Onko ok, että äitipuoli pakottaa tytön 15v ottamaan lävistyksen pois kun tyttö on heillä (joka toinen vkl)
Tytöllä on huulilävistys. Tämän äitipuolen mielestä tytön nuoremmat siskopuolet ovat nyt alkaneet kinuta lävistystä itselleen ja siksi tytön pitää ottaa heillä lävistys pois. Onko ok vai väärin?
Kommentit (68)
Kyllä minustakin mielipiteen saa sanoa, kunhan sanoo ”minun mielestäni...MINÄ en tykkää...”. Ja kun vielä pehmentää, että minä nyt olen näin vanha ja sitä ja tätä...
Tärkeintä on, ettei syyllistä tai tuomitse, edes rivien välissä. Jos tähän pystyy, niin ei omaa mielipidettä tarvitse piilotella kuitenkaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman avata tuon mielipiteesi takana olevaa logiikkaa? Kuuluvatko korvalävistykset samaan kastiin, vai onko niillä jollain tavalla eri asema?
Yhdet lävistykset korvassa on ok, niihin voi laittaa kauniit helmikorut. Kaksi lävistystä korvassa menee jo WT-osastoon.
"Niihin voi laittaa kauniit helmikorut" on ehkä naurettavin ja typerin lause, jonka olen pitkään aikaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman avata tuon mielipiteesi takana olevaa logiikkaa? Kuuluvatko korvalävistykset samaan kastiin, vai onko niillä jollain tavalla eri asema?
Yhdet lävistykset korvassa on ok, niihin voi laittaa kauniit helmikorut. Kaksi lävistystä korvassa menee jo WT-osastoon.
Helmikorut ovat rumia ja tätimäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin mielipiteen saa sanoa, kunhan sanoo ”minun mielestäni...MINÄ en tykkää...”. Ja kun vielä pehmentää, että minä nyt olen näin vanha ja sitä ja tätä...
Tärkeintä on, ettei syyllistä tai tuomitse, edes rivien välissä. Jos tähän pystyy, niin ei omaa mielipidettä tarvitse piilotella kuitenkaan.
Ohis
Miksi? Jos teini tekee järjettömän valinnan, niin ei sitä pidä mennä pehmentämään melkein-hyväksynnällä. 15v on 3 vuoden kuluttua aikuinen ja on hyvä oppia, että kaikki kiva ei saakaan hymistelyä osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitipuolena toteaisin, että ei ole minun asiani puuttua lävistykseen tai vaatia sitä poistettavaksi. Toisaalta tytärpuolella ei ole mitään sanomista siihen, jos kerron mielipiteeni lävistyksen rumuudesta ja esitän omille lapsille youtubevideoita mätänevistä kasvoista. Lisäksi voin aina muistuttaa, että menestyvillä naisilla ei ole moisia reikiä naamassa, joten jos haluaa hyvän työn ja paljon rahaa, ei kannata tehdä itseensä reikiä.
Lävistysten haitoista kertominen on fiksua, mutta teinin koruvalintojen haukkuminen rumaksi on typerää ja lapsellista. Miten voit olettaa ettei teinillä ole "mitään sanomista" siitä että arvostelet hänen ulkonäköään? Minulla oli huulikoru teininä ja voin sanoa että niiden mielipiteiden esittäminen ei saanut minua muuttamaan omaa mielipidettäni lävistyksestäni vaan mielipidettäni henkilöstä joka tahtoi niin kiivaasti päästä sanomaan koruani rumaksi aina tilaisuuden tullen.
Toisekseen, pidit siitä tai et, kasvojen lävistyksistä on tullut nykynuorten keskuudessa yhtä neutraali asia kuin korvakoruista. Yksi sievä koru naamassa ei uraa pysäytä.
Mielipiteen sanominen ei ole haukkumista, se on pelkästään tosiasian toteamista. Jos teini iitä vetää hernettä nenään, voi aina kysyä, että etkä oikeasti ollutkaan tarpeeksi kypsä kantamaan valinatsi seurauksia, jos toisenlaisen mielipiteen kuuleminen sattuu noin pahasti.
Mielipiteen esittämisen tarkoituksena ei ole saada teiniä muuttamaan omaa mielipidettää lävistyksestä. Se on vain toinen mielipide asiaan. Tietty siinä vaiheessa kun teini lävistyksestä luopuu, on aika kysyä, että mikäs nyt, eikö se lävistys ollutkaan maailman hienoin ja parhain ja upein, onko siitä nyt tullutkin hankala ja vanhanaikainen.
Nykynuorilla ei ole uraa, he ovat siihen liian nuoria. Tavallinen se on vain wt-porukalla.
Lävistys vanhanaikainen? Mitä? Ja silloinhan sulle voi sanoa että olet ruma vanha kääkkä, kauhean läski ja sulla on ruma kananpersetukka. Kyllä sun pitäisi mielipiteet kestää, kun olet itse tukkasi hankkinut etkä osaa pitää painoasi kurissa.
Jos on tuota mieltä, niin sen saa sanoa. Tosin jos minua haukkuu kauhean läskiksi, niin teini pääsee silmälääkäriin hyvin äkkiä ja saa todella rumat silmälasit ihan vain katsoakseen minua toistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Työpaikan kahvihuoneessa: "Marjatta, minä en tykkää noista sinun silmälaseistasi ja minun mielestäni sinun tukkasikin on oikeastaan aika kauhea. Mutta voihan se johtua vain siitä, että minä olen niin nuori, etten ymmärrä tuollaista tanttamuotia."
Tuossahan se mielipide tulee! Ei ole syullistämistä edes rivien välissä, eikä tarvitse piilotella mielipidettään. Onko tällainen toiminta kaikkien mielestä ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Miksi? Jos teini tekee järjettömän valinnan, niin ei sitä pidä mennä pehmentämään melkein-hyväksynnällä. 15v on 3 vuoden kuluttua aikuinen ja on hyvä oppia, että kaikki kiva ei saakaan hymistelyä osakseen.
Ja kun sinä leikkaat rumat hiukset ja lihot, sinua saa haukkua, koska teit järjettömiä valintoja?
Äitipuolena, tämä on aika vaikea kysymys. Joo, ei ole oikeutta varsinaisesti tuollaista pakottaa, mutta onhan tässä monia seikkoja.
Itse olen siis äitipuoli. Miehen lapsi, josta kyllä kovasti pidän, saa äitinsä puolesta mitä vaan. Lähinnä tällaisia asioita, mitä normaaleissa perheissä ei sallita. Tyyliin vapaat kotiintuloajat, pukeutua tilanteisiin sopimattomalla tavalla, jäädä pois koulusta, jos ei huvita, rahaa aika lailla mihin vaan jne. Hänellä on myös useampi lävistys.
Kyllä tässä on omille lapsille selittäminen, miksi heillä ei ole vastaavat säännöt. Vaikka tyttö meillä elääkin kotiintuloaikojen mukaan, pukeutuu juhliin jne niin asiallisesti kuin saamme isänsä kanssa pakotettua, kouluun mennään... niin aina se "kyllä äiti antaa sitäjatätä" tietysti tarttuu omaan lapseeni ja yhteiseen lapseemme. Lävistyksistäkin vääntöä on, minä tai isänsä ei olisi ikinä antanut sellaisia ottaa niin nuorena.
Eli ymmärrän kyllä hyvin tuskan tilanteessa. Helppo se on huudella, että kaikki lapset eivät saa samaa ja siihen pitää vaan tottua, jos ei itse ole siinä tilanteessa, missä lähes päivittäin saa tällaisia juttuja ratkoa. Ja kun menettää osan kontrollista omassa kodissaan omiin lapsiinsa, koska lapsipuolen vanhemmat eivät saa sovittua keskenään fiksuja kasvatuslinjoja.
No, tästäkin huolimatta ei toki ole oikeutta vaatia olemassaolevaa korua poistaa.