Minkä ikäisenä lapsesi on luontaisesti itse vieroittanut itsensä tissistä?
Kyselen tätä alle vuoden ikäisen esikoisen äitinä. Jos olet jatkanut rintaruokintaa lapsen ehdoilla niin pitkään kuin lapsi on ollut siitä kiinnostunut, niin koska olet kokenut kokonaan lopettanut imetyksen? Vai teitkö vain joissain vaiheessa päätöksen, että imetys saa riittää ja lapsi on aika vieroittaa eroon tissistä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Tulin raskaaksi esikoisen ollessa 8kk. Maidon tulo loppui siinä vaiheessa aikalailla kuin seinään ja lapsi vieroitti itsensä siten :-)
Minäkin tulin raskaaksi esikoisen ollessa 6 kk. Imetin silti vielä toiset 6 kk. Ei kerennyt tulla pitkää taukoa imetykseen ennen toisen lapsen syntymää, mutta pysyipä oma painonnousu järkevänä sillä kertaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Kuopus lopetti tasan 6kk, sitä ennen olin hänelle sekä ruokavarasto että huvitutti.
Ilmeisesti annoit korviketta pullolla, kun ei tissi enää kiinnostanut. Kyllä normaalisti tuonikäinen imee aivan ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä imetin loppuun asti. 4,5 vuotta sitä kesti. Mutta jäi tosi hyvät muistot tuosta, että jaksoin loppuun vaikka tuleehan imettävälle äidille välillä sellainen imetysväsymys, että eikö tämä koskaan lopu.
Nuo yöt minä tein itselleni helpoiksi, lapsi nukkui vieressäni eikä tarvinnut yöllä nousta imettämään. Alussa käytin imetysliivejä öisin ja usein kun nukahdin kesken imetyksen, niin näin sitten auki olevasta liivistä kummalta puolelta on viimeksi imetetty. Lapsikin oppi vähän isompana, että äidille kannattaa aamulla antaa vesipullo niin maitoa tulee helpommin.
Mutta kyllä välillä kyllästytti koko touhu, vaikka ihaniakin hetkiä oli. Aina syntymäpäivän kohdalla oli sellainen taitekohta. Kun oli kolmevuotissynttärit, tiesin että imetystä kestää vielä ainakin vuoden. Mutta nelivuotissynttäreiden kohdalla aavistelin jo, että loppusuoralla ollaan. Tuossa loppuvaiheessa niitä imetyksiä oli aluksi vain aamuin illoin, lopulta vain aamuisin, sitten ei edes joka aamu, ja jossain välissä huomasin että imetys on loppunut. Kun imetyskerrat harvenevat, sitä maitoakaan ei tule enää niin paljon ja lapsi joutuu tekemään enemmän töitä sen eteen. Ja se imetysotekin alkaa vähän kadota, mikä vaikeuttaa maidon saamista vielä lisää. Hiljalleen se lapsi huomaa että liikaa töitä muutaman maitotilkan eteen ja jättää lopulta koko touhun.
Joskus pienenä ekaluokkalaisena lapsi kerran harmitteli, kun tuli lopetettua se maidon ottaminen. En muista edes mikä tilanne se oli, ei siihen mielestäni edes mitään mielipahaa liittynyt. Haikaili vain lapsuusaikojaan, kun sai äidinmaitoa.
4,5-vuotias on liian vanha imetettäväksi.
Juu, sähän se joku maailman hallitsija olet, joka voi määrätä kuinka kauan jonkun vieraan ihmisen lapsi saa tissiä imeä. Haloo!? Eiköhän äiti ja lapsi saa itse määritellä imetystaipaleensa pituuden eikä joku random palstatrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopus lopetti tasan 6kk, sitä ennen olin hänelle sekä ruokavarasto että huvitutti.
Ilmeisesti annoit korviketta pullolla, kun ei tissi enää kiinnostanut. Kyllä normaalisti tuonikäinen imee aivan ensisijaisesti.
Outoa ruveta tuolla tavoin tekemään omassa päässään oletuksia toisen imetyksestä. Lapset ovat keskenään erilaisia.
Lapsi täytti 4, niin oli sellainen olo että nyt en enää jaksa imetystä. Muuten varmaan kävisi tissillä vieläkin. Alunperin olin ajatellut imettää 1v, mutta se venyi ja hyvä niin. Lapsella oli paljon allergioita, joten kasvun kannalta rm oli tärkeä osa vielä isompanakin ruokavaliota.
Imetin kumpaakin lasta 1,5 vuotiaaksi. Loppuvaiheessa ainoa imetyskerta oli aamuisin. Usein lapsi tuli itse pinnasängystään (pari pinnaa poistettu) äidin sänkyyn, veti puseron ylös ja kävi aamumaidolle. Kerran sitten kysäisin, että tuleeko sieltä mitään ja taapero vastasi tyytyväisenä "JOO" maidon valuessa suupielistä.
Kun minusta tuntui, että nyt riittää niin huolehdin muutamana aamuna olevani hereillä päivävaatteissa aamiaista laittamassa lapsen herätessä. Ei tuntuneet kumpikaan kaipaavan mitään, kun pääsi suoraan aamiaiselle. Tosi helposti meni.
1v2kk kokeilin mitä vauva on mieltä, jos en enää itse rintaa tarjoa ja eipä hän kaivannut.