Nouseeko menot automaattisesti kun tulotkin nousee?
Näin saa usein lukea.
Miten teille on käynyt? Meillä on tulot nousemassa nyt ihan tuntuvasti ja mietin että saankohan rahaa jatkossa enemmän säästöön vai alkaako sitä tekemään vähän kalliimpia ostoksia ruokakaupassa ja muualla...
Kommentit (17)
Ei, vaan menot sopeutuu jo siinä vaiheessa kun tietää että rahaa on kohta tulossa
Meillä ainakin nousee vaimon ja lasten takia. Säästöön ei kuulemma tarvitse jäädä, vaan nyt pitää elää kun lapset ovat nuoria, heh heh, mitään heiltä ei ole puuttunut tähän päiväänkään mennessä, käännös vain selkokielelle, nyt heidän pitää saada vielä enemmän.
Jos asuisin yksin, niin säästöön jäisi aika paljon. Tuloni ovat n. 8000.-/kk. Asuntolainaan ja laskuihin menee n. 2000.-. Toki muut kulut päälle, mutta itselleni jäisi helposti pari tonnia joka kuukausi säästöön, asuessani yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pidä varaansa niin nousee.
Tätä just pelkäänkin. Olen aina ollut supersäästäväinen ja miettinyt jokaista ostosta tarkkaan. Mahtaakohan ote jatkossa lipsua. Terv ap
Tulojen nousu ja perheen perustaminen sattuu usein ajallisesti yhteen. Eniten minulla jäi säästöön n. 30-vuotiaana sinkkuna. Nyt 45:na perheenisänä menee kaikki mikä tuleekin, vaikka tulot on tuplaantunut.
No - tällä hetkellä ollaan sen verran pakkasella (ei voi hankkia kaikkea, mitä oikeasti tarvitsisimme), että jos tulot nousisivat, myös menot nousisivat. En usko, että se kuitenkaan loputtomiin jatkuisi. Jos saisin roimasti enemmän kuussa käteen - vaikkapa tuhat euroa, siitä varmasti jäisi jo paljon säästöönkin.
Meillä on menot vakiintuneet tiettyyn pisteseen, jossa ne ovat aika hyvin pysyneet viimeisen viiden vuoden ajan, vaikka tulot ovatkin nouseet (nettotulot 2500 e/kk enemmän kuin viisi vuotta sitten). Säästöön/sijoituksiin menee 2000e/kk ja loppu ekstra 500 euroa on mennyt elintason nostoon.
Jotkut kulut ovat myös sellaisia, ettei niiden nousuun voi vaikuttaa. Esim päivähoitomaksut ovat isommilla tuloilla isommat.
Kun rahaa on, tekee myös päätöksiä, joissa esim säästyvä aika voi olla tärkeämpää kuin säästyvä raha.
Nousi hetkellisesti, kun oli monen vuoden kituuttamisen jälkeen kerrankin varaa tehdä ja ostaa mitä haluaa. Mutta kyllä se säästäminen ja nuukuus on niin verissä, että ei siitä eroon pääse.
Minulla ainakin on aina noussut sen mukaan mitä enemmän tienaan. Matkustan enemmän ja kalliimmin.
Riippuu tapauksesta. Meillä ei nousut, eikä nouse, Varallisuus karttuu entistä nopeampaa. Tavoitteena on että hätätilassa pärjää nykyelintasolla ihan vain pääoman tuotoilla, eikä tarvi kenenkään almujen varassa olla.
Ainakin itsellä on menot noussut suoraan tulojen kanssa.
Aloitin työurani 2010 jolloin tienasin noin 1500€/kk (netto 1100€). Tällä pärjäsin juuri ja juuri kituuttamalla. Mitään ei säästöön jäänyt. Nykyisin tienaan 5500€/kk (netto noin 3200€/kk). Säästöön jää noin 300€/kk. Eli mun nettotulot on melkein kolme kertaa suuremmat kuin uran alkuaikoina. Menot noussut niin paljon, että jää vain 300€ säästöön joka kuukausi. Lapsia ei tässä välissä ole tullut. Tilanteemme pysynyt samana koko ajan eli minä, mies ja kaksi koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana automaattiveloitus palkkatililtä säästötilille/rahastoon/tms. Sit sieltä säästötililtä voi tehdä harkittuja juttuja, kun rahaa on enemmän käytössä.
Itse tein juuri näin, kun palkka nousi reilusti. Sijoitan indeksi- ja etf-rahastoihin suurimman osan palkastani, koska tulen toimeen vähemmälläkin. En tietenkään säästä vääristä asioista, kuten hyvästä ruoasta, vaan pikemminkin heräteostoksista ja turhuuksista.
Ihan ekana automaattiveloitus palkkatililtä säästötilille/rahastoon/tms. Sit sieltä säästötililtä voi tehdä harkittuja juttuja, kun rahaa on enemmän käytössä.