Yksin maaseudulla asuva nainen, miten varautua varkauksiin?
Haluaisin muuttaa Jumalan selän taakse, mutta miten yksinäinen maalainen varautuu rosvoihin?
Kommentit (48)
Ikäni olen maalla asunut (kohta 30v), joista sellaiset reilu 5 vuotta nyt yksin, todellakin keskellä ei mitään, jossa kourallinen taloja naapurustossa jotakuinkin näköetäisyydellä toisistaan. Koskaan ei ole mitään varastettu, vaikka usein autossakin on avaimet paikallaan eikä ulko-ovea tule aina lukittua. Kuten jo aiemmin on mainittu, on hyötyä siitä että tuntee naapurinsa ja on jokseenkin perillä heidän kulkuvälineistään. Minulla on ajastettu pihavalaistus niin ei ole ihan pilkkopimeää ulkona. Koirakin on, mutta liian leppoisan luonteensa takia siitä ei kyllä ole rosvoja karkoittamaan jos niitä sattuisi tulemaan. Itse olen todella tyytyväinen maalaiselämääni, enkä vaihtaisi tätä mistään hinnasta. Varmaan nämä valvontakamerat ja hälytysjärjestelmät on ihan toimivia ratkaisuja myöskin, jos kokee että sellaiset parantavat turvallisuuden tunnetta, niin mikä jottei.
Tarinaa kerrottu huipputurvallisesta omakotitalosta jossa oli useampia sisäänkäyntejä, kellarikerroksen oven edessä rautaristikoin varustettu käytävä. Lisäksi jonkinlainen paniikkihuone. Jossa myös ikkunan edessä rautaristikko.
Maalla asumisessa hyvät puolensa, en enää menisi helposti, oli niin rauhatonta.
Vierailija kirjoitti:
Korvaa tuo sana "maaseutu" tuosta kysymyksestäs vaikka sanalla ""kaupunki", niin ehkä ymmärrät kuinka höntti tuo kysymys on. Ei siellä "maaseudulla, jumalan selän takana", ole sen kummempi villinlännen meininki kun missään muuallakaan Suomessa. Eli älä huutele ja kehuskele jos lähdet pidemmäle lomalle ja pidä ulko-ovet lukittuna. Sillä pääsee jo pitkälle.
Meillä ei ole poliiseja.
Kaupungeissa pääsääntöisesti on poliisiasema, maaseudulta ne ovat lakkautettu.
Poliisin tulo kestää tunteja, kyllä se hieman lisää villinlännen tuntua.
13
Maalla voi asua myös rivitalossa, ei pelota yhtään, naapurit kyllä pitää huolen että ei murtauduta. Muutaman sadan metrin päässä murtauduttiin omakotitaloon mistä oli isäntä juuri kuollut, ja keskellä päivää vaikka emäntä paikalla. Olivat vielä näyttäneet pitkää nenää ikkunasta kun olivat lähteneet. Sitä en tiedä mitä sieltä oli viety. Mutta kyllä täällä paljon asuu yksinäisiä naisia isoissa omakotitaloissa.
Seurueita, kotimaista kansallispukuista että ulkomaista - sekä rajan yli tulleita muita itäurooppalaisia ammattiliigoja on uutistenkin mukaan ja liikkuvat maaseudullakin...
- joten kyllä pelottaisi hieman...
Mutta pelko unohtuisi, kun tottuisi...
Vierailija kirjoitti:
No eipä noita rosvoja hirveästi täällä liiku. Ihan normisti varaudun laittamalla oven lukkoon, kun lähden pois kotoa. On mulla saksanpaimenkoirakin, joka ilmoittelee liikkujat... ihan viattomia marjastajia ja sienestäjiähän ne on. Enkä suosittele, että hankkii koiraa rosvojen takia. Meilläpäin asuu joitakin vainoharhaisia kaupungista muuttaneita, jotka pelottelee paikallisia asukkaita ja laittaa joka paikkaan portteja ja "kulku kielletty" lappuja. Ja riitaantuu sitten paikallisten kanssa tuolla törpöllä käytöksellään. Eli jos rosvot pelottaa tai tunnet erityista tarvetta niiltä suojautua, suosittelen, ettet muuta maalle! (paras turva onkin muuten naapurit... ne tietää, mitä liikettä missäkin)
Kyllä vaan liikkuu. Tuttavan kesäkäytössä olevaan maalaistalon päärakennukseen on murtauduttu useamman kerran, talonpoikaisantiikkia lähti.
Meillä ei ole ikinä käynyt varkaita vaikka konehallit, pajat, pannuhuoneet ym ulkorakennukset ovat lukitsematta. Päärakennuksen ovi toki lukitaan, laitan sen lukkoon vaikka olen kotona koska isossa talossa ei toisessa päässä välttämättä kuule jos joku tulee. Ehkä paikan pitäminen asutun näköisenä ja epäsäännölliset tavat hillitsee varkaita.
Asun maalla omakotitalossa. Lähin naapuri on noin 1km päässä. Olin yks ilta menossa nukkumaan kun kuulin ulkoa jotain kolinaa ja koirakin alko murisemaan. Nousin ylös ja menin eteiseen, otin hiilihangon takan vierestä käteen :D
Laitoin pihavalot eteisessä päälle, avasin ulko-oven ja kuuntelin ja kattelin ympärille. Oli syksy ja pimeää, enkä nähny kovin kauas, mulla kun ei ole kuin yks valo pihalla joka ei kauas näytä.
Tässä on vanha navettarakennus pihalla ja selvästi kuulin jotain kolinaa sieltä navetalta päin ja huomasin kun yks navetan ovista oli auki ja heilu tuulessa. Siinä vaiheessa huusin että soitan poliisit jos et lähde.
No ketään ei näkyny ja mietin mitä teen että soitanko hätäkeskukseen että joku hullu hiipparoi pihalla.. Olin lähössä hiilihanko kädessä käveleen navetalle päin, kun yhtäkkiä sieltä ovesta juoksi saksanpaimenkoira ja tunnistin sen naapurin koiraksi joka asuu siinä kilsan päässä olevassa talossa. Se tuli mun luokse ihan onnessaan ja voi hemmetti sitä helpotuksen tunnetta :) Lopulta aloin nauramaan. Sen navetan oven oli varmaan kuonolla saanu auki, ne ovet kun ei mitenkään kunnolla ole kiinni kun on niin vanha rakennus jo.
6v oon asunu nyt tässä eikä tuon tapauksen jälkeen muuta kummempia oo täällä asuessa tapahtunu, onneksi :)
Tosi uskottava stoori ois (tai sitten ei).