Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paikat julkisissa kulkivälineissä raskaana oleville ja invalideille

Vierailija
17.04.2018 |

Mietin tänä aamuna täpötäyteen lähijunaan astuessani, että sanonko ko. paikoilla istuville (n. 50 v. nainen matkalaukun kanssa, n. 30 v. tukevampi nainen laukkunsa kanssa, n. 40 v. maisemista haaveileva nainen ikkunapaikalla ja n. 25 v. ulkomaalainen mies), että pyytäisinkö jotakuta antamaan paikkansa, mutten ääntäni uskaltanut avata.

Pyydättekö te (raskaana olevat) kanssamatkustajia luopumaan paikastaan? Yllätyin kuinka hankana tilanne minulle kuitenkin oli, ja mietin jatkoa ajatellen olenko vaan hieman itsekkäämpi ja rohkeampi, kun muut eivät vain halua huomata, ja/tai olla edes vähäänkään huomaavaisia.

Ja en ole sairas, jaksaisin muuten seistä, mutta poden voimakasta raskauspahointia edelleenkin vaikka olenkin toisella kolmaksella.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tämä on hankala kysymys käytännössä. Pitäisikö olla niin, että ei-invalidit eivät koskaan saa istuutua invapaikoille julkisissa kulkuvälineissä, eivät edes silloin, kun kulkuväline on muuten täynnä?

Mielestäni nimittäin on väärin, jos oletetaan, että invalidin (myös raskauspahoinvoinnin invalidisoiman) täytyy erikseen pyytää invapaikkaa itselleen joltakulta invapaikalla mahdollisesti ilman syytä istuvalta. Olipa monimutkainen lause. Tarkoitan siis, että invalidin matkustajan tulisi päästä ilman esteitä ja hidasteita suoraan invapaikalle – ilman neuvotteluja, ilman selityksiä, ilman anteeksipyytöjä tai jopa mahdollisesti, toisen reaktiosta riippuen, ilman riitelyä.

Kuitenkin, jos kulkuväline on muuten täynnä, niin tuntuisi hölmöltä, jos vapaalle invapaikalle ei saisi ei-invalidi matkustaja istuutua...

Oikeastaan ongelman ratkaisuksi mieleeni tulee vain yksi vaihtoehto: invapaikalle istuutuneen ei-invalidin tulisi aina nousta invapaikalta varmuuden vuoksi, kun kulkuneuvo pysähtyy ja kyytiin nousee uusia matkustajia. Joku heistä nimittäin saattaa olla invalidi. Tosin hänen noustuaan joku toinen ei-invalidi saattaa istuutua paikalle! Hän ei kuitenkaan saa kyseenalaistaa tämän toisen toimintaa, koska tämä saattaa olla näkymättömällä tavalla invalidi. Käytännössä kyse on siis omantunnon asiasta.

Toinen, selkeämpi käytäntö olisi tosiaan se, ettei invapaikalle saisi koskaan istuutua, ellei ole invalidi – ei, vaikka kulkuväline olisi täpösen täynnä ja invapaikka loistaisi tyhjyyttään. Tämä sääntöhän on invaparkeissa.

Tilanne täydessä bussissa tai junassa on eri kuin parkkipaikalla. Käytävällä seisovat ihmiset haittaavat kaikkien liikkumista kulkivälineessä ja käytännössä seisomapaikka on kaikille istumapaikkaa turvattomampi. Ei tarvitse olla invalidi tai vanhus horjahtaakseen kyydissä.

Toiseksi, joillain bussityypeillä tai junissa "inva"paikkoja on suhteettoman paljon verrattuna kulkuvälineen vetoisuuteen. Tietyssä bussityypissä Helsingissä on 8 "inva"paikkaa + pyörätuolipaikka, koko bussissa istumapaikkojaon hyvä jos 50. Bussit joutuisivat ruuhka-aikana ajamaan suhteessa suurella vajaatäytöllä, jos invapaikat tulisi pitää vapaana aina. Helpompaa on, kun tarvitseva kysyy.

Vierailija
22/27 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kaltainen rasisti sais mun puolesta vaikka kävellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kehtaisi pyytää ennen kuin on ihan pakko. Koko raskauden olen kärsinyt matalan verenpaineen aiheuttamasta huonosta olosta ja huimauksesta, joka alkaa päivästä riippuen 1-5 min seisomisen jälkeen. Nyt loppuraskaudessa pitkään seisominen on myös kivuliasta. Myös mahdollinen kaatuminen huolettaa. Silti en kehtaisi pyytää paikkaa ennen kuin olen viittä vaille pyörtymässä. Onneksi meilläpäin ei ole koskaan julkiset täynnä.

Vierailija
24/27 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka kehuvat seisoneensa bussissa koko raskauden, niin mitä veikkaatte käyvän jos bussi tekee äkkijarrutuksen ja lennät vatsa edellä lattiaan?

Vierailija
25/27 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen itse kyytini maksanut, niin myös istun perseelläni kun kerta paikan olen saanut.

Vierailija
26/27 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen itse kyytini maksanut, niin myös istun perseelläni kun kerta paikan olen saanut.

Vaikka keppiinsä tutiseva sotaveteraani tulisi bussiin?

Vierailija
27/27 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka keppiinsä tutiseva sotaveteraani tulisi bussiin?

Nyt oli kyse raskaana olevista. Sotaveteraani on eri asia.