Rupisammakot raskaustestinä?
Hesarissa oli tänään juttu 50 vuoden takaa, että "Uusi raskaustesti siirsi rupisammakot eläkkeelle". Jutussa luki, että Suomessa oli käytetty v. 1948 lähtien rupisammakkoja raskauden testaamiseen. "Sammakkokokeet kestivät useita tunteja." En tajua, mitä niillä sammakoilla tehtiin? Miten niillä voi testata raskauden? Google ei kerro, tietääkö joku?
Kommentit (9)
Sammakot ovat itse asiassa toimineet hyvin tarkkana raskaustestinä. Nykytestit ovat silti edullisempia ja eettisempiä.
Vielä 1960-luvulla ei osattu haaveilla kotona käytettävistä raskaustesteistä. Lääkärit selvittivät (joskus harvoin) alkuvaiheessa olevan raskauden ruiskuttamalla naisen virtsaa kynsisammakon selkänahan alle. Jos nainen oli raskaana, sammakko alkoi laskea kutua. Reaktion aiheuttaa istukan erittämä gonadotropiini-hormoni.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1960-luvulla ei osattu haaveilla kotona käytettävistä raskaustesteistä. Lääkärit selvittivät (joskus harvoin) alkuvaiheessa olevan raskauden ruiskuttamalla naisen virtsaa kynsisammakon selkänahan alle. Jos nainen oli raskaana, sammakko alkoi laskea kutua. Reaktion aiheuttaa istukan erittämä gonadotropiini-hormoni.
https://www.kaksplus.fi/raskaus/synnytys/kivunlievitys-jumalanpilkkaa-1…
Täältä luin.
Ohhoh! Virtsan raskaushormonit siis saavat sammakon laskemaan kutua. Mitenköhän toi on aikoinaan keksitty, että raskauden voi testata pissaamalla sammakon päälle :D
Olen laboratoriohoitaja, ja olin 80-luvun loppupuolella töissä sairaalan labrassa, jossa noin viisikymppiset työntekijät vielä muistelivat aikaa, kun sammakoita oli käytetty raskaustesteissä. Sammakoita säilytettiin yhden vessan vessanpöntössä. Kun sammakkoon ruiskutettiin raskaana olevan naisen virtsaa, se alkoi laskea kutua alle vuorokaudessa. Tässä käytettiin kynsisammakoita.
Onko täällä jotkut 11-vuotiaiden kokoontumisajot ;´D
Tosin egyptiläisillä oli oikeasti joku raskaustesti, jossa virtsattiin olikohan se nyt ohransiementen päälle ja jos alkoi itää, raskaana oltiin. Toisaalta siellä käytettiin jotain krokotiilinkakkaa myös ehkäisynä..
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! Virtsan raskaushormonit siis saavat sammakon laskemaan kutua. Mitenköhän toi on aikoinaan keksitty, että raskauden voi testata pissaamalla sammakon päälle :D
Ei sammakon päälle pissattu, vaan siihen ruiskutettiin neulan kanssa naisen virtsaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jotkut 11-vuotiaiden kokoontumisajot ;´D
Tosin egyptiläisillä oli oikeasti joku raskaustesti, jossa virtsattiin olikohan se nyt ohransiementen päälle ja jos alkoi itää, raskaana oltiin. Toisaalta siellä käytettiin jotain krokotiilinkakkaa myös ehkäisynä..
Olen 40-vuotias, enkä ole kuullut sammakotesteistä tätä ennen. En silti epäile, etteivätkö ne olisi totta, koska täälläkin moni niistä tiesi ja Hesarissa viitattiin 50 vuoden takaiseen uutiseen.
Sammakon päälle pissaa. Jos konna kutee 2 päivän kuluessa nainen on raskaana.