Antaisitko ilmi aikuisen joka välittää kaupan vappusimaa alaikäisille?
Kyseinen henkilö ei ota opikseen, vaikka olen kertonut, että alkoholijuoman myynti ja välittäminen alaikäiselle on rikos. Myöskään kampanja "Ole koutsi, älä pelikaveri" ei herätä kuulemma mitään tunteita.
Kommentit (26)
Mä teen moista myrkkyä lapsille itse kotona. Toivottavasti ei poliisit saa tietää ;)
Juu, onhan sima sen verran kovaa kamaa kuitenkin.
Ilman muuta, mutta väkevän viinan ja kannabiksen välittäjää en :'D
Sitä simaa on siellä kyllä ihan alkoholittomanakin.
Siman myynti alaikäisille ei ole turhan takia kielletty. Yhdessä 1,5 litran simapullossa on lähes saman verran alkoholia kuin keskikaljatölkissä ja voi vaan miettiä mitä sen juominen tekee lapselle.
Itse annan ilmi kaikki vanhemmat, jotka lasten kanssa kantavat sieltä ulos karkkia, sipsiä tai ihan vaikka ruokaa joka ei mielestäni sovi lapsillle esim. kaupan valmisruuat. Pelkkiä kotimaisia kasviksia, marjoja ja maustamatonta lihaa.
Joka äidin painajainen: simanvälittäjä!
Mua on selvästi pahoinpidelty lapsena, koska meillä oli vapun tienoilla aina tarjolla maukasta kotisimaa. Arvelisin, että ei ihan alkotonta ollut.
Simadiilerit on hullua porukkaa. Varottakaa lapsianne!
Vierailija kirjoitti:
Mua on selvästi pahoinpidelty lapsena, koska meillä oli vapun tienoilla aina tarjolla maukasta kotisimaa. Arvelisin, että ei ihan alkotonta ollut.
Taitaa olla kouluissakin. Ja mikä vielä pahempaa, kotikaljaakin! Siis kaljaa!
Ainakin meillä simaa saa ostaa kaupasta ihan kuka vaan, eli ei tarvita välittäjiä... Käsittääkseni lakikin lähtee siitä, että alle 1,2-prosenttinen tuote ei ole alkoholijuoma.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kotipaikka valmistetaan käyttämällä jolloin valmiissa tuotteessa on aina myös alkoholia. Enemmän kotisiman alkoholipitoisuus vaihtelee kuin kaupasta ostettujen. https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000908894.html
Vaikka siinä simassa sitä alkoholia oliskin niin se ei ole alkoholijuoma. Lain mukaan sitä voi alaikäinenkin ostaa ja juoda vaikka kaupa saa päättää olla myymättä.
Voi perhana kun minäkin annan lapsilleni kaupan vappusimaa. Voisko joku tulla ilmiantamaan mut? Tarjosin viime vuonna myös naapureiden lapsille.
Pitäisikö kieltää alaikäisiä sokerin ja hiivan osto niistä kun voi valmistaa käyttämällä alkoholijuomia?
Hmm..taidampa työllistää itseni simadiilerinä, menen koulun nurkille päivystämään ja pyydän kolminkertaisen hinnan..
Tarkkailkaa ipanoiden viikkorahojen käyttöä!
Meidän kaupasta ei myydä mitään alle 18v, jos tuotteessa on vähänkin alkoholia.
Tämä on taas tätä sääntö-suomea. Joskus aikananaan kun 16-v tytär kävi ruokaostoksilla, hämmästyimme kun sanoi että muut sai muttei simaa, koska eivät myyneet alaikäisille. Ja se tosiaan oli 0,8 % vahvuista. Ei tullut kummallekaan vanhemmalle mieleen, että senkin myynti on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Siman myynti alaikäisille ei ole turhan takia kielletty. Yhdessä 1,5 litran simapullossa on lähes saman verran alkoholia kuin keskikaljatölkissä ja voi vaan miettiä mitä sen juominen tekee lapselle.
Sen lapsen haluan nähdä, joka ilman vatsavaivoja vetää 1,5 litraa hiivaista simaa!
Tuollaiset ihmiset pitäisi kuohita.