Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko unen laatu oikeasti parempaa jos käy nukkumaan jo illalla eikä vasta puolenyön jälkeen?

Vierailija
17.04.2018 |

Jos käyn nukkumaan klo 22.30, onko unen laatu koko yön osalta parempi verrattuna siihen, että kävisin nukkumaan vasta klo 01.00? Nukkuisin molemmissa tapauksissa todennäköisesti vain 6,5 tuntia, koska en unihäiriöni takia ole viimeisen vuoden aikana nukkunut yleensä enempää kuin sen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että yksi tunti ennen puoltayötä vastaa virkistävyydeltään kahta tuntia puolenyön jälkeen.

Vierailija
2/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin huomaan selkeästi eron, jos menen 22.00 nukkumaa, enkä räplää 23.00 asti puhelinta tai katso telkkaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, että yksi tunti ennen puoltayötä vastaa virkistävyydeltään kahta tuntia puolenyön jälkeen.

Missä sanotaan?

Vierailija
4/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole unen laadusta kiinni, eikä ajankohdasta. Varsinkin, jos on pahoja unihäiriöitä, niin påääasia, että saa ylipäätään unta. Vaikka keskellä kirkasta päivää.

Vierailija
5/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin huomaan selkeästi eron, jos menen 22.00 nukkumaa, enkä räplää 23.00 asti puhelinta tai katso telkkaria.

Sama täällä. Vaikka nukkuisin saman tuntimäärän, olen paljon väsyneempi ja nuutuneempi seuraavana päivänä jos olen mennyt myöhään nukkumaan.

Vierailija
6/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Itse menen yleensä nukkumaan 23 aikoihin, mutta jos menen jo ennen klo 22 heräilen pitkin yötä muutaman tunnin välein. Ekan kerran siinä 02 tienoilla, ja herätessä tosi virkeä olo, kuin olisi nukkunut paljon pidempään. Uni ei tule uudestaan heti, joten en usko saavani unta enempää kuin jos menen omaan normaaliaikaan nukkumaan ja nukun heräämättä aamuun asti.

Vierailija
7/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Vaikka nukkuisin saman tuntimäärän, olen paljon väsyneempi ja nuutuneempi seuraavana päivänä jos olen mennyt myöhään nukkumaan.

Jos kyse on vaan omasta rytmistä. Olet tottunut enemmän siihen aikaisempaan rytmiin ja sitten myöhäisempi ajankohta sekoittaa pakkaa.

Vierailija
8/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sisäisestä kellosta. Toisinsanoen kukaan ei voi sanoa juuri sinulle sopivaa tapaa. Myös sinistä valoa tuottavien elektroniikkalaitteiden käyttö tuntia ennen nukkumista vaikuttaa negatiivisesti uneen ja siirtää nukahtamista. Sen lisäksi yksi oleellinen asia on unisykli, joka muistaakseni kestää puolitoista tuntia. Jos sykli on loppunut ja heräät silloin niin olet virkeä, jos taas uusi sykli kerkeää alkamaan niin heräät väsyneenä.

Vierailija
9/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Olen huomannut, jos saan ihmisten aikaan ja normaalin vuorokausirytmin suuntaisesti nukuttua, olen seuraavana aamuna virkeämmän näköinen ja muutenkin virkeämpi.

Vierailija
10/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Itse menen yleensä nukkumaan 23 aikoihin, mutta jos menen jo ennen klo 22 heräilen pitkin yötä muutaman tunnin välein. Ekan kerran siinä 02 tienoilla, ja herätessä tosi virkeä olo, kuin olisi nukkunut paljon pidempään. Uni ei tule uudestaan heti, joten en usko saavani unta enempää kuin jos menen omaan normaaliaikaan nukkumaan ja nukun heräämättä aamuun asti.

Mulla kanssa samaa vaivaa. Joudun joka ilta valvomaan ainakin 00.30 asti jotta nukkuisin aamu 7 asti. Joskus olen todella väsynyt jo klo 22, ja käyn nukkumaan niin varmasti klo 01-02 herään ja takaisin uneen pääsy kestää 4-5 asti. Sitten kuitenkin pitää herätä klo 7 ja koko loppu päivä menee "koomassa".

Vierailija
11/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni taas päinvastoin. Jos menen aikaisin nukkumaan ja herään aikaisin olen väsynyt ja masentuneen oloinen koko päivän. Vähän myöhemmin nukkumaan mennessä ja herätessä olen virkeä ja pirteä ja päivä kuluu nopeasti.

Vierailija
12/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni sanoo, lienee enemmän kiinni ihmisen omasta rytmistä

Itse olen äärimmäisen iltavirkku, nukkumaan pitää mennä tavallaan väkisin koska juuri koskaan ei nukuta yöllä, vaikka vähän väsyttäisi.

Vaikka olisi pakko herätä kello 7, en saa unta ennen 2-4 eli oman rytmin mukaan. Todellista kidutusta herätä kuoleman väsyneenä ja kitua iltapäivään asti, sitten virkistyn ja ei nukuta taaskaan ajoissa.

Joskus harvoin, kerran pari vuodessa nukahdan 22-23 ja silloin taas herään 2-3 aikaan eikä nukuta.

Ja olen väsynyt vaikka nukkuisin 8tuntia omalla rytmillä, onnekkaita on hyvin nukkuvat.

En edes muista miltä tuntuu herätä virkeänä kun en ole virkeänä herännyt kuin pari kertaa elämässäni kirjaimellisesti.

Vierailija
13/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa samaa vaivaa. Joudun joka ilta valvomaan ainakin 00.30 asti jotta nukkuisin aamu 7 asti. Joskus olen todella väsynyt jo klo 22, ja käyn nukkumaan niin varmasti klo 01-02 herään ja takaisin uneen pääsy kestää 4-5 asti. Sitten kuitenkin pitää herätä klo 7 ja koko loppu päivä menee "koomassa".

Minulle yöheräilyyn on auttanut pitkävaikutteinen melatoniini sekä rasittavan liikunnan lisääminen.

Vierailija
14/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle yöheräilyyn on auttanut pitkävaikutteinen melatoniini sekä rasittavan liikunnan lisääminen.

Melatoniinin tiesin mutta pitkävaikutteisesta en ole koskaan kuullutkaan. Minkä nimisenä löytyy apteekista ja onko reseptillä saatavaa?

Vierailija
15/15 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se keho tietää mitä kello on. Jos suomessa menen kello 02 nukkumaan joka yö ja matkustankin Amerikkaan, jossa kello on 6h vähemmän niin yhtäkkiä nukkuisinkin paremmat unet? Kyllä se on enemmänkin kiinni siitä säännöllisyydestä ja siitä, että nukkuu niin mikä itselle on parasta vireystila huomioiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme