Työttömyystuki - lakkautetaanko, jos työtön työnhakija on kaksi kuukautta matkoilla eikä pääse tarvittaessa Suomeen?
Moikka. Osaisikohan joku auttaa?
Haen ensimmäistä kertaa työttömyystukea / ansiosidonnaista päivärahaa liiton työttömyyskassasta, johon kuulun. Tähän asti olen ollut opiskelija ja määräaikaisessa osa-aikatyössä, valmistuin yliopistosta viime kuussa Määräaikainen työni päättyi tässä kuussa, ja jatkoa olisi syksyllä tiedossa. Välissä olisi kuitenkin nyt tulossa 4 kk työttömyysjakso.
(Välihuomio: Ei ole todellakaan tarkoitus ottaa tavaksi tai pitkäaikaiseksi harrastukseksi mitään tuilla elelyä niin, että oikeestaan reissaa, mutta ihan rehellisesti koen nyt ansaitsevani nyt once in a lifetime kesätauon. Lisäksi ammattini on opettaja, ja kesällä työmahdollisuudet omalla alalla ovat aika rajalliset.)
Olen tästä ajattelemastani 4 kk työttömyysajasta ensimmäiset 2 kk yhtäjaksoisesti ulkomailla, joten en pääsisi työhaastatteluihin tai tapaamisiin jos minut sinä aikana kutsuttaisiin sellaisiin. Palattuani Suomeen tottakai menisin mihin vain tapaamisiin tarvittaessa.
Onko minun fiksumpaa siis hakea koko työttömyysturvaa/ansiosidonnaista Suomeen palattuani, jos Kelan työttömyysturvassa ja työttömyyskassassa molemmissa on 3 kk takautuva aikaraja, vai heti nyt ja ottaa riski, että se lakkautetaan kun en pääse paikalle lyhyellä varoitusajalla? Tarkoittaako 3 kk takautuvuus oikeasti sitä, että ihmiset huutelevat joskus, että hei, olen muuten ollut viimeiset 3 kk työttömänä ja tuki maksetaan?
Joo, ymmärrän että yksi ongelma on ainakin se, että rahat tulevat myöhemmin, mutta jos ne tulevat ennemmin tai myöhemmin, se on minulle ok tällä hetkellä. Tilanteeni on sellainen, että selviän juuri ja juuri loppukesälle jos maksu olisi silloin koska isompia menoja x voin siirtää syksyyn.
Työttömäksi työnhakijaksi olen ilmoittautunut TE-toimistoon.
PS. Saa tuomita, en aio ottaa itseeni koska syksyllä joka tapauksessa ryhdistäydyn ja jatkan tunnollista veronmaksajan elämää.
Kommentit (7)
Takautuvasti ei makseta mitään karenssin ajalta.
Ei Te-toimistoa kiinnosta milloi haet Kelalta rahaa, ne katsovat vain että olet työtön työnhakija ja kutsuvat tarvittaessa.
Toisekseen työttömiä opettajia on niin paljon ettei voi todellakaan ajatella että vain opettajan töitä tarjottaisiin. Todennäköisikin sulle tarjotaan jotain työnhakukurssia alkuun.
Työnhaun on oltava koko ajan voimassa jos meinaat hakea siitä korvausta takautuvasti. Asiaan ei siis oikeastaan vaikuta laitatko tuet maksuun heti vai 3kk myöhemmin. Lähe huoletta vain reissuun. Jos sun täytyisi käydä esimerkiksi työkkärissä tuon 2kk aikana, sulta katkaistaan työnhaku siltä päivältä kun et ilmestynyt mutta voit laittaa sen itse seuraavana päivänä jälleen voimaan. Selvityspyyntö siitä tulee kylläkin. Lähde reissuun ja nauti elämästä. Etenkin jos sulla on siihen muutenkin varaa.
Toimenpiteisiin tai kursseille laittavat yleensä vasta ekan 3kk jälkeen kun työnhaku ei ole itsenäisesti tuottanut tulosta.
Kuten jo edellä mainittu, sinun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä, jos haluat saada korvaukset siltä ajalta. Takautuvasti voi hakea tukea, mutta ei ilmoittautua työnhakijaksi. Eli jos haluat tuet esim. koko kesäkuulta, voit hakea niitä takautuvasti 3 kk ajan, mutta sinun on ilmoittauduttava työnhakijaksi jo kesäkuun 1. päivä.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaun on oltava koko ajan voimassa jos meinaat hakea siitä korvausta takautuvasti. Asiaan ei siis oikeastaan vaikuta laitatko tuet maksuun heti vai 3kk myöhemmin. Lähe huoletta vain reissuun. Jos sun täytyisi käydä esimerkiksi työkkärissä tuon 2kk aikana, sulta katkaistaan työnhaku siltä päivältä kun et ilmestynyt mutta voit laittaa sen itse seuraavana päivänä jälleen voimaan. Selvityspyyntö siitä tulee kylläkin. Lähde reissuun ja nauti elämästä. Etenkin jos sulla on siihen muutenkin varaa.
Kiitos! Auttoi ja selvensi. Ja totta kai oma vastuu ja oma riskihän se on, siihen oon kyllä varautunut.
Jos kävisi näin, että päivänä x vaikka puolivälissä tuota parin kuukauden matkaa (kun olisin ollut esimerkiksi kuukauden TE-toimiston työnhakijana) mut 1. kutsuttaisiin johonkin rekrytapaamiseen 2. en menisi 3. TE-työnhakuni katkaistaisiin 4. laittaisin työnhaun itse seuraavana päivänä uudelleen voimaan, puuttuisiko minulta takaisin tullessani haettavissa olevista tuista vain tuo päivän parin viivekatko vai koko edeltävä kuukausi?
Tietysti lakkautetaan, itse asiassa saat karenssin.
Saadakseen työttömyystukea, on oltava työmarkkinoiden käytettävissä.
Jos jätät yhdenkin työkkärin määräämän tehtävän väliin, saat karenssin 2 tai 3kk.