Suomalainen huuhaa-hoitaja aiheutti viisikymppiselle naiselle akuutin, vakavan psykoosin
Kuulostaako uskomattomalta? Totta silti ja tuore juttu.
"Suomesta tunnetaan yksi ruma, melko tuore tapaus huuhaahoitojen piiristä, HS kertoo. Lauerma ja ylilääkäri Jorma Oksanen kuvaavat Suomen Lääkärilehdessä, miten hypnoosikurssille osallistunut yli 50-vuotias ja työelämässä menestynyt nainen sairastui akuuttiin vakavaan psykoosiin. Hän oli katsonut runsaan viikon ajan päivittäin tallenteita, joissa kurssin ohjaaja antoi käskyjä. Lopulta hän menetti todellisuudentajunsa ja koki hypnotisoijan kehottavan häntä muun muassa kaahaamaan autolla vaarallisesti. – Tuollaisen tilan aiheuttaminen edellyttää suunnatonta pahantahtoisuutta tai suurta hölmöyttä, Lauerma toteaa.
Kyseisellä maallikkohypnotisoijalla ei ollut koulutusta, jonka avulla hän olisi osannut ottaa huomioon riskit"
Samassa jutussa vastataan myös kysymykseen, voiko hypnotisoija viekoitella ihmisen toimimaan vastoin moraaliaan. Vastaus on kyllä. Huh!
Kommentit (29)
Mä sain avun kyllä ihan lääkäriltä, mutta ei miltään tavalliselta tk-lääkäriltä, vaan funktionaaliselta. Vuosikymmenien kärsimys loppui, kun kilppari hoidettiin kuntoon, toki siihen kuului myös esim. ruokavalio. Semmonen 99 % lääkäreistä ei tajua kilpparivaivoista yhtään mitään. Missähän muussa se tietämys ja osaaminen on samalla tasolla, hirvittää edes ajatella. Eiköhän suurin osa sairauksista ole aiheutettu väärilla elintavoilla ja pahennettu lääkemyrkyillä ja väärillä hoidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä kieltää nämä humpuukit. Hypnoosit, jooga, enkelihoidot yms pitäisi tehdä laittomiksi ettei heikkotahtoiset ihmiset ajaudu psykooseihin tai vielä pahempaa. Raamatussa varoitetaan harhaopeista, ne ovat usein näitä "hoitoja" eli susi lampaiden vaatteissa.
Puhut heikkotahtoisista, mutta uskot itse ikiaikaiseen satuun nimeltä Raamattu? Kaikki huuhaa-uskonnot, mukaan lukien, uskomatonta kyllä, nykypäivänä vielä normaaleiksi psykoosin muodoiksi katsotut kristillisyydet, juutalaisuudet, islamistisuudet ym. kiellettävä ja ASAP!
Kaksi (2) peppukipeää uskista alapeukuttanut. ;-) Psykoosit tulille!
Yksi (1) erittäin peppukipeä uskis alapeukuttanut. ;-) Psykoosit ilmiliekeissä!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä kieltää nämä humpuukit. Hypnoosit, jooga, enkelihoidot yms pitäisi tehdä laittomiksi ettei heikkotahtoiset ihmiset ajaudu psykooseihin tai vielä pahempaa. Raamatussa varoitetaan harhaopeista, ne ovat usein näitä "hoitoja" eli susi lampaiden vaatteissa.
Kristilllinen humpuuki pitäisi kieltää, Raamattu, papit ja muut höpöjutut yliluonnollisuudesta, mitä kirkko höpäjää. Kaikenmaailman kristityt "pyhimykset" sun muut ne vasta psykooseissa onkin hilluneet ja näkyjä nähneet.
Jooga sen sijaan on länsimaisissa puitteissa vain liikuntamuoto ja hypnoosi on ihan validi hoitokeino valvotuissa olosuhteissa asiantuntijan tekemänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooga on venyttelyä ja hengittelyä. Pitääkö tosiaan kieltää 😂
Joogaan kuuluu joillain myös mietiskely, keskittymisharjoitukset, mielen tyhjentäminen ja syvähengitys. Kaikki erittäin hyviä "lajeja", mutta jokainen jooganharjoittaja tietää, että mt-ongelmaisen ei kannata ensimmäisenä ryhtyä opiskelemaan näitä. Psykoosin tai ongelmien pahenemisen riski on nimittäin olemassa. Se syvä hiljaisuus, egon katoaminen jne voi olla pelottavaa terveellekin, saati sitten jos on jo valmiiksi heikoissa kantimissa mielenterveys.
Mun siskoni parantui masiksestaan, kun aloitti säännöllisen joogaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut heikkotahtoisista, mutta uskot itse ikiaikaiseen satuun nimeltä Raamattu? Kaikki huuhaa-uskonnot, mukaan lukien, uskomatonta kyllä, nykypäivänä vielä normaaleiksi psykoosin muodoiksi katsotut kristillisyydet, juutalaisuudet, islamistisuudet ym. kiellettävä ja ASAP!
Kaksi (2) peppukipeää uskista alapeukuttanut. ;-) Psykoosit tulille!
Yksi (1) erittäin peppukipeä uskis alapeukuttanut. ;-) Psykoosit ilmiliekeissä!
Yksi (1) kiukusta kihisevä, harhaluuloissaan hautuva super uskis alapeukuttanut. ;-) Psykoosit keittää yli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooga on venyttelyä ja hengittelyä. Pitääkö tosiaan kieltää 😂
Joogaan kuuluu joillain myös mietiskely, keskittymisharjoitukset, mielen tyhjentäminen ja syvähengitys. Kaikki erittäin hyviä "lajeja", mutta jokainen jooganharjoittaja tietää, että mt-ongelmaisen ei kannata ensimmäisenä ryhtyä opiskelemaan näitä. Psykoosin tai ongelmien pahenemisen riski on nimittäin olemassa. Se syvä hiljaisuus, egon katoaminen jne voi olla pelottavaa terveellekin, saati sitten jos on jo valmiiksi heikoissa kantimissa mielenterveys.
Mun siskoni parantui masiksestaan, kun aloitti säännöllisen joogaamisen.
Hienoa :) Kaikki liikunta auttaa masennukseen, jos vain on niin voimissaan että pystyy lähtemään liikkeelle. Olen itsekin joogaa harrastava ja silti olen sitä mieltä, että kaikille mt-ongelmaisille nuo henkiset harjoitukset eivät ole ehkä se ensimmäinen askel. Jos vaikka ensin niitä asanoita :)
Kapitalistiseen oravanpyörään aivopestyjä ovat monet länsimaissakin. Kuluta, kuluta, osta, osta.
Minusta mielenkiintoisin kohta oli tämä:
"– Valtaosa meistä vaalii illuusiota siitä, ettei pystyisi riistämään kenenkään henkeä. Kuitenkin useimmat esimerkiksi sotivat sujuvasti, kun takana on isänmaan paino ja papin lupa. Ne, jotka eivät lähde mukaan, ovat poikkeuksia, Lauerma toteaa.
Lauerman mukaan suurella yleisöllä on harha siitä, että väkivalta juontuisi pelkästään persoonallisuudesta ja moraalista.
– Samaa harhaa elättää myös merkittävä osa käyttäytymistieteilijöistä ja terapeuteista. He kaikki aliarvioivat tilannekohtaiset seikat."
Sinun pitä kieltämän kaikki huuhaa paitsi minun huuhaa.