tm muita juureksia ja nokareella margariinia.

Jos minulla olisi enemmän rahaa, en luultavasti söisi sen terveellisemmin. Joo, kokkaisin enkä monipuolisemmin, mutta ostaisin myös suklaata ja sipsejä ja vappusimaa ynnä muuta herkkua korin täydeltä. Olisin varmasti ylipainoinen, jos en olisi näin pihi. Olen siis opiskelija, ja minulla on kyllä säästöinä esim kaikki lapsilisäni, mutta olen päättänyt, että opintojen aikana opintotuen plus asumistuen pitää riittää ja myöhemmin sitten nostetaan elintasoa kun löytyy työ (tällä alalla lähes varmaa).

Vierailija
7/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuviikko*

Vierailija
8/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella ne omenat ei ole puhtaita?

Usein niissä koreissa on lappuja, joissa lukee, että omenat on maahan pudonneita tai niissä on huonoja kohtia. Nyt kun ajattelee, niin tuskinpa ne sen likaisempia on kuin esimerkiksi poimimani villivihannekset tai omat käteni. Tai kaupan omenat, joita kaikki käpälöi. Ne ehkä vasta likaisia onkin.

Joo, nyt kun miettii, niin varmasti ovat tarpeeksi puhtaita. Ehkä hyvinkin puhtaita verrattuna moneen muuhun, mitä mäkin usein syön.

ap

Vierailija
9/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 200€/vko.

2aik+2 teinikundia=syövät kuin hevoset. Pelkkää heviosastoa kannetaan lauantaisin kaupasta Prisman muovipussillinen ja ylikin.

Jos ei tarvitsisi hintoja yhtään katsella niin kalaa söisimme useammin kuin nyt kerta-kaksi viikossa, esim.loimulohta rakastaa koko perhe, mutta hinta on liian suolainen viikottaiseksi herkuksi=32-35€/kg ja kg pitää aina kaikkea kalaa aterialle ostaa.

Vierailija
10/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tjaa-a en oo tarkkaan laskenu. Vähä vaihtelee kuun ja rahatilanteen mukaan. Köyhimillään ehkä 10€ viikko. Rikkaimillaan 30-40€ jos käy pizzallaki tms. Sillonku oikein köyhä tilanne , nii teen ison määrän keittoa tai jotain ja syön samaa sit montapäivää. Yleesä kuun lippuviikko menee aina pihistellen ja lantteja laskien..

Mullekin tulee joskus noita rahattomia aikoja. Alkuun se tuntui hurjalta silloin vuosia sitten. Koitan aina ostaa ylimääräisiä papuja, riisiä ja joskus pastaa. Selviäisin nykyisillä varastoilla varmaan kuukauden. Veikkaan, että keräisin varastoja, vaikka rahaa olisikin. Mistäs sitä tulevasta tietää..

ap

Vierailija
11/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a, oiskohan ne jotain noin 40 euroa ruokakulut? Varmaan välill enemmänkin jos on jotain kuivatuotteita yms kaapista loppu. Yksin asun, tulot melko pienet vastavalmistuneena vaikka töitä riittääkin.

Töihin ostan yleensä puolieineksiä  ruuaksi, kuten pakastekasvispihvejä ja perunamuussijauhetta jne vastaavaa. Kerran kaksi viikossa jonkun ns. varsinaisenkin einesannosruuan jos tekee jotain tiettyä mieli.

Kulutan kans hieman liikaa energiajuomia millä on hieman turhan iso osuus ruokakuluissani. Energiajuomia useampia viikossa, tosin olen saanut hyvin reilusti jo vähennettyä pahimmasta vaiheesta, heh.

Lisäksi ostan keskimärin yhen leipäpussin ja yhen keksipaketin viikossa, keliakikkona ne maksaa hieman normaalia enemmän. Leivon myös miellelläni, tosin gluteeniton jauhopussi maksaa suht saman verran kuin leipäpaketti joten mielummin leivon makeaa kuin leipää johon jauhoja tarvii enemmä.

En mä tiiä söisinkö sen kummemmin jos olisi enemmän rahaa. Nytkin saatan silloin tällöin ostaa jotain paistia tai lohta tms hyvää. En usko että niitäkään useammin söisin vaikka enemmän rahaa olisi. Jos rahaa olisi selvästi vähemmän eikä mitään taustatukia olemassa (vanhempani ovat periaatteestaan sellaisia että tukivat kun olin opiskelija eikä rahaa paljon ollut, kuulemma ruuasta ei säästetä vaan muusta jos on pakko, joten saatoin ostaa suunnilleen mitä halusin kunhan vähän hintoja katteli) niin sitten varmaan ensimmäiseksi jäisi nuo leivät ja herkut yms pois eikä lainkaan eineksiä.

Vierailija
12/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei havaintoa, mutta jos pitäis suunnilleen arvioda niin 100€ ruokakauppaan, mulla menee 50€ työaikana ruokailuun, miehen kuluista en ihan varma (sanotaan sama 50€), lapset käyttää varmaan keskimäärin 15€ kahvitteluun/herkkuihin. Joten jos ei käydä perheen kanssa ravintolassa syömässä, niin 215€/viikko. Pitäis varmaan joskus laskea paljon sitä rahaa oikeasti menee.

Vierailija
13/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin satanen viikko kahdelta plus ainakin yhden lounaat. Sillä ei tarvitse ostaa halvimpia tomaatteja tai juustoja. Ravintolaillalliset erikseen.

Vierailija
14/19 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei havaintoa, mutta jos pitäis suunnilleen arvioda niin 100€ ruokakauppaan, mulla menee 50€ työaikana ruokailuun, miehen kuluista en ihan varma (sanotaan sama 50€), lapset käyttää varmaan keskimäärin 15€ kahvitteluun/herkkuihin. Joten jos ei käydä perheen kanssa ravintolassa syömässä, niin 215€/viikko. Pitäis varmaan joskus laskea paljon sitä rahaa oikeasti menee.

Unohtu laittaa, että kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ja huomasin, että unohtu myös lasten kulujen tuplaus eli 230€.

Vierailija
15/19 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksineläjällä n. 50 e/viikko, korkeintaan. Yleensä alle, mutta pyöristän tuohon summaan, koska samoista marketeista ostan myös pesu- ja puhdistusaineet, wc- ja  talouspaperit, kissanhiekan + ruuat ja  joskus jotain muutakin kotona tarvittavaa.

Vierailija
16/19 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko menee, ostetaan mitä tarvitaan ja vähän enemmänkin, mitä nyt halutaan.

Vierailija
17/19 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kuussa 600-800 ruokakauppaan. Tossa on myös vessapaperit, samppoot, terveyssiteet. Kodin pesuaineet jne.

Isä, äiti, kaksi teiniä ja kaksi koiraa. Lasten koululounaat on ainoat ulkona syötävät. Meille vanhemille teen eväät.

Teinit syö ihan tajuttpmasti. Tuntuu että koko ajan saa kantaa ruokaa,e ikä riitäkään. Haluan heidän ruokansa olevan laadukasta.

Vierailija
18/19 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 100 €/vk kaksi aikuista. Kumppani syö lisäksi lounaan opiskelijaravintolassa ja kustantaa sen itse.

Vierailija
19/19 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katso hintoja kaupassa, ostan perheelle sitä mitä milloinkin halutaan syödä. Veikkaisin n. tonni/kk.

Tonni kuussa?! TONNI??? 1000€? Mahtaa olla teillä iso perhe! Meillä menee 4 hengen ruokakuluihin aika tarkalleen 100€/vko ja ihan hyvin ja monipuolisesti syödään. Tuosta sais helposti pihistettyä puolet pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi